مدیران خودروعصر اعتبار

فرمان ایست به دیوارکشی جلوی خانه تاریخی ‌ملت

عصر ساختمان- دیوارکشی اطراف محوطه ساختمان مجلس و بخش تاریخی مجلس شورای اسلامی، پس از چند روز کش‌وقوس و اعتراض و واکنش کارشناسان، مردم و برخی اعضای شورا بالاخره روز گذشته با پیگیری میراث‌فرهنگی استان تهران متوقف شد.

فرمان ایست به دیوارکشی جلوی خانه تاریخی ‌ملت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، دیوارکشی اطراف محوطه ساختمان مجلس و بخش تاریخی مجلس شورای اسلامی، پس از چند روز کش‌وقوس و اعتراض و واکنش کارشناسان، مردم و برخی اعضای شورا بالاخره روز گذشته با پیگیری میراث‌فرهنگی استان تهران متوقف شد. این خبر را رجبعلی خسروآبادی مدیر‌کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرد و گفت: «براساس پیگیری‌هایی که اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران و اعضای شورای شهر داشته‌اند، مجلس طرح دیوارکشی در مقابل ساختمان تاریخی را متوقف کرده است».

    او ادامه داد: «قرار است مجلس شورای اسلامی طرح خود را برای ما ارسال کند تا در اسرع وقت در شورای فنی استان که دوشنبه‌ها برگزار می‌شود، مورد بررسی  قرار گیرد».

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران همچنین تأکید کرد: «پس از بررسی طرح ارائه‌شده از سوی مجلس، ما نیز نظرمان را اعلام خواهیم کرد تا طبق نظر و ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی کار ادامه پیدا کند. امیدوارم با این اقدام هماهنگی بیشتری میان دستگاه‌ها اعمال شود».

    چند روز پیش هم حجت نظری، محمدجواد حق‌شناس و محمد سالاری از اعضای شورای شهر تهران برای بازدید از دیوارکشی مقابل مجلس شورای ملی به بهارستان رفتند. در‌همین‌باره نظری در توییتر خود نوشت: «تخلف صورت‌ گرفته است اما با تعامل بین چند اداره از جمله شهرداری حل می‌شود. جهت رفع نگرانی شهروندان عرض کنم ارتفاع دیوار از یک متر تجاوز نخواهد کرد و پیاده‌رو هرگز مسدود نمی‌شود».

    محمد سالاری عضو شورای شهر تهران که در این بازدید حضور داشت، در گفت‌وگویی با «شرق» درباره جزئیات پیگیری‌های خود در این زمینه گفت: «غیر از دیدار دو روز پیش از دیوارکشی اطراف مجلس همین امروز (چهارشنبه) ما دیداری با رئیس محترم مجلس آقای لاریجانی داشتیم که من در این جلسه چند محور و نکته را مطرح کردم که یکی از این نکات در رابطه‌ با همین ساخت‌وسازها و دیوارکشی و مسدودکردن خیابان ضلع شرقی مجلس بود. در صحبت‌های خودم روی این موضوع تأکید کردم که از آنجا که مجلس محل قانون‌گذاری است، باید قاعدتا قوانین تصویب‌شده در خانه ملت همان‌طور که برای همه دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها و مردم لازم‌الاجراست، در خود مجلس هم لازم‌الاجرا باشد و قوانین مصوب خودش را رعایت کند. نکته مهم این است که بر اساس تأکیدات سران نظام و به‌خصوص مقام معظم رهبری یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که ما در شهرهایمان نیاز داریم، بحث هویت‌بخشی به شهرها و به‌ویژه پایتخت است. به همین دلیل باید اقداماتی از این دست با رعایت  این اصول و مبتنی بر قوانین و زیر نظر میراث‌فرهنگی باشد».

    سالاری در ادامه افزود: «ما هم نسبت به رعایت نکات و مسائل امنیتی و حفاظتی در اطراف مجلس شورای اسلامی با دوستان مجلس هم‌نظر هستیم اما نکته اینجاست که باید طرح ساخت‌وسازهای اطراف مجلس فرایند قانونی را طی کند و مصوبات لازم را اخذ کند. اینکه گفته می‌شود این طرح به تصویب رسیده و شهرداری هم در جریان بوده است، لزوما به معنای درست و کارشناسی‌بودن طرح ساخت‌وساز در اطراف مجلس نیست. اگر هم شهرداری بدون طی مراحل قانونی با این ساخت‌وسازها موافقت کرده، خود شهرداری مقصر اصلی است.

    این عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با «شرق» گفت: «فلسفه بازدید ما از میدان بهارستان که شهردار منطقه ٢ هم ما را همراهی می‌کرد هم به این برمی‌گردد که برای تشکل‌های مردم‌نهاد و دیدبان‌های شهری دغدغه‌ای جدی ایجاد شد مبنی بر اینکه یک‌سری اتفاقات دارد در اطراف مجلس به‌ویژه میدان بهارستان رخ می‌دهد که به حریم و منظر تاریخی این اثر ملی شناخته‌شده که به ثبت ملی هم رسیده است، آسیب‌هایی وارد می‌شود. این در حالی است که طبق قوانین هرگونه دستکاری باید مبتنی بر قوانین میراثی و تاریخی و با مجوز باشد. دیواری که روبه‌روی ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی در حال ساخت است، ارتفاعی در حد ٨۰ تا ٩۰ سانت دارد و کل طول آن حدودا ٢۰ متر است. در ضلع شرقی مجلس هم یکی از خیابان‌های محل تردد مردم بسته‌ شده و در این بازدید به ما مدرکی مبنی بر اخذ مجوزهای لازم برای مسدودکردن این خیابان ارائه نشد، به غیر از این در همین خیابان موانعی عمودی و با هدف ارتقای مسائل امنیتی و حفاظتی مجلس نصب شده و منظر مناسبی ندارند که البته به گفته مسئولان مجلس قرار است دور این موانع آجرچینی شود تا منظر بهتری داشته باشد اما ما معتقدیم حتی همین کار هم می‌توانست مبتنی بر قوانین میراثی و معماری و هویت شهری اجرائی شود».

    سالاری در پایان تأکید کرد نباید فراموش کنیم میدان بهارستان با توجه به سابقه تاریخی و بناهایی که دارد، حتی قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد و نباید با تصمیمات غیرکارشناسانه و غیرتخصصی به این قابلیت تاریخی آسیب بزنیم.

    فرهاد نظری مدیرکل اداره ثبت سازمان میراث فرهنگی کل کشور هم در گفت‌وگو با «شرق» با تأیید این نکته که میدان بهارستان و ساختمان‌های تاریخی محوطه آن قابلیت ثبت جهانی را دارد، در همین رابطه این‌طور گفت: «قوانین می‌گوید هرگونه اقدامی که منجر به مخدوش‌شدن هویت اثری تاریخی شود که در فهرست آثار ملی ثبت شده باشد، ممنوع است. این دیوار هم باعث مخدوش‌شدن حریم منظری ساختمان تاریخی مجلس شورای ملی می‌شود و هر اقدامی باید با موافقت سازمان میراث‌فرهنگی در چنین محوطه‌ای انجام می‌شد».

    نظری در پاسخ به این سؤال که به هر حال مجلس الزامات و قوانین حفاظتی و امنیتی خود را دارد، آیا می‌توان با درنظرگرفتن این الزامات طرح را به‌گونه‌ای اجرا کرد که هم قوانین میراثی رعایت شود و هم این الزامات، این‌گونه توضیح داد: «ما هم منکر لزوم رعایت مسائل و نکات امنیتی و حفاظتی نیستیم اما بحث این است که این اقدامات را می‌توان با رعایت هویت و ارزش‌های اثر تطبیق داد و سپس اجرا کرد که موجب به‌خطرافتادن هویت تاریخی و میراثی چنین آثاری نشود. اگر مجلس در این زمینه از ما مشورت می‌خواست و روند قانونی کار را طی می‌کرد، ما همه اینها را در قالب طرح‌ها و گزینه‌های کارشناسی‌شده که قابل بررسی و اجرا باشد، در اختیارشان می‌گذاشتیم، به‌گونه‌ای که هم ملاحظات امنیتی رعایت شود و هم ملاحظات کارشناسی و حفاظتی میراثی». پیش از این و بعد از شروع ساخت این دیوار در اطراف خانه ملت، کارشناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی به‌صراحت اعلام کرده بودند که طرح دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی باید در شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران بررسی شود تا از واردشدن آسیب به حریم بصری ابنیه تاریخی در محوطه تملک مجلس شورای اسلامی جلوگیری شود.

    صحبت‌های اولیه درباره دیوارکشی مقابل ساختمان تاریخی مجلس شورای اسلامی از حدود دو هفته پیش آغاز شد و چند روز بعد هم به‌صورت رسمی کار آغاز شد. به گزارش خبرگزاری‌ها این طرح به‌دنبال اتفاقات تروریستی چندماه پیش در مجلس و با هدف تأمین امنیت بیشتر برای نمایندگان مردم طراحی و اجرا شد.

    در همین مدت کارگران به‌سرعت در محل حاضر شده و مشغول ‌کشیدن دیوار بین خیابان اصلی و این قسمت از محوطه مجلس بودند. این دیوار البته بر اساس اعلام ارتفاعی در حد یک متر خواهد داشت و پیاده‌روی کنار محوطه مجلس را هم شامل می‌شود. در حقیقت این دیوار روی لبه پیاده‌رو ساخته شده است.

    بر اساس قوانین حفاظت میراث فرهنگی هرگونه تغییر و دستکاری در حریم بصری بناهای تاریخی باید در شورای فنی بررسی و مجوزهای لازم برای آن با رعایت نکات فنی صادر شود.

    این در حالی است که ساخت این دیوار در اطراف مجلس شورای اسلامی موجب خدشه‌دارشدن حریم بصری ابنیه تاریخی در خانه ملت می‌شود. در رابطه با همین مسئله چند روز پیش مدیرکل میراث‌فرهنگی تهران در اظهارنظری به ایسنا گفته بود: «انتظار می‌رود قانون‌گذار از قانونی که خود تصویب کرده به نحو شایسته حمایت کند».

    رجبعلی خسروآبادی افزود: قطعا به‌دلیل ملاحظات مسائل امنیتی و حفاظتی، طرح دیوارکشی در اطراف ساختمان مجلس شورای اسلامی در حال اجرائی‌شدن است، اما این موضوع باید در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان تهران بررسی شود تا هیچ‌گونه لطمه‌ای به حریم بصری ابنیه تاریخی در محوطه تملک مجلس شورای اسلامی وارد نشود.

    به گفته مسئولان میراث‌فرهنگی تهران از همان روزهای ابتدایی مکاتبات لازم با اداره‌کل مهندسی و پشتیبانی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و از معاونت حقوقی سازمان نیزخواسته شد تا موضوع را از نمایندگان خانه ملت تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند.

    در همین رابطه در جلسه روز چهارشنبه شورای شهر تهران حسن خلیل‌آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران هم در اظهارنظری از دیوارکشی مقابل مجلس گلایه کرد.

    او در تذکر پیش از دستور خود در سیزدهمین جلسه شورای شهر پنجم با بیان اینکه این روزها شاهد دیوارکشی در اطراف مجلس هستیم، گفت: حتی قرار است جلوی نمای مجلس ملی نیز دیوارکشی شود که این مغایر هویت میراثی، ملی و... است.   او با بیان اینکه شهردار تهران باید دستور توقف این دیوارکشی را بدهد، گفت: مجلس اصلی‌ترین نماد میدان بهارستان است و باید دیوارکشی متوقف و از روش‌های به‌روزتری برای برقراری امنیت مجلس استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار