مدیران خودروعصر اعتبار

دیوار خانه تاریخی عرب مازار مرمت شد

عصر ساختمان- دیوار خانه عرب مازار که بر اثر تخریب بنای مجاور فرو ریخته بود، مرمت شد.

دیوار خانه تاریخی عرب مازار مرمت شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، تخریب مسجد رقیه در بافت تاریخی شهر یزد منجر به ریزش دیوار و نمایان شدن یک بنای تاریخی شد. ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی استان یزد گفت: مسجد رقیه در واقع یک نمازخانه محلی بود و بنای آن نیز تاریخی نبود.

    وی افزود: بنای این مسجد خطرآفرین شده بود و با توجه به شرایط نسبت به رفع خطر و جمع آوری کامل آن اقدام شد که در جریان این عملیات دیوار خانه تاریخی عرب مازار تخریب و بخشی از نخاله های در این بنا ریخته شد.

    ریاحی مقدم گفت: پس از این اتفاق، نخاله های داخل بنا تخلیه شد و شهرداری یزد دیوار را مانند گذشته بازسازی کرد. دیوار حصار این بنا نیز آجری بود و پیشینیه تاریخی نداشت و پیش از این توسط شهرداری کشیده شده بود.

    وی درباره سرنوشت این بنای تاریخی گفت: در حال مذاکره با مالکان برای مشارکت و مرمت این بنا هستیم و طبق نظر آنها این بنا می تواند احیا شود.

    حدود 80 متر از پلاک در سال 1382 و قبل از ثبت در آثار ملی به دلیل رسیدگی نکردن توسط مالک یا مالکان تخریب می‌شود و بخشی از پلاک هم در سال‌های قبل از آن به دلیل تعریض گذر نقیب الاشراف تخریب شده است. بعد از ثبت ملی نیز به دلیل رسیدگی نکردن مالک یا مالکان دیوار گذر تخریب می‌شود که توسط شهرداری بازسازی و حصارکشی می‌شود.

    پس از انحصار وراثت خانه خالی از سکنه می‌شود و در اثر فرسایش و عوامل جوی و همچنین رسیدگی نکردن وراث این بنا در معرض تخریب قرار گرفته و محل تردد افراد سودجو می‌شود که توسط شهرداری حصارکشی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی