مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز مرمت کاروانسرای "الله قلی بیک" در قم

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: عملیات مرمت کاروانسرای «الله قلی بیک» در استان قم آغاز شد.

آغاز مرمت کاروانسرای "الله قلی بیک" در قم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، عیسی رضایی روز شنبه با اعلام این خبر بیان کرد: مرمت کاروانسرای الله قلی بیک با هزینه‌ای بالغ بر 900 میلیون ریال و با جذب اعتبارت ملی آغاز شد.
    وی ادامه داد: متأسفانه بخش اعظم این کاروانسرا بر اثر زلزله در سال 1375 تخریب شده و هم اکنون نیز دخل و تصرفاتی از طرف اهالی روستا در آن صورت گرفته که برای جلوگیری از تخریب بیشتر، ضرورت مرمت آن الزامی است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به آغاز عملیات مرمت این اثر اضافه کرد: تعمیرات شامل حذف الحاقات غیر اصولی، اجرای طاق‌ها و پوشش‌های آجری، سبُک سازی و آوار برداری بام‌های موجود است و اجرای اندود کاهگل و مرمت نمای بیرونی از دیگر بخش‌های مرمت این بنای تاریخی است.

    وی افزود: این کاروانسرا در استفاده فراوان از تزئینات آجرکاری و نوع پلان در بین کاروانسراهای شناخته شده قم، متفاوت است.

    رضایی گفت: قدمت کاروانسرای «الله قلی» مربوط به دوره صفویه - قاجار است و در بخش سلفچگان، در کنار جاده قم - اراک واقع شده است که در دوم آبان 1382 با شماره ثبت 10561 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به انعقاد قراردادهای متعدد برای مرمت آثار تاریخی استان قم اظهار کرد: اکنون این قراردادها در حال اجرا است که از جمله این آثار می‌توان به مرمت کاروانسرای کوه نمک در مسیر قم به جعفریه، کاروانسرای سنگی محمد آباد کاج، کاروانسرای صدرآباد، خانه شاکری و خانه وفایی اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی