مدیران خودروعصر اعتبار

در دومین جلسه اتاق فکر معماری، بررسی و مطرح شد

اعلام آمادگی مهندسان معمار برای بازسازی و بهسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه اتاق فکر معماری با موضوع بررسی تشکیل نظام معماری و چگونگی رفع موانع قانونی فعالیت جامعه مهندسان معمار ایران، گفت: تشکیل دوباره جامعه مهندسان معمار از طریق وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان میراث‌فرهنگی دنبال می‌شود.

اعلام آمادگی مهندسان معمار برای بازسازی و بهسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از  وزارت راه و شهرسازی،دومین جلسه اتاق فکر معماری با موضوع بررسی تشکیل نظام معماری و چگونگی رفع موانع قانونی فعالیت جامعه مهندسان معمار ایران تشکیل شد. به گفته ایزدی، تشکیل دوباره جامعه مهندسان معمار از طریق وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان میراث‌فرهنگی دنبال می‌شود.

    دومین جلسه اتاق فکر تشکیل نظام‌معماری با حضور معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش و جمعی از متخصصان معماری کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    این جلسه با هدف بررسی موضوع تشکیل نظام معماری و رفع معضلاتی که در این رابطه وجود دارد تشکیل شد.

    محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در رابطه با تشکیل دومین جلسه اتاق فکر معماری به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: فرصتی پیش آمد تا با تنها تشکل نماینده جامعه معماری ایران مسائل و مشکلات آنها را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه می توانیم جایگاه آنها را تقویت کنیم تا بعدها بتوانند مطالبه‌گرانی در حوزه معماری کشور باشند.

    وی با اشاره به این مطلب که برگزاری دومین جلسه اتاق فکر معماری همزمان با رخداد زلزله شد و در همین راستا نیز تعدادی از معماران اعلام آمادگی کرده اند تا در توان خود به زلزله زدگان کمک کند، گفت: مهندسان معمار عموما خواستار این شدند تا در توان مهندسی خود خدماتی به زلزله‌زدگان ارایه دهند.

    معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی تصریح کرد: جامعه مهندسان معماران اعلام آمادگی کرده‌اند تا در تدوین برنامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی به فرایند بازسازی و بهسازی مناطق زلزله‌زده کمک کنند.

    ایزدی همچنین در مورد دستور کار دومین جلسه اتاق فکر معماری، گفت: تشکل جامعه مهندسان معمار، به رغم تشکیل آن بعد از 13 سال هنوز مشکلات حقوقی دارد و نمی‌تواند اعضایش را دور هم جمع کند و به عنوان یک نهاد حقوقی- صنفی فعالیت داشته باشد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به منظور چاره‌اندیشی برای حل نهاد صنفی معماری، گزینه‌های مختلفی مطرح شد و مقرر شد تا نهایتا بتوانیم از طریق وزارت راه‌و‌شهرسازی تلاش کنیم تا در چهارچوب ظرفیت‌های حقوقی که داریم تشکل معماران را حمایت کنیم و کارهای آنها را انجام دهیم.

    ایزدی افزود: در عین‌حال در تلاش هستیم تا سایر گزینه‌هایی که برای تشکیل قانونی تشکل نظام معماری نیز وجود دارد را مورد بررسی قرار داده و دنبال کنیم.

    وی گفت: در صدد هستیم تا علاوه بر ظرفیت‌های قانونی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد سایر گزینه‌ها را که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین وزارت کشور است برای تشکیل نهاد فوق و ادامه فعالیت قانونی آن دنبال کنیم. 

    وی خاطرنشان کرد: این آمادگی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که از طریق رایزنی با نهاد وزارت‌کشور مشکلات قانونی تشکیل نظام معماری را حل کنیم.

    ایزدی تصریح کرد: همه تلاش ما این است که نهادهای صنفی و تشکل‌ها را تقویت کرده و دوباره دلگرم کنیم تا به فعالیت‌های گروهی که زمینه‌ساز تحولات چشمگیری و رو به جلویی برای ارتقای کیفیت زندگی است، تقویت کنیم و با اینکار به آبادانی کشور نیز کمک قابل‌توجهی نماییم.

    فرزانه صادق‌مالواجرد مدیرکل دفترمعماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش نیز در جلسه فوق خاطرنشان کرد: ظرفیت تاسیس نهاد معماری را از طریق قوانین شورای‌عالی شهرسازی‌و‌معماری ایران بررسی کرده و تلاش می‌کنیم تا از طریق وزارت راه‌و‌شهرسازی اینکار به سرانجام برسد.

    سیدمحمد بهشتی، ایرج کلانتری، فرامرز پارسی، سام تهرانچی، مهرداد زواره، پرشیا قره‌گوزلو، الهام رضوی، حمیدرضا ناصرنصیراز اعضای هیات دبیران جامعه مهندسان معمار ایران، بهرام کلانتری، کاوه فولادی نصب و نشید نبیان از بازرسان جامعه مهندسان ایران، مدعو جلسه فوق بودند که تعدادی از آنها نیز در جلسه حضور به هم رساندند.

    گفتنی است، جامعه مهندسان معمار ایران در سال 83 با مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید اما بعدها و در دولت‌های بعدی این تشکل به دلیل تغییر در برخی از قوانین دچار مشکلاتی شد و نهایتا نتوانست به کار خود به عنوان یک نهاد تخصصی-صنفی ادامه دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو