مدیران خودروعصر اعتبار

جلوگیری از احداث ساختمان در حریم بناهای ملی پایتخت

عصر ساختمان- معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: با توجه به لزوم حفظ بناهای واجد ارزش و ثبت ملی از ساخت و ساز ساختمان ها در حریم این بناها جلوگیری می شود.

جلوگیری از احداث ساختمان در حریم بناهای ملی پایتخت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا؛ محمد مهدی حجت  افزود: اگر بلند مرتبه سازی (ساخت تک بناها) به صورت خلاف انجام شده، جلو آن گرفته می شود و اینکه ضوابط برای ساخت تک بناها در حریم منظر بناهای ملی غلط بوده آن ضوابط را تغییر خواهیم داد.
    معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در خصوص مجوزهایی ساخت و ساز بناهای جدید در مناطق 11 و 12 خاطر نشان کرد: در گذشته مجوزهایی بی رویه ساخت و ساز از سوی شهرداری در حریم بناهای ملی انجام شده که این موارد را بررسی می کنیم.
    حجت همچنین در خصوص بافت ناصری در منطقه 12 تهران اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تا با انتصاب شهردار در این منطقه بتوانیم از بافت تاریخی تهران بیشتر حفاظت کنیم.
    همچنین در دوره ناصرالدین شاه قاجار نیز به دلیل کمبود فضای کافی در حصار قدیمی، مستوفی الممالک از طرف شاه مامور می شود تا حصار قدیمی را تخریب کرده و حصار جدیدی با الگوی شهرهای اروپایی بنا کند؛ به این ترتیب حصاری 12 ضلعی با هشت دروازه به نام های دروازه شمیران (در انتهای پل چوبی)، دروازه دوشان تپه (در میدان شهدا)، دروازه دولاب (در سه راه شکوفه)، دروازه خراسان (در میدان خراسان)، دروازه شاه عبدالعظیم (در میدان شوش)، دروازه غار (در تقاطع خیابان های شوش و هرندی)، دروازه خانی آباد (در محل تلاقی خیابان خیابان های شوش و شهید رجایی)، دروازه گمرک (در انتهای خیابان مولوی)، دروازه قزوین (در نزدیکی میدان قزوین)، دروازه باغشاه (در انتهای خیابان امام خمینی) و دروازه یوسف آباد (در محل تقاطع خیابان های جمهوری و حافظ) برای شهر احداث می شود.
    این حصار و دروازه های آن در دوره رضاشاه تخریب شد و خیابان های جدیدی نظیر انقلاب اسلامی، شوش، کارگر و خراسان کنونی در محل آن احداث شدند.
    در این میان دروازه محمدیه یا دروازه نو تنها دروازه باقیمانده از دو حصار تاریخی شهر تهران است که در حال حاضر در ابتدای راسته بازار عباس آباد در وضعیتی بسیار نامناسب قرار دارد.

    *پرونده ساخت مجتمع تجاری دلگشای تهران در اختیار مراجع قانونی است
    وی اظهار کرد: ساخت این مجتمع تجاری خطایی بود که در گذشته مجوز آن در حریم بنای جهانی کاخ گلستان صادر شد که این موضوع توسط دادگاه و رسیدگی از مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.
    سرای دل گشا معروف به وزیر نظام واقع در خیابان 15 خرداد شهر تهران، جز آثار ثبتی بود که سال 89 این مکان تاریخی به دلیل ساخت یک مجتمع تجاری از ثبت ملی خارج شد.
    مسئولان سازمان میراث فرهنگی براین باورند که تجاوز ارتفاع یک و نیم طبقه ای این مجتمع در حریم کاخ گلستان، ممکن است این کاخ را از فهرست ثبت جهانی یونسکو خارج کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو