مدیران خودروعصر اعتبار

افت ۵/ ۸ درصدی سنگ‌آهن در یک ماه

عصر ساختمان- بررسی‌ بازارهای جهانی نشان می‌دهد قیمت سنگ‌آهن در این بازارها طی هفته گذشته با افت ۶۵/ ۱ درصدی و افت ماهانه ۴۶/ ۸ درصدی به حدود ۵۰/ ۵۹ دلار رسیده است. این در حالی است که شمش فولاد در همین مدت با ۴ دلار افزایش قیمت به ۵۵۳ دلار رسید. به این ترتیب باید گفت این دو بازار طی هفته گذشته روند نسبتا متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند.

افت ۵/ ۸ درصدی سنگ‌آهن در یک ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای معدن ، افت قیمتی سنگ‌آهن طی هفته و ماه گذشته در حالی رخ داده است که کارشناسان این حوزه این افت قیمتی را سیگنالی که به دنبال خود افزایش قیمت را در پی دارد، در نظر می‌گیرند. به عقیده آنها قیمت سنگ‌آهن در حال حاضر به ارقامی رسیده که پتانسیل آن را دارد تا روندی جبرانی را در پیش بگیرد؛ کما اینکه در هفته گذشته در مقایسه با هفته‌های ماقبل با افت‌های کمتری روبه‌رو‌ شده است.

    با این حال هنوز مهم‌ترین‌ اهرم برای تغییر جهت بازار سنگ‌آهن را باید در چین جست‌وجو کرد. کارشناسان بازارهای جهانی می‌گویند چین طی یک سال گذشته، ‌سیاست «تسهیل در بخش سرمایه‌گذاری مسکن» را در پیش گرفته است، بر اساس گزارش اداره آمار ملی چین به کارگیری این سیاست‌ها موجب شده در فاصله یک سال گذشته سرمایه‌گذاری‌ها در بخش املاک چین به میزان 2 درصد افزایش پیدا کند.به‌عنوان مثال در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال 2017 مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در بخش املاک چین، 8 تریلیون و 644 میلیارد یوآن معادل یک تریلیون و 220 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال قبل 8/ 1 درصد و در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است.حمایت دولت چین از صنعت مسکن دقیقا مشابه و معادل کاهش قیمت مسکن است که در حال حاضر در حال خودنمایی است، این وضعیت می‌تواند تاثیرگذاری دوگانه به همراه داشته باشد، از طرفی سیگنال مثبت برای رشد تقاضا در بازارهای کالایی از جمله فولاد و سنگ‌آهن شود.

    با این حال گروهی دیگر معتقدند اتفاقا از سوی دیگر حمایت دولت که باعث کاهش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شده، برخی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری را در این بخش کاهش می‌دهد که این وضعیت در نهایت «شرایطی دوگانه» را در بازارهای کالایی ایجاد خواهد کرد. با توجه به همه این موارد و البته وجود واقعیتی همچون «بافت‌های فرسوده در چین» و «احداث شهرک‌های مسکونی جدید»، احتمال افزایش تقاضا بیشتر از عقب‌نشینی احداث واحدهای جدید است که دلیل آن را باید در ذات تصمیمات دولتی در چین به حساب بیاوریم، البته تجربه نشان داده است که سیاست‌های حمایتی دولت چین از مسکن اگرچه با حجم‌های بزرگ بوده، اما مقطعی و گاهی پروژه‌ای بوده که بعضا موجب می‌شود انتخاب محدودی را در یک حوزه مهم مثل مصالح ساختمانی ایجاد کند.از سوی دیگر نگاهی آماری به سرمایه‌گذاری در بخش املاک مسکونی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش املاک مسکونی در فاصله ماه‌های ژانویه تا سپتامبر به 5 تریلیون و 510 میلیارد یوآن رسیده که در قیاس با سال قبل افزایشی برابر با 10/ 4 درصدی را نشان می‌دهد. در حقیقت از کل سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش املاک چین، 68/ 3 درصد مربوط به بخش املاک مسکونی است. در این رابطه دولت سعی کرده با تسهیل خرید خانه برای خانوارها، انگیزه تولید مسکن جدید و در نتیجه مصرف داخلی فولاد را بالا ببرد که این موضوع باعث تحریک قیمت کامودیتی‌ها در سال جاری شده است.
    بورس فیوچرز دالیان

    پس از یک هفته توفانی و سرشار از نوسان، روز گذشته بازارهای فیوچرز چین پس از پیک ساعات اولیه معاملات، تا حدی به ثبات رسیدند. میلگرد و ورق گرم تحویل ژانویه به ترتیب 19 و 41 یوآن افزایش داشته‌اند. سنگ‌آهن بورس فیوچرز دالیان نیز 7 یوآن گران شده است. با این حال سطح معاملات چندان بالا نیست.بررسی‌ها نشان می‌دهند زغال سنگ و کک نیز همچنان در محدوده منفی قرار دارند و احتمالا با اعلام کاهش ظرفیت‌های جدید تولید فولاد شرایط بدتر نیز خواهد شد. بیلت تانگشان که در دو روز اخیر در حدود 70 یوآن گران شده بود همچنان در معاملات دیروز ثابت ماند.
    آمادگی چین برای کاهش تولید زمستانی

    در این بین کیوان جعفری‌طهرانی تحلیلگر بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ‌آهن درخصوص بازار فولاد و سیاست‌های اتخاذ شده در چین می‌گوید: پکن دستور کاهش تولید فولاد در زمستان را در بیشتر مناطق شمال خود نظیر هبی، شاندونگ و شانشی از ماه نوامبر صادر کرده و این اقدام در راستای تلاش برای حفظ کیفیت هوا و جلوگیری از آلودگی شهرهاست.با توجه به سیاست جدید چین جهت برخورد با فولادسازانی که کیفیت محصولاتشان پایین است پیش‌بینی می‌شود روال مصرف سنگ‌آهن پر عیار ادامه یابد.از سوی دیگر با توجه به تقویت تولید فولاد، واردات سنگ‌آهن چین به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و این روند تا هفته دوم نوامبر (هفته پایانی آبان) وقتی که زمستان در چین آغاز می‌شود ادامه خواهد یافت.در عین حال میانگین قیمت سنگ‌آهن فاین با عیار 62 درصد در ماه سپتامبر تحویل چین 71 دلار بود، درحالی که در ماه آگوست به 76 دلار رسید. از طرفی واردات سنگ‌آهن چین در ماه سپتامبر بالاترین میزان در طول سال 2017 بوده است. چین بیش از 70 درصد تجارت سنگ‌آهن جهان را به خود اختصاص داده و به‌طور عمده از کشورهای استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، اوکراین و ایران واردات انجام داده است.
      افزایش تولید فولاد خام جهان

    وی در ادامه با اشاره به افزایش تولید فولاد خام جهان می‌گوید: تولید فولاد خام جهان در نیمه اول سال 2017 حدود 5/ 4 درصد رشد داشته و به 836 میلیون تن رسیده است درحالی که تولید در مدت مشابه سال 2016 حدود 800 میلیون تن بود. آمارهای ژانویه تا ژوئن 2017 نیز نشان می‌دهد افزایش تولید فولاد خام چین در مدت فوق 6/ 4 درصد بوده و به 419 میلیون و 745 هزار تن رسیده است. از سوی دیگر تولید 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با 1/ 4 درصد رشد، 86 میلیون و 129 هزار تن شده است. آمریکا رشد 3/ 1 درصدی را ثبت کرده و تولید را به 40 میلیون و 591 هزار تن رسانده است. ژاپن با 5/ 0 درصد رشد 52 میلیون و 305 هزار تن، کره جنوبی با 7/ 3 درصد رشد 34 میلیون و 699 هزار تن، روسیه با 0.8 درصد رشد 35 میلیون و 340 هزار تن و ترکیه با 4/ 11 درصد رشد 18 میلیون و 215 هزار تن فولاد خام تولید کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو