مدیران خودروعصر اعتبار

براساس مصوبه امروز شورای شهر

مجوز اخذ عوارض از ساختمانهای نیمه کاره تهران صادر شد

عصر ساختمان:مجوز اخذ عوارض از ساختمانهای نیمه کاره در جلسه امروز شورای شهر به پایان رسید.

مجوز اخذ عوارض از ساختمانهای نیمه کاره تهران صادر شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، محمد سالاری در دویست و سی وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه اصلاح عنوان و مفاد مصوبه اخذ عوارض تمدید پروانه ساختمانهای نیمه کاره، اظهار داشت: بسیاری از رسانه‌ها پیگیر این موضوع بودند و باید دید که چه تدابیری برای این دسته از ساختمانهای شهر باید اندیشید شود.

    وی به دلایل توجیهی ارائه این موضوع اشاره کرد و گفت: خسارات محیط زیستی ناشی از عملیات ساختمانی نیمه کاره و رها شده در شهر، مخاطرات ایمنی برای عابرین پیاده و ساختمانهای مجاور گودهای رها شده همچنین اختلال در سیما و منظر شهری از از جمله دلایل توجیهی ارائه این طرح بوده است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: همچنین عدم تعیین تکلیف مصوبه پیشین در خصوص بناهایی که عملیات ساختمانی آنها سالیان متمادی به دستور شهردار متوقف شده‌اند، عدم تعیین تکلیف مصوبه پیشین در خصوص خطوط مجاز اخذ عوارض از پروانه‌های تغییر نقشه و عدم تعیین تکلیف مصوبه پیشین در خصوص فرآیند‌های اجرایی عوارضی که با اعتراض مالکین مواجه شده از دیگر دلایل توجیهی ارائه این طرح محسوب می‌شود.

    سالاری افزود: در ماده واحده مجوز اخذ عوارض از ساختمانهای نیمه کاره در شهر تهران آمده است "به منظور کاهش خسارات ناشی از عملیات ساختمانی بر محیط زیست، سیما و منظر شهری، ایمنی عابران و امنیت شهر و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، شهرداری تهران موظف است از ابتدای سال 95 برای آن دسته از ساختمانهایی که در مهلت قانونی مندرج در پروانه ساختمانی، عملیات آنها به اتمام نرسیده و نیمه کاره رها شده به ازای هر ماه تطویل پس از انقضای مهلت درج شده در پروانه عوارضی طبق فرمول تعیین شده بپردازند."

    وی با بیان اینکه فرمول تعیین شده BE  مساوی 1.12 PS  فرمول تعیین شده برای پرداخت عوارض است گفت: P نشانگر ارزش معاملاتی گرانتری گذر قابل دسترسی ملک براساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک مصوب و S نشانگر مساحت ناخالص کل زیربنا است.

    وی افزود: بعد از شرح درصد عوارض دریافتی در مراحل مختلف ساختمانی به تبصره‌های این لایحه اشاره کرد و گفت: در تبصره یک این لایحه آمده است عوارض تاخیر در تکمیل با توجه به مرحله ساختمانی ملک تا دو سال پس از اتمام مهلت قانونی مندرج در پروانه ساختمانی اخذ می‌شود و پس از گذشته دو سال از اتمام مهلت قانونی در صورت نیمه‌تمام بودن بنا از سال سوم به بعد به ازای هر سال تاخیر 10 درصد افزایش به مبالغ محاسبه شده در جدول فوق اضافه خواهد شد.

    سالاری ادامه داد: براساس تبصره دیگر این لایحه ساختمانهایی که نماسازی آنها در همه سطوح تکمیل و اجرا شده همه ضمائم غیراساسی متصل به ساختمان جمع‌آوری شده و موانع لازم برای ورود و خروج افراد متفرقه به ساختمان به‌ویژه درب و پنجره‌ها در نمای عمومی نصب شده باشد ساختمان تمام شده محسوب می‌شود و مشمول عوارض تعلیق نیست.

    وی اظهار داشت: عوارض تعلیق برای همه ساختمانهای نیمه‌کاره که پروانه ساختمانی آنها قبل و یا بعد از سال 1379 حاضر شده تا پایان سال 94 مطابق با مصوبه سال 82 و در صورت عدم اتمام ساختمان از اول فروردین سال 95 مشمول این مصوبه می‌شوند.

    سالاری ادامه داد: شهرداری تهران مکلف است ضمن شناسایی ساختمانهای نیمه تمامی که پروانه ساختمانی آنها قبلا از سال 79 صادر شده ضمن اخطار برای اتمام ساختمان و یا مهلت یکساله اقدام کنند.

    وی گفت: براساس بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است به منظور رفع خطر ایمن‌سازی و نماسازی ساختمانهای نیمه کاره با اختصاص ردیف بودجه مجزا در بودجه سالیانه پیش‌بینی اعتبارات لازم را به انجام برساند.

    در نهایت پس از بیان اظهار نظرهای شورای شهر تهران این لایحه با اعمال تغییراتی به تصویب رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو