مدیران خودروعصر اعتبار

فولاد مبارکه اعلام کرد

افزایش ۳۴ درصدی عرضه ورق داخلی

عصر ساختمان- فولاد مبارکه اصفهان درر واکنش به شکایت صنایع پایین دستی فولاد از نحوه قیمت گذاری و عرضه محصولات خود به بازار داخلی از افزایش ۳۴ درصدی عرقه محصولات فولادی در شش ماهه اول امسال خبر داد و گفت که امکان کاهش واردات محصولات فولادی تا ۴۰ تا پایان سال وجود دارد.

افزایش ۳۴ درصدی عرضه ورق داخلی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در حالی که پیش از این سندیکای لوله و پروفیل با تدوین و انتشار نامه ای از عملکرد صادراتی و نحوه عرصه محصولات فولادی به بازار داخلی از فولاد مبارکه گلایه کرده بود و طی مقایسه آماری ادعای عدم تطابق اظهار گمرکی فولاد مبارکه با گمرکات مبدأ را مطرح کرده بود، شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی مطلبی این ادعاها را رد کرد.

    به گفته شرکت فولاد مبارکه اصفهان، نگارنده گزارش سندیکای لوله و پروفیل برای اثبات ادعاهای خود به مقایسه داده‌های گمرکات کشور با گمرکات کشورهای خارجی پرداخته که به دو دلیل ناصحیح و فاقد اعتبار است. اول اینکه فروش ورق‌های فولادی بر اساس سفارش خرید صورت می‌گیرد و به دلیل اختلاف زمانی سه تا چهار ماهه بین تاریخ سفارش و تاریخ تحویل کالا در مقصد و نوسانات شدید قیمت در بازارهای جهانی مقایسه قیمت کالای فروخته شده در زمان تحویل کالا در مقصد با قیمت روز مقایسه غلط و انحرافی است.

    برای مثال، حجم زیادی از سفارشات صادراتی در شرکت‌های ایرانی در پایان سال 2015 و با قیمت روز سفارش ثبت شده در حالی که تحویل آن در سال 2016 و در زمانی بوده که بازار با جهش قیمت مواجه بوده است.

    دومین دلیل در رد صحت مقایسه گمرکی مطرح شده این است که آمار گمرکات هرچند به تفکیک ضخامت ارائه می‌شود اما نشان‌دهنده تفاوت قیمتی گریدهای (کیفیت) مختلف کلاف گرم نیست در حالی که این موضوع می‌تواند اختلاف قیمتی تا 100 دلار در هر تن برای محصولات گرم ایجاد کند؛ لذا شرکت‌ها و کشورهایی که محصولاتی با گریدهای ویژه عرضه می‌کنند دارای قیمت ثبت شده بالاتری در گمرکات هستند.

    در ادامه این مطلب با اشاره به اینکه راه انتخاب شده برای بدست آوردن واقعی مقدار و ارزش محصولات فولادی صادر شد درست نبوده آمده است که بهترین راه برای مقایسه قیمت بین کشورهای مختلف در نظر گرفتن قیمت پایه محصولات مشابه در مقطع زمانی مشابه است. نمودار زیر که اطلاعات آن از متال اکسپرت استخراج شده، قیمت صادراتی ورق گرم ایران در ماه‌های مختلف سال 2016 را با عرضه‌کنندگان عمده این محصول در بازارهای جهانی از جمله چین، روسیه و اکراین مقایسه می‌کند.

    در نمودار فوق کاملا مشهود است که قیمت صادراتی فولاد ایران در هر ماه متناسب با بازارهای جهانی بوده و اتهام ارزان‌فروشی در گزارش مزبور ناصحیح و هدف‌دار است. همچنین اختلاف قیمت فروش در کشورهای مختلف که معمولا زیاد هم نیست یک امر طبیعی است و تجارب ما موید این است که بازارهای مختلف در هر دوره زمانی دارای کشش قیمتی متفاوتی است که ناشی از میزان تقاضا، نرخ ارز، شرایط پرداخت، سطح رقابت و ... هستند.

    در مطلب ارائه شده توسط فولاد مبارکه با تشریح روند اظهار گمرکی گفته شده که مطابق رویه موجود، اظهار کالاهای صادراتی در مبادی خروج کشور بر اساس ارائه مشخصات فنی و وزن کالا توسط صادرکننده است و قیمت‌ها از صادرکننده دریافت نمی‌شود. لذا مقایسه‌ای تحت عنوان قیمت کالا در گمرک مبدأ با گمرک مقصد فاقد اعتبار است و قیمت‌ واقعی فروش محصولات با مراجعه به اسناد رسمی مالی شرکت‌ها قابل دسترسی است.

    موضوع اقدامات اتحادیه اروپا دیگر بخشی بود که فولاد مبارکه به آن پاسخ گفت و آمده است در مورد اقدامات اخیر اتحادیه اروپا در وضع تعرفه برای واردکنندگان عمده فولاد به این اتحادیه از جمله ایران لازم به ذکر است که برخلاف ادعای مطرح شده این یک اقدام تنبیهی آن هم صرفا در مورد ایران به خاطر ارزان‌ف روشی این کشور نبوده بلکه اتحادیه اروپا به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا، با هدف حمایت از فولادسازان داخل یو بر خلاف فشار و اعتراض صنایع پایین دستی این اتحادیه نسبت به وضع تعرفه برای شرکت‌هایصادرکننده ورق به داخل اتحادیه از کشورهای مختلف اقدام کرده است که برای محصولات ایرانی 57.5 یورو و برای کشور روسیه 96 یورو به ازای هر تن تعرفه واردات وضع کرده که امری طبیعی و در حال اجرا در اکثر کشورهاست.

    فولاد مبارکه اظهارات سندیکای لوله و پروفیل را در قبال وضع تعرفه ایران و دیگر کشورها متناقض دانسته و عنوان کرده است که در حالی که این سندیکا از اعمال تعرفه واردات در جمهوری اسلامی ایران به شدت ناراحت بوده اما از عمال تعرفه توسط کشورهای دیگر عملا استقبال کرده است. در حالی که طی دو سال گذشته 162 مورد پرونده آنتی دامپینگ در بازارهای فولاد دنیا ایجاد شده و بر همین مبنا کشورهای مختلف در راستای حمایت از صنایع فولاد خود اقدام به وضع تعرفه کرده‌اند.

    در ادامه این مطلب با اشاره به عملکرد شرکت فولاد مبارکه آمده است که این شرکت از بدو راه‌اندازی بیش از 91 میلیون تن محصول به بازار عرضه کرده که 19 درصد از آن در بازارهای جهانی به فروش رسیده و از محل ارز اکتسابی، طرح‌های توسعه شرکت از ظرفیت 2.4 میلیون تن به 10.3 میلیون تن اجرا شده است.

    همچنین با توجه به سیاست‌ها و حمایت‌های دولت، عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخل در سال گذشته نسبت به سال 94 با رشد 42 درصدی همراه شد. همچنین عملکرد فولاد مبارکه در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 34 درصدی در تحویل محصول به مشتریان داخلی است. این اقدام موثر شرکت فولاد مبارکه باعث شده که به رغم بهبود فضای کسب و کار و افزایش مصرف، شاهد کاهش واردات ورق‌های فولادی از 3.7 میلیون تن در سال 94، به 2.8 میلیون تن در سال 1395 باشیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با افزایش عرضه فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان در بازار داخلی، واردات محصولات فولادی با کاهش 40 درصدی مواجه گردد که نشان‌دهنده جهت‌گیری صنعت فولاد در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

    اما در انتهای مطلب ارائه شده توسط فولاد مبارکه دلیل اظهارات علیه این شرکت حذف امتیازات برخی افراد بخاطر افزایش عرضه داخلی فولاد مبارکه عنوان شده و آمده است اقدامات وسیع رسانه‌ای که در طی دو سال اخیر در راستای تخریب چهره فولاد مبارکه انجام می‌شود عمدتا توسط افراد خاص و به دلیل حذف امتیازات ویژه در واردات محصولات فولادی (نظیر بهره‌مندی از ارز مبادله‌ای، تامین مالی از محل خرید محصولات وارداتی به صورت مدت‌دار با نرخ بهره بسیار پایین و فروش در بازار ایران و استفاده از تفاوت بهره پرداختی با بهره‌های بانکی داخلی و عدم وجود تعرفه در واردات ورق‌های ممزوج) بوده است.

    همچنین در این مطلب ادعا شده است که تنها  در واردات ورق‌های فولادی به اسم محصولات ممزوج شاهد رشد 1000 درصدی از 203 هزار تن در سال 1393 به 1955 هزار تن در سال 1394 بودیم و به تبع مبلغی حدود 90 میلیون دلار فرار از پرداخت حقوق قانونی گمرکی و به نسبت فرار از پرداخت مالیات و از طرفی زیان ناشی از عدم فروش محصولات فولادی تولید داخل و از بین رفتن اشتغال داخلی اتفاق افتاده که می‌تواند موضوع مهمی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط دستگاه‌های نظارتی مربوطه باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار