مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت پدیکا در گفت و گو با عصر ساختمان:

انبوه سازان تمایلی به استفاده از سیستم های هوشمند ندارند

هوشمند سازی منازل نیاز به فرهنگ سازی دارد

عصر ساختمان- انبوه سازان با احتیاط وارد این قضیه می شوند و هزینه ها را بالا و پایین می کنند. برخی هم ترجیح می هند یک واحد را به طور کامل هوشمند سازی کنند و آن را برای نمونه به خریداران معرفی کنند. اما این که یک برج ۴۰طبقه را به طور کامل هوشمند سازی کنند؛ اصلا این گونه نیست.

انبوه سازان تمایلی به استفاده از سیستم های هوشمند ندارند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰:۰۰

    آرین شجاعی مدیرعامل شرکت پدیکا  که در زمینه هوشمند سازی ساختمان ها فعالیت می کند؛ در گفت و با خبرنگار عصر ساختمان به بیان توضیحاتی در خصوص خانه های هوشمند پرداخت و گفت:شرکت پدیکا در سال 2008 در تورنتو آمریکا ثبت شده است.این شرکت در ایران با همکاری دو شرکت دیگر از جمله کلی فوم دوبی و شرکت پیشروسازان فهیم که در زمینه عمرانی فعالیت می کند، قصد دارد تا فعالیت های مرتبط با هوشمند سازی ساختمان ها را انجام دهد.
    وی با بیان این که تا کنون فعالیت های مربوط به هوشمند سازی ساختمان ها به شکل محدود و در مناطق خاص صورت می گرفته است؛گفت:اکنون با توجه به این که دنیا به سمت هوشمند سازی می رود و همزمان با به فرجام رسیدن برجام فرصت خوبی برای گسترش این صنعت به وجود آمده است.
    وی افزود: ما در این زمینه نسبت به سایر کشورها عقب هستیم .ساختمان های برخی نقاط تهران از نظر اسکلت بندی، سنگ، نما و بسیاری از موارد دیگر چیزی از ساختمان های لوکس خیابان های منهتن کم ندارد.همچنین سلیقه و پسند ایرانی به لحاظ زیبایی شناسی در سطح بسیار بالایی است به همین دلیل به دلیل طراحی و معماری داخلی نیز ساختمان های ما قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است.اما در زمینه هوشمند سازی این گونه نیست و در این زمینه بسیار عقب هستیم.
    وی هوشمند سازی ساختمان ها را این گونه تعریف کرد: در یک خانه هوشمند واقعی، خبری از سوخت های فسیلی و منابع آلوده کننده محیط زیست، هدر رفت آب، روشن ماندن بی دلیل و هدر رفت انرژی توسط چراغ ها، اجاق گاز و منابع سرمایش و گرمایش و ورود افراد غیرمجاز نیست.
    وی در این خصوص توضیحات بیشتری ارایه داد و گفت: در خانه های هوشمند می توان از راه دور دمای خانه را تنظیم کرد. برای صاحبان ویلاها بسیار مهم است که بتوانند چند ساعت قبل از ورود به ویلا دمای آن را به دلخواه تنظیم کنند. نورهم مساله مهم دیگری است که در بخش انرژی درباره آن بسیار صحبت می شود. چنانچه نور ساختمان به شکل هوشمند تعبیه شود نقش مهمی در مصرف بهینه انرژی خواهد داشت.خیلی مواقع یادمان می رود قبل از خروج از اتاق چراغ را خاموش کنیم اما با یک سنسور ساده که قیمت آن 200 هزار تومان است می توان این مشکل را حل کرد .البته این مورد بسیار ساده ای است که سال هاست در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد اما شاید به دلیل این که برخی انبوه سازان آن را هزینه اضافی می دانند در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.خاموش کردن همه چراغ ها با یک کلید ،خاموش و روشن کردن چراغ ها وقتی که منزل نیستید به لحاظ امنیتی بسیار مهم است.
    وی با بیان این یکی دیگر از موارد هوشمندسازی به نصب سنسورهای مختلف در ساختمان ها بر می گردد؛اظهار داشت: یکی از این سنسورها، سنسور مونوکسید کرین است. با نصب این سنسور زمانی که منزل نباشید همزمان با پخش شدن گاز مونوکسید گرین پیامی بر تلفن همراه خود دریافت می کنید.علاوه بر این در خیلی از ساختمان ها هنوز کنتورها مشترک بوده و آخر هر ماه مشکل این که کدام واحد مصرف بیشتری داشته؛ مطرح است.همه این مشکلات با نصب میزان سنج الکترونیکی قابل اندازه گیری است و مشخص می شود که کدام واحد چه میزان انرژی مصرف کرده است.
    در مجموع هوشمند سازی خانه یعنی کنترل چه از دورن و چه از برون منزل بر تمام لوازم الکترونیکی.
    وی در پاسخ به این که این صنعت در کشور ما چقدر شناخته شده است و چه میزان از آن استقبال می شود؛تصریح کرد: به دلیل تحریم ها قادر به واردات تکنولوژی این صنعت نبودیم و بیشتر واردات از کشور چین انجام می شود که با نام ایرانی در داخل به فروش می رسد.اما این که تا چه اندازه با استقبال مواجه شده است به دو عامل بر می گردد.اولین موضوع به خریداران بر می گردد. معمولا خریداری که مبلغ زیادی برای خرید یک خانه هزینه می کند به آشنایی و استفاده از سیستم های هوشمند علاقه مند است؛اما مشکل کار اینجاست که گاه مصرف کننده بعد از این که همه کارهای ساختمان انجام شد؛ تصمیم به هوشمند سازی خانه اش می گیرد که این باعث به وجود آوردن مشکلاتی می شود.برخی قسمت های ساختمان نیاز به تخریب دارند و باید مجددا تعمیر شوند. چنانچه همزمان با ساخت ساختمان مراحل مرتبط با هوشمند سازی آن نیز انجام شود؛دیگر این مشکلات به وجود نمی آید.
    وی ادامه داد:تقریبا اکثر انبوه سازان به غیر از انبوه سازان منطقه یک تمایلی به استفاده از سیستم های هوشمند ندارند.زیرا معتقد به بازگشت سرمایه نیستند.باید این فرهنگ در بین مردم جا بیفتد اگر مشتری از سازنده این موضوع را بخواهد کم کم سازندگان خود را مقید به استفاده از سیستم های هوشمند می کنند. در کل دنیا هم همین طور است و بعد از گذشت چند سال خانه های هوشمند مورد توجه قرار گرفتند.
    شجاعی در پاسخ به این که رکود صنعت ساختمان تا چه اندازه در این صنعت تاثیر گذاشته است؛ تصریح کرد:وقتی بازار راکد می شود کسانی که خواهان استفاده از این سیستم هستند آن را در الویت آخر قرار می دهند.در شرایط رکود همه سعی می کنن دهزینه هایشان را کاهش دهند. اما این سیاست نادرستی است؛ زیرا در این شرایط کسانی که پولی برای خرید ملک و آپارتمان دارند به دلیل افزایش عرضه، قدرت انتخاب دارند و ترجیح می دهند ملکی را خریداری کنند که از شرایط خاص تری برخوردار باشد.
    وی در پاسخ به این که سیستم هوشمند سازی مانند هر سیستم دیگری متشکل از اجزای مختلف و گوناگونی است؛ تصریح کرد: یکسری از مواد اولیه مانند جعبه تقسیم در داخل وجود دارد و یکسری دیگر هم کنترل هایی است که خارج از کشورتولید می شوند.از آن جا که این سیستم ها به شکل جداگانه ساخته شده اند ممکن است؛ کیفیت لازم را نداشته باشند و همکاران ما مجبورند بارها برای تعمیر مراجعه کنند.
    مدیرعامل شرکت پدیکا در پاسخ به این که تصور عمومی بر این است که هزینه نصب سیستم ها بسیار بالاست؛ تصریح کرد:باید دید مصرف کننده چه انتظاری از این سیستم دارد ممکن است خواسته کسی سیستم گرمایش و سرمایش ساده باشد یا سیستم پخش موسیقی و فیلم در طبقات مختلف.قطعا هزینه این دو با هم متفاوت است.در ویلایی که 5 تلویزیون وجود دارد سیستم  پخش موسیقی و فیلم جواب می دهد و برای دارنده ویلا نیز پرداخت این هزینه ها مشکلی ایجاد نمی کند اما در آپارتمانی که فقط یک تلویزیون وجود دارد این سیستم به درد نمی خورد و اصلا نیازی به این امکانات اضافی ندارد.
    شجاعی در پاسخ به این که مشتریان شما  بیشتر انبوه سازان هستند یا مالکان، اظهار داشت: انبوه سازان با احتیاط وارد این قضیه می شوند و هزینه ها را بالا و پایین می کنند. برخی هم ترجیح می هند یک واحد را به طور کامل هوشمند سازی کنند و آن را برای نمونه به خریداران معرفی کنند. اما این که یک برج 40طبقه را به طور کامل هوشمند سازی کنند؛ اصلا این گونه نیست.
    وی افزود: از مشتری هایی که به دنبال هوشمند سازی منزل خود هستند ابتدا می پرسیم که به دنبال چه چیزی هستند و با توجه به نیازشان هوشمند سازی برای آن ها انجام می شود.
    شجاعی به بیان مشکلات این صنعت پرداخت و گفت: از آن جایی که این صنعت در کشور ما نوپاست تا چند سال پیش مهم ترین مشکل ما میزان ولتاژ بود.شرکت های پیشرو در این صنعت اکثرا آمریکایی هستند و میزان ولتاژ دستگاه های آن ها بالای 110 ولتاژ بود.بسیار طول کشید تا دستگاه هایی که با  برق 220 ولت کار می کردند؛ساخته شد.علاوه بر این در ساخت خانه های ویلایی از دیوارهای کنافی به عنوان دیوارهای غیر قابل بارور استفاده می کنند.در ایران این امکان را نداریم زیرا مردم ما معتقدند اگر دیوار آجری نبوده و درون آن خالی باشد از استحکام خوبی برخوردار نیست. در ساختمان هایی که دارای دیواراهای کناف است خیلی راحت می توان سیستم هوشمند سازی را پیاده کرد زیرا نیازی به خرد کردن دیوار و رنگ کردن مجدد آن نیست.
    وی اضافه کرد: به همین دلیل هر چه در این مورد اطلاع رسانی شود و مهندسان مشاوران و معماران ما زیرساخت های آن را در نقشه های خود ببیند مشکلات کمتر می شود.زیرا ساختمانی که ساخته شده دیگر آمادگی ان را ندارد که هوشمند سازی شود.
    مدیرعامل شرکت پدیکا گفت: در مجموع می توان گفت بازار اصلی این صنعت، آمریکای شمالی خاورمیانه و هر جایی  است که صنعت ساختمان حالت لوکس داشته باشد.
    وی در پاسخ به این که آینده این صنعت را چگونه پیش بینی می کنید؛ گفت: پیش بینی ها در خصوص صنعت ساختمان متفاوت است. بسیاری معتقدند سال آینده بازار مسکن از این رکود تورمی عجیب بیرون می آید اما کسانی هم معتقدند؛ این کار نیاز به حداقل سه سال زمان دارد.صنعت هوشمند سازی را نمی توان جدا از صنعت ساختمان دانست. بنابراین اگر صنعت ساختمان بتواند از این رکود خارج شود قطعا هوشمندی سازختمان نیز پیشرفت می کند.اما واقعیت این است که دنیا به سمت هوشمند سازی می رود و کشور ما نیز خواه ناخواه بخشی از این جریان است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو