مدیران خودروعصر اعتبار

استاد مکانیک خاک دانشگاه آزاد اسلامی همدان:

عدم اجرای آزمایش خاک باعث غیر ایمن یا غیراقتصادی شدن ساختمان‌ها می‌شود

عصر ساختمان- استاد مکانیک خاک دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره به اجرای آزمایش خاک برای ساختمان‌های درحال احداث، گفت: عدم اجرای آزمایش خاک باعث غیر ایمن یا غیراقتصادی شدن ساختمان‌ها می‌شود.

عدم اجرای آزمایش خاک باعث غیر ایمن یا غیراقتصادی شدن ساختمان‌ها می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، علی حقایق ابا بیان اینکه از بعد علمی اگر به آزمایشگاه‌های خاک نگاه شود اهمیت موضوع مشخص خواهد شد، اظهار کرد: آزمایشگاه خاک برای احداث ساختمان‌ها بسیار اهمیت دارد و ایجاد آن کار بیهوده‌ای نیست.

    وی با اشاره به اینکه اگر سازه‌هایی بدون مطالعات خاک طراحی شوند خطرات جدی آنها را تهدید می‌کند، اضافه کرد: ساختمانی که بدون توجه به خاک زیر آن احداث شود اگر خاک ضعیف و مسئله‌دار باشد سازه ناایمن بوده و در زلزله تخریب می‌شود.

    این فعال عرصه ژئوتکنیک در همدان با بیان اینکه خاک‌های شهر همدان از بالای کوه و در مناطق متخصصین، پردیس، اعتمادیه و جاده فقیره بسیار تراکم و نزدیک به رفتار سنگی است، اضافه کرد: در مناطقی از پایین شهر همدان خاک‌ها آبرفتی هستند و در جایی در مناطق شهرک فرهنگیان و جولان خاک‌های رسی چسبنده وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه طراحی اجزای ساختمان بدون اطلاع از خاک زیر آن امکانپذیر نیست، تاکید کرد: طراحی ساختمان بدون اطلاع از خاک زیر آن مانند رانندگی با چشم بسته است.

    حقایق با عنوان این موضوع که فنداسیون سازه‌ها برای تحمل بار ستون‌ها طراحی می‌شوند، افزود: چگونه می توان بدون اطلاع از خاک طراحی ساختمان را انجام داد؟

    وی با اشاره به اینکه در تجربه‌ای شخصی در پلاکی 300 متری در دو قطر پروژه دو نوع خاک با عملکرد متفاوت وجود داشت، اضافه کرد: در بسیاری از مناطق شهر خاکریزی‌های دستی صورت گرفته و هیچ اطلاعاتی از خاک وجود ندارد.

    این استاد مکانیک خاک دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه در هیج جای دنیا بدون مطالعات خاک پروژه‌ای آغاز نمی‌شود، افزود: مطالعات خاک در ابتدا ممکن است هزینه حساب شود ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است.

    وی با اشاره به حوادث زلزله، گفت: اهمیت مطالعات خاک در درازمدت و در زلزله ها خود را نشان می‌دهد.

    حقایق با بیان اینکه در شهر همدان خاک‌های مسئله‌دار هم وجود دارد، اضافه کرد: نمی توان گفت تمام خاک همدان یکی است و رفتار یکسانی دارند.

    وی با اشاره به اینکه مطالعات خاک در مقابل سایر هزینه‌های ساختمان زیاد نیست، افزود: اهمیت مطالعات خاک به قدری زیاد است که اگر اطلاع وجود داشته باشد مشهود است که اهمیت این کار ارزش مالی بسیار زیادی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو