مدیران خودروعصر اعتبار

افت ۲۳ درصدی تولید سیمان در چهار سال اخیر

عصر ساختمان- بر اساس گزارش عملکرد دولت یازدهم در بخش معدن و صنایع معدنی، سیمان در میان دیگر تولیدات معدنی نسبت به پیش از آغاز دولت با افت حدود ۲۳ درصدی تولید همراه بود.

افت ۲۳ درصدی تولید سیمان در چهار سال اخیر
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش‌های موضوعی عملکرد دولت یازدهم نقش صنعت و معدن مورد بررسی قرار گرفته است که در آن رشد معدن و صنایع معدنی و همچنین محصولات این حوزه به تفکیک آورده شده است و بر اساس آن در جدول اهم محصولات تولیدی بخش صنعت و معدن 10 قلم از محصولات تولیدی این بخش را محصولات معدنی تشکیل می‌دهد که شامل سیمان، کنسانتره ذغال سنگ، سنگ آهن، آلومینا، شمش آلومینیوم، کاتد مس، محصولات فولاد، فولاد خام، استخراج مواد معدنی و نقشه زمین‌شناسی می‌شود.

    بر اساس این گزارش، در تشریح روند رشد فصلی معدن، آمده است که بخش معدن به عنوان تامین‌کننده مواد واسطه ای صنعتی مورد نیاز بخش صنعت و همچنین مواد واسطه‌ای غیرصنعتی برای بخش ساختمان و مسکن به شدت متاثر از رشد بخش صنعت و ساختمان است که به دلیل کاهش تقاضا در بازارهای صادراتی و سهولت بازاریابی و فروش صادراتی محصولات صنایع اولیه، واحدهای معدنی علی‌الخصوص معادن فلزی همواره از بهبود نعمت های جهانی این مواد مستقل از تقاضای داخلی منتفع شده است و تولیدات خود را افزایش می‌دهد.

    اما این در حالی است که بخش معدن سال های گذشته با افت بی‌سابقه قیمت‌های جهانی و کمبود تقاضا مواجه شد که در اواخر سال 1391 و 1392 افزایش قیمت‌های جهانی و تقاضای بازارهای بزرگ مانند چین باعث شد تا بخش معدن با رکن قابل ملاحظه‌ای مواجه شود اما همزمان به خاطر وجود رکود در بازار داخلی و افزایش هزینه‌های تولید، محصولات صادراتی معدنی، مزیت‌های خود را از بازارهای صادراتی از دست دادند و با رشد منفی مواجه بودند.

    این رشد منفی در حالی صورت گرفت و تا اواسط سال گذشته ادامه داشت که برآوردهای بانک مرکزی از حال و روز فعلی معدن نشان می‌دهد که شاخص‌ها رو به بهبودند و در نهایت در اواخر سال 1395 رشد بخش معدن به مثبت 1.2 درصد ارتقا یافت.

    ولی در این میان در حوزه معدن زنجیره فولاد به خاطر تمرکزی که دولت در سیاست‌های اقتصادی خود متوجه آن کرد و به سمت تحقق اهداف چشم انداز 1404 پیش رفت تا به تولید 55 میلیون تن فولاد در این سال برسد. عمده محصولات این زنجیره رشد خوبی را در تکمیل واحدهای تولیدی در عدد استخراج و تولید به ثبت رساندند.

    بر اساس این آمار اتخاذ کل مواد معدنی در سال 1395 به 393 میلیون تن، تولید فولاد خام از 14.8 در سال 1391 به 18.2 در سال 1395، محصولات فولادی از 18.4 در سال 1391 به 17.7 در سال 1395 و سنگ آهن از 30.1 در سال 1391 به 31.7 در سال 1395 رسیده است.

    این آمارها همچنین نشان می‌دهد که تولید سیمان به خاطر ناآرامی‌هایی که در بازارهای منطقه‌ای ایران مانند عراق رخ داد، دچار افت شد و 71 میلیون تن در سال 1391 به 54.06 میلیون تن در سال 1395 رسید و همچنین تولید کاتد مس نسبت به سال 1391 با 213 هزار تن رشد چشمگیری در 1395 داشت که تولید آن در سال‌های 95 و 94 به 340 و 353.3 هزار تن رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو