مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه‌و شهرسازی:

اقساط تسهیلات خانه اولی‌ها به‌اندازه اجاره‌بهای ماهانه در کلانشهرها است

عصر ساختمان- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بابیان این‌که طرح جامع مسکن نقشه راه بخش مسکن در دولت دوازدهم خواهد بود گفت: تأمین مسکن برای دو گروه خانه اولی‌ها و کم‌درآمدهای جز اولویت‌های مهم واصلی طرح جامع مسکن است.

اقساط تسهیلات خانه اولی‌ها به‌اندازه اجاره‌بهای ماهانه در کلانشهرها است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صما، حامد مظاهریان  با بیان مطلب فوق افزود: برنامه طرح جامع به‌گونه‌ای طراحی‌شده که تمام گروه‌ها و اقشار جامعه را مورد هدف قرار داده و نیاز آن‌ها را در خصوص مسکن مرتفع می‌کند.

    وی بابیان اینکه دولت دوازدهم برنامه مسکنی را در چند بخش اولویت‌بندی کرده است گفت: اولویت اول مربوط به خانه‌دار کردن خانه اولی و کم‌درآمدها با استفاده از وام‌های تسهیلات و مسکن اجتماعی و اولویت دوم مربوط به اصلاح و بهره‌برداری بافت‌های فرسوده است.

    مظاهریان با اشاره به اینکه بدون تردید نگاه ما به خانه اولی‌ها نسبت به دهک‌های کم‌درآمد متفاوت است گفت: منظور از خانه‌خواه زوج‌های جوانی هستند که دارای شغل هستند و صاحب‌خانه نیستند و از طریق صندوق پس‌انداز یکم با پس‌اندازی که انجام می‌دهند توانایی آن‌ها برای خرید خانه افزایش پیدا می‌کند. به‌هرحال کسانی که توانایی پس‌انداز یا پرداخت هیچ نوع از تسهیلات را ندارند جز متقاضیان مسکن اجتماعی محسوب می‌شوند.

    اقساط تسهیلات خانه اولی‌ها به‌اندازه اجاره‌بهای ماهانه

    وی با اعتقاد به اینکه باید بین تسهیلات خانه اولی‌ها و اوراق تسه تمایز قائل باشیم گفت: اقساط تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم 12 ساله با سود 9.5 درصد است؛ که این رقم به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس با اقساط وام‌های رسمی و غیررسمی دیگر نیست.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تصریح کرد: اقساط ماهانه خانه اولی‌ها با سود 9.5 درصد حدود یک‌میلیون و 500 هزار تومان است که به نظر رقم بالایی برای اقشار متوسط جامعه نیست؛ زیرا در حال حاضر بیشتر مستأجران درکلان شهرها به‌خصوص تهران مجبور به پرداخت ماهیانه همین میزان اجازه بها به مالک هستند.

    مظاهریان افزود: در حال حاضر تسهیلات صندوق موردنظر دارای کمترین نرخ‌های سود بانکی و ارقام پرداختی نیز معقول است. بدون تردید استفاده از تسهیلات این صندوق بهترین روش برای خانه‌دار شدن زوج‌های جوان و افراد کم‌درآمد دارای شغل و فاقد مسکن در جامعه است. به‌هرحال کاهش نرخ سود بانکی و افزایش تسهیلات در دولت یازدهم بیانگر عزم دولت یازدهم برای خانه‌دار کردن شهروندان است. به‌هرحال دولت دوازدهم تمامی برنامه‌های دولت یازدهم را باقدرت و عزم جدی ادامه خواهد داد و به‌طور جد به دنبال اجرای طرح‌های موفقیت‌آمیز برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد است.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی در مورد مسکن اجتماعی که از طرف دولت در مقابل مسکن مهر برای خانه‌دار کردن هر خانوار ایرانی مطرح‌شده بود، گفت: اجرای این طرح به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و قرار است که در هرسال 100 هزار خانه و در 5 سال 500 هزار خانه برای دو دهک فقیر جامعه ایجاد کند.

    به دنبال کاهش نرخ بهره بافت‌های فرسوده هستیم

    مظاهریان بابیان اینکه در بافت‌های فرسوده در شهرها سرمایه‌گذاری مناسب صورت نگرفته است. گفت: چند سالی است که به بافت‌های فرسوده درون شهرها توجه نشده و برنامه دولت برای توجه به این بخش‌ها را در مواردی از قبیل 1.5 درصد کاهش بازپرداخت سود وام مسکن است.

    وی در این خصوص تصریح کرد: به‌هرحال بافت فرسوده می‌تواند به‌عنوان یک راهکار جدی برای خانوارهای کم‌درآمد لحاظ شود. استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده است. این بافت‌ها به دلیل قرارگیری در محدوده داخلی شهرها، عموماً از امکانات زیربنایی و بعضاً روبنایی مناسب برخوردار هستند بنابراین استفاده از آن‌ها برای تأمین مسکن خانوارهای کم‌درآمد، به منابع مالی کمتری نیاز دارد.

    کاهش نرخ سود بانکی به زیان مستأجران نیست

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش نرخ اجاره به زیان مستأجران نیست گفت: اگر نگاه ما به این موضوع کوتاه‌مدت باشد این گفته می‌تواند صحیح قلمداد شود؛ اما بدون تردید پس از کاهش نرخ سود بانکی مسیر نقدینگی ماکان و سازندگان از بخش بانک تغییر مسیر خواهد داد.

    وی در این خصوص گفت: به‌هرحال این عده زمانی که به‌وضوح ببیند سودی در انباشت اموال خود در بانک‌ها نیست نقدینگی‌ها را به سمت ساخت‌وساز یعنی امن‌ترین و پایدارترین سرمایه‌گذاری می‌برند و با انباشت اموال در بخش ساخت‌وساز باعث افزایش عرضه مسکن شده و درنهایت مستأجران با مازاد عرضه روبرو شده و برای انتخاب برتر فاکتورهای متناسب تری خواهند داشت، با این تفاسیر کاهش بهره بانکی در طولانی‌مدت می‌تواند به نفع مستأجران باشد.

    مظاهریان در ادامه افزود: در تأمین مسکن اقشار مختلف جامعه باید توجه داشت که رویکرد اصلی دولت‌ها باید توانمندسازی خانوارها از طریق ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار و افزایش قدرت اقتصادی خانوار، کنترل تورم عمومی و ثبات در سایر متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین توسعه تأمین مالی بخش مسکن برای پرداخت تسهیلات مکفی خرید مسکن باشد تا خانوارهای متقاضی مسکن به استفاده از تسهیلات خرید، واحدهای مسکونی تولیدشده از سوی بخش خصوصی را بر اساس شرایط بازار خریداری کنند. این رویکرد منجر به کاهش لزوم ورود دولت به بخش مسکن می‌شود و امکان تمرکز اصولی دولت بر تأمین مسکن اقشار موجود در دو دهک اول را افزایش می‌دهد.

    آینده مسکن مهر در دولت جدید

    وی در بخش دیگری از سخنانش به آینده مسکن مهر در دولت دوازدهم مسکن مهر اشاره کرد و گفت: اکنون 100 هزار مسکن مهر نیمه ساخته بیشتر وجود ندارد که این مقدار نیز حدود 70 درصد آن پیش رفته است و به‌زودی تکمیل می‌شود و اگر مسکن مهر نیز دارای مشکل است در بحث‌های حقوقی و مالکیتی است.

    این مقام مسئول در ادامه گفت: متأسفانه در حال حاضر در بخش‌هایی از مسکن مهر پس از اتمام عملیات شاهد عدم حضور متقاضیان به دلیل عدم تأمین و لحاظ منابع مالی برای اجرای زیرساخت‌ها بوده‌ایم. این در حالی رخ‌داده که این واحدها با منابع مالی زیادی حاصل‌شده و به تورم عمومی بالایی دامن زده است؛ بنابراین لازم است در برنامه‌ها و طرح‌های آتی مسکن هوشیارتر و آگاهانه‌تر رفتار کنیم.

    مظاهریان درنهایت گفت: به‌هرحال دولت باید در چارچوب یک برنامه مستمر رفاه اجتماعی و در حد توان اقتصادی دولت و نهادهای حمایتی، طی سال‌های آتی برنامه‌ریزی لازم برای تأمین مسکن اقشار هدف جامعه صورت پذیرد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد این برنامه در قالب طرح مسکن اجتماعی به تعداد 100 هزار واحد مسکونی در سال قابل‌پیگیری باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی