مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تمرکز بر تقاضای مسکن اولویت برنامه دولت

عصر ساختمان- حاشیه نشینان، ساکنان بافت‌های فرسوده، خانه اولی‌ها و کم درآمدها منتظر برنامه‌های جدید وزارت راه و شهرسازی باشند.

تمرکز بر تقاضای مسکن اولویت برنامه دولت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، وزیر راه و شهرسازی در مورد برنامه‌های دولت دوازدهم برای خداحافظی با رکود در بازار مسکن، گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد. 
    عباس آخوندی با اشاره به چهار حوزه تقاضا، افزود: وزیر راه و شهرسازی حاشیه نشین‌ها را با جمعت 11 میلیون نفر در دسته اول قرار داد، ساکنان بافت‌های فرسوده با جمعیت 8 میلیون نفر را در دسته دوم و خانه اولی‌ها که اولین بار است بدنبال خانه دار شدن هستند متعلق به دسته سوم و کم درآمدها که برای تامین مسکن خود با مشکل مواجه هستند نیز دسته چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.
    عضو کابینه دولت دوازهم اظهار داشت: در برنامه ششم مطرح کردیم که اگر برنامه توسعه کشور بخواهد وارد بخش مسکن شود باید روی همین چهار حوزه اصلی متمرکز شود و مجلس نیز در قانون برنامه این موضوع را تصویب کرد.
    مسئله بافت‌های فرسوده باید در خود بافت فرسوده حل شود
    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نقد عمده‌ای که ما به بحث مسکن مهر داشتیم این بود که مسکن مهر نتوانست مسئله و مشکل حاشیه نشینان را حل کند و مشکل آن‌ها سر جای خود باقی ماند.
    آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: مسئله بافت‌های فرسوده مرکز شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز را نمیتوان در بیابان‌ها حل کرد چراکه مشکل بافت فرسوده باید در خود بافت فرسوده حل شود.
    وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقعی حرف بزنیم باید به این موضوع توجه کنیم این 19 میلیون نفری که در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای ساکن هستند در 2700 محله در کشور زندگی می‌کنند و باید این موضوع را محله به محله مورد بازآفرینی شهری قرار داد چراکه هر محله ویژگی خاص خودش را دارد به این معنا که مسئله محله سیروس با جوادیه و مسگر آباد در تهران متفاوت است.
    به گفته آخوندی، جمعیت شهری ایران حدود 59 میلیون نفر است و میزان حاشیه نشینی و بدمسکنی در بافت‌های فرسوده و سایر بافت‌ها حدود 19 میلیون نفر در سطح کشور است. یعنی حدود 35 درصد جمعیت کشور در وضعیت نابسامانی زندگی می‌کنند که تا 41 درصد هم متغیر است.
    تشکیل ستاد بازآفرینی برای خانه دار شدن مردم
    عضو کابینه دولت دوازهم افزود: در شهرستان‌ها نیز همین گونه است و ساکنین این محلات باید از جهت مالی توانمند شوند تا بتوانند خانه بهتری برای خود بسازند که برای این افراد تسهیلات 8 درصدی در نظر گرفته شده است که در شرایط دشوار و با این نرخ‌های بالای سود بانکی تسهیلات بسیار ارزان قیمتی است.   
    آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: ارقامی در بودجه و برنامه برای این کار در نظر گرفته شده است چراکه این کار، کار یک دستگاه نیست؛ بنابراین یک ستاد بازآفرینی در پایتخت، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد شده است.  
    وی افزود: در خصوص مسکن خانه اولی‌ها طرح صندوق پس انداز یکم را اجرا کردیم که اتفاقاً با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و آمارها نشان می دهد بیش از 220 هزار خانوار از این طرح استفاده و پس انداز کردند و در برابر هر پس اندازی تسهیلات تضمینی است یعنی بانک موظف به ارائه تحصیلات است.   
    افزایش قدرت خرید زوج‌های تهرانی
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که وارد بازار می‌شوند و قدرت خرید خوبی دارند یعنی یک زوج در تهران قدرت خرید  160 میلیون تومانی پیدا می‌کند که این مبلغ  قبل از دولت یازدهم 20 میلیون تومان بود و در مراکز استانها نیز افراد 120 میلیون تومان قدرت خرید پیدا می‌کنند.  
    آخوندی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که این دو طرح یعنی حل مسئله خانه اولی‌ها و بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای، به بخش مسکن رونق می‌بخشد.  
    حاشیه نشینی مسئله ملی است
    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در برنامه ریزی مسکن در حوزه شهری باید روی بافت حاشیه نشینی متمرکز شود تا منابع به درستی هزینه و بهره وری داشته باشد. حاشیه نشینی یک مسئله ملی است و به همین علت برگزاری جلسات ستادهای بازآفرینی شهری در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها پیش بینی شد.
    آخوندی افزود: برش افقی برنامه ریزی با همراهی و مشارکت دستگاه های اجرایی مختلف در حاشیه شهرها در جهت افزایش کیفیت زندگی مردم و حتی در حوزه مسکن این روش کارآمدتر و ارجح تر است.
    وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل بافتهای حاشیه نشین نداشتن هویت محله‌ای است، ادامه داد: رویکرد وزارت راه و شهرسازی تعریف محله است و این محلات ساختار خودش را از حیث امکانات از جمله مدرسه، مسجد، بازار و روابط اجتماعی می‌خواهد و تنها روی نقشه نیست.
    آخوندی با اشاره به اینکه سیاست محله محوری باید محور تمام برنامه ریزی‌ها تعریف شود، افزود: پیشنهاد ما این است که هرجا زمین دارید چه از محل اراضی خالصه و چه سازمان ملی زمین و مسکن، افراد متقاضی با دریافت وام با نظارت نظام مهندسی نسبت به بهسازی و ارتقاء سکونتگاه ها اقدام کنند.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: نیاز به ایجاد مدارس در مناطق حاشیه نشین بسیار جدی و ضروری است که در صورت انعکاس جدی آن، در سطح مرکز از طریق رئیس جمهور پیگیری خواهد شد.
    وی خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهم برای پیوستن حاشیه به متن اینکه سازمان اجتماعی را بپذیریم بنابراین در ابتدا باید فضای عمومی و شاکله شهری را ایجاد کنیم زیرا مکان فاقد خیابان، ارزش ساختار اجتماعی و هویت ندارد.
    آخوندی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد فضای عمومی با تمام امکانات اعم از خانه سلامت، بهداشت، مدرسه و تامین قیر برای آسفالت معابر در سکونتگاه های غیررسمی، حاضر به هر نوع همکاری و کمک است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو