مدیران خودروعصر اعتبار

خانه نانویی هم ساخته شد!

عصر ساختمان- با توسعه فناوری نانو در صنعت ساخت و ساز در حال حاضر ۴۵ محصول مبتنی بر فناوری نانو عرضه شده است که با اعطای گواهینامه‌های استاندارد از ستاد توسعه فناوری نانو می‌توان از این تعداد فناوری در منازل مسکونی استفاده کرد.

خانه نانویی هم ساخته شد!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،  علم و فناوری نانو توانایی به دست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری و بهره برداری از خواص و پدیده‌های این بعد در مواد، ابزارها و سیستم‌های نوین است.

    میلیون‌ها سال است که در طبیعت ساختارهای بسیار پیچیده با ظرافت نانومتری ساخته می‌شود و اکنون بشر در آستانه غلبه بر این عرصه است تا ساختارهای بی‌نظیر بسازد تا بتواند با ایجاد خواص ویژه محدودیت‌های موجود در ساختار مواد و سیستم‌ها را رفع کند.

    یکی از کاربردهای این فناوری در صنعت ساخت و ساز است. از این فناوری می‌توان در مواردی چون بهبود خواص سیمان و بتن، جلوگیری از نفوذ عوامل مخرب خارجی به داخل بتن، نانو پوشش‌ها،‌ عدم نفوذ عوامل خوردگی، افزایش مقاومت در برابر انتقال حرارت، خاصیت خود تمیز شوندگی سطوح، رنگ‌های تصفیه کننده هوا، آب گریز کردن، نانو شیشه‌ها، شیشه‌های خودتمیز شونده و محافظ در برابر آتش و کنترل‌کننده انرژی و همچنین تصفیه آب و فاضلاب بهره برد.

    در این راستا محققان کشور دستاوردهایی در این حوزه عرضه کردند که در غرفه خانه نانویی محصولات نانویی دهمین نمایشگاه و جشنواره نانو که از 14 تا 17 مهرماه در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، این محصولات عرضه شدند.

    محصولات عرضه شده شامل بتن و سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ، رنگ و رزین، لوله و اتصالات، پروفیل در و پنجره، نانوپوشش‌های تزئینی و سخت، کفپوش‌ها و همچنین محصولات نساجی مرتبط با بخش ساختمان بوده‌ است.

    این محصولات در حالی در این غرفه عرضه شدند که برخی از آنها مانند شیشه کنترل‌کننده انرژی، چسب مگا استون و کاشی گرانیتی ضد لک به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

    این محصولات توسط 30 شرکت صنعتی بزرگ و متوسط تولید می‌شوند و دارای تاییدیه نانومقیاس از ستاد فناوری نانو بوده و دارای گواهینامه و استانداردهای سازمان‌های مرتبط هستند.

    در این خانه از 45 محصول مبتنی بر فناوری نانو استفاده شد که همگی دارای تاییدیه نانومقیاس و دیگر تاییدیه‌ها و گواهی‌نامه‌های مرتبط با این صنعت هستند.

    برخی از محصولات عرضه شده در خانه نانویی به این شرح است:

    "لوله و اتصالات فاضلابی بی صدا که لوله‌های عایق صوتی هستند."

    "شیشه‌های کنترل کننده انرژی (LOW-E) که قادر به کنترل انتقال حرارت حاوی از طریق نانو لایه‌های فلزی و سرامیکی هستند."

    "نانوسیل پایه آب الوان از دیگر محصولات تولید شده است که با هدف پوشش آب‌گریز برای آغشته‌سازی و استفاده به عنوان درز بند در خانه نانویی به کاربرده می‌شود".

    "نانوکامپوزیت پروفیل‌های در و پنجره UPVC با ویژگی ماندگاری بالا، کارایی و فرم‌پذیری آسان، انبساط حرارتی پایین، جلوگیری از هدر رفت انرژی و غیر قابل اشتعال بودن".

    "پارچه ملحفه آنتی باکتریال با ویژگی آنتی‌باکتریال برای منسوجات بهداشتی"

    "فرش ماشینی آنتی باکتریال با هدف جلوگیری از بو گرفتن فرش در اثر تماس عرق بدن با سطح آن در مراکز پر رفت و آمد مانند مساجد و نواحی مسکونی"

    "بتن سبک سازه‌ای با هدف استفاده در بتن سبک سازه‌ای در ساختمان‌سازی و ایجاد مقاومت بیشتر در برابر زلزله"

    "کفپوش‌های اپوکسی هوشمند با هدف افزایش مقاومت به سایش و سختی کفپوش‌های رایج".

    "کاشی و سرامیک آنتی باکتریال همراه خمیر درزبندی"، "رنگ ضدامواج الکترومغناطیس"، "پوشش DLC، CrN، TiSiN، TiAlN، TiAlN، TiCN، TiN به رنگ‌های طلایی، رزگلد و غیره"، "ظروف چینی"، "ظروف پلاستیکی"، "پرده‌های ضد امواج"، "دستمال کاغذی آنتی باکتریال"، "کیسه زباله‌های نانویی"، "شیشه پاک‌کن و محلول‌های تمیزکننده سطوح" و "کیسه‌های نگهدارنده مواد غذایی" از دیگر محصولات عرضه شده در این خانه نانویی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی