مدیران خودروعصر اعتبار

مقام مسئول در وزارت راه عنوان کرد؛

لزوم استفاده ازبتن دربلندمرتبه‌ها

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید شرایطی در کشور فراهم شود تا استفاده از بتن در ساخت و سازها به ویژه در ساختمان‌های بلندمرتبه بیشتر از قبل صورت گیرد.

لزوم استفاده ازبتن دربلندمرتبه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد شکرچی زاده در افتتاح پانزدهمین همایش روز بتن گفت: بر اساس آمار و ارقام موجود، از سال 1950 تا 2015 و به موازات رشد سه برابری جمعیت جهان، تولید فولاد 10 برابر ولی سیمان 34 برابر شده است که نشان می دهد در جهان گام های مهمی در حوزه بتن و سیمان برداشته شده است. همچنین برآورد مصرف مصالح ساختمانی  از سال 2002 تا 2005 نشان می دهد که فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کمتری را به خود اختصاص داده که خود تفاوت معناداری است. نکته جالب در این آمار این است که سیمان بیشترین مصالحی است که از مواد استخراجی زمین ساخته می شود که نشان دهنده جایگاه بسیار مهم صنعت بتن در دنیاست.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با اشاره به نگاه ویژه وزیر راه و شهرسازی به مقوله سیمان و بتن و بهره گیری بیشتر از سازه های بتنی، به تشریح وضعیت کشور در استفاده از بتن و فرآورده‌های آن پرداخت و افزود: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که استفاده از سازه های اسکلتی به کل واحدهای ساخته شده در طول سال ها افزایش داشته است و به همین صورت نسبت سازه های بتنی به سازه های اسکلت فلزی نیز روند رو به رشد داشته ولی همچنان با کمبودهایی مواجه بوده و نیاز به سرعت بیشتری دارد.

    وی تصریح کرد: ما در عرصه سازه های فولادی در سال های اخیر از بعد نرم افزای و سخت افزاری به نتایج خوبی رسیدیم و اگر صحبت از بتن می کنیم به معنای زیر سوال بردن توان مهندسان در حوزه سازه های فولادی نیست بلکه باید با جهت دهی مناسب شرایطی فراهم گردد تا در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود در پانزدهمین همایش روز بتن، به مزایای بلامنازع بتن اشاره داشت و گفت: مزیت های بسیار بتن، سبب می شود تا استفاده بیشتر از آن به عنوان یکی از اولویت های امروز کشور در حوزه های مختلف مدنظر قرار گیرد.

    وی استفاده از بتن به منظور پاسخگویی به نیازهای سازه ای، دوام و معماری، مقاومت در برابر آتش، دسترسی به سنگدانه های مناسب، مصرف انرژی کمتر و به تبع آن کاهش گازهای گلخانه ای را از برجسته ترین مزایای بتن برشمرد و افزود: ظرفیت های ایجاد شده در کشور برای تولید سیمان در سال های اخیر روند رو به رشد داشته است تا جایی که حتی ما با مازاد تولید سیمان نیز مواجه بوده ایم. همچنین در حال حاضر امکان دسترسی به فناوری پیشرفته بتن در کشور با توجه به وجود زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب وجود دارد و فرصت بسیار خوبی است تا با همکاری انجمن بتن و سایر دست اندکاران به توسعه این صنعت در کشور بپردازیم.

    شکرچی زاده با تاکید بر ضرورت استفاده از بتن پرمقاومت در ساختمان های بلندمرتبه در کشور گفت: ساختمان های بلندمرتبه در کشور بیشتر برپایه اسکلت فولادی بنا شده است که باید با اصلاح این روند، شرایط  را برای احداث ساختمان های بلندمرتبه  بتنی فراهم سازیم. همانگونه که در دنیا نیز ساختمان های بلندمرتبه از جمله برج دبی و پتروناس کوالالامپور و سایر موارد مشابه بر پایه اسکلت بتنی بنا شده است.

    وی افزود: با توجه به اینکه تکنولوژی تولید و بهره مندی از بتن با کیفیت روز دنیا در کشور وجود داررد باید به ویژه از این ظرفیت برای ساختمان های بلندمرتبه بهره بگیریم.

    وی ساخت برج میلاد، سردر دانشگاه تهران، سد کارون 4، روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد روسازی بتنی در بزرگراه اصفهان – شیراز، تیرهای پیش ساخته در بندر امام و... را از جمله اقدامات و طرح های موفق بتنی در کشور نام برد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید دوباره بر بهره مندی از مزایای بتن در کشور، حرکت در این مسیر را خالی از چالش ندانست و گفت: در کنار تمامی مزایای عنوان شده یکی از چالش های ما در کشور مبحث طراحی بود که سبب شد تا عدم انسجام بین مبانی طراحی و آیین نامه های ملی بتن در کشور را شاهد باشیم. خوشبختانه در دولت یازدهم، بازنگری و تدوین مقررات ملی و آیین نامه بتن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شده است که با بازنگری و انتشار آنها تا پایان سال جاری، شاهد رفع مشکلات یاد شده در این حوزه خواهیم بود.

    شکرچی زاده ناهماهنگی بین استانداردها در مقوله سیمان، مصالح سنگی و بتن را از دیگر چالش های پیش روی صنعت بتن در کشور عنوان کرد و حضور پررنگ تر و استراتژیک وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را خواستار شد.

    همچنین کم کردن فاصله میان دانش و اجرا و انجام دقیق وظایف توسط نهادهای نظارتی از دیگر مواردی بود که از سوی شکرچی زاده در این بخش مورد اشاره قرار گرفت.

    کاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید سیمان با استفاده از سیمان‌های آهکی

    مبحث محیط زیست دیگر محور مهمی بود که در بخش دیگری از سخنرانی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت. وی با اشاره به توجه ناکافی به مبانی محیط زیست و توسعه پایدار در صنعت سیمان و بتن گفت: تولید هر تن بتن و سیمان به صورت متوسط 850 کیلوگرم co2 تولید می کند. برنامه محیط زیست سازمان ملل (unep) در سال 1999 طرح سیمان پایدار را آغاز کرد که مشخصا کشورهای هند و برزیل اولین مطالعات و تهیه نقشه راه را آغاز کردند که ضروری است تا ما هم در کشور نقشه راه سیمان را تهیه کنیم.

    شکرچی‌زاده با اشاره به معاهدات پیمان تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس افزود: کشورهای عضو این پیمان متعهد شده‌اند تا سال 2030، 1/5 درجه سانتی گراد دمای زمین را نسبت به سطح آن قبل از صنعتی شدن کاهش دهند. همچنین کشورها متعهد شده‌اند تا گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید سیمان را  25 درصد کاهش دهند که برای ما نیز بسیار قابل توجه است. با توجه به مفاد این پیمان راهکار توسعه استفاده از سیمان‌های آهکی رسی کلسینه‌شده توسط محققان پیشنهاد گردیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی