مدیران خودروعصر اعتبار

مرمت و احیا برای جهانی شدن؛

حکم تخریب ۹۶ خانه در کندوان صادر شد

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم تخریب ۹۶ واحد مسکونی روستای کندوان را داده که برخی باید اصلاح و برخی دیگر نیز باید کامل تخریب شوند.

حکم تخریب ۹۶ خانه در کندوان صادر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، مرتضی آبدار بخشایش درباره اینکه یکی از مشکلات روستای تاریخی کندوان ساخت و سازهای بی‌رویه در این روستاست گفت: پایگاه ملی روستای تاریخی کندوان از سال 76 ایجاد شده است ویژگی مهم این روستا در مقایسه با روستاهای شبیه به آن در جایی مثل کاپادوکیای ترکیه این است که در آن روستاها زندگی نمی‌کنند اما اینجا زندگی جریان دارد.

    وی گفت: زمانی بود که مردم روستا اجازه ورود گردشگر را نمی‌دادند اما اکنون این تعاملات برقرار شده و متوجه شدند که حضور گردشگر برای آن‌ها منفعت دارد و از آن استقبال می‌کنند. اکنون مدیریت روستا در اختیار دهیاری است که با همکاری فرمانداری اسکو و بخشداری آن انجام می‌شود. اما مرمت و احیا و ثبت جهانی شدن آن برعهده میراث فرهنگی است. بنابراین این روستا قابلیت ثبت جهانی را دارد اما در اینکه این اتفاق بیفتد یا خیر باید روند آن طی شود. برای جهانی شدن این روستا الزاماتی وجود دارد که کمک می‌کند تا این نابسامانی‌ها در روستا حل شود.

    آبدار بخشایش گفت: کمیسیون ماده 100 حکم تخریب 96 واحد مسکونی را داده است برخی از این خانه‌ها باید اصلاح و برخی دیگر نیز باید تخریب شوند. سه روش ساماندهی در آنجا وجود دارد خانه‌هایی که تافته جدابافته هستند باید تخریب شوند برای برخی از آنها باید بهسازی و کف سازی انجام شود. باید به روستاییانی که خانه‌هایشان باید خراب شود وام‌های روستایی داده شود تا آنها به مکان دیگری منتقل شوند. وقتی وام 4 درصد به افراد داده شود این کار آسان تر انجام می شود و آنها به مکان دیگری خواهند رفت.

    وی درباره ترافیک خودروها در ایام تعطیل و ایجاد پارکینگ برای گردشگران روستا نیز گفت: در روستاهای تاریخی همه زمین‌ها جزو اموال ملی هستند برای خودروها نیز پارکینگی با گنجایش 810 خودرو در نظر گرفته شده است اما حدود 3 هزار ماشین در روزهای تعطیل به روستا می‌رود. با دهیاری و فرمانداری صحبت‌هایی شده تا زمینی بدون اینکه تغییر کاربری داده شود به پارکینگ اختصاص دهند تا دیگر ماشین به داخل روستا نرود.

    مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان کرد: یک بار به طور کامل بنرها و زشتی های روستا برچیده شد اما دوباره روستاییان بنر تبلیغ خانه اجاره ای نصب می کنند. باید روستاییان به این موضوع برسند که این اقدامات مانع ثبت جهانی روستا می شود و اگر این روستا ثبت شود منفعت آن به خود آنها برمی گردد. هر چند که در چند سال اخیر تعاملات بین گردشگران و روستاییان زیاد شده است.

    وی افزود: برای اولین بار فاضلاب روستا به خارج از آن هدایت می شود و کابلهای برق نیز در حال جمع آوری است و به شبکه زیر زمینی منتقل می شود. جزو برنامه های ماست که این اقدامات تا 2018 انجام شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو