مدیران خودروعصر اعتبار

فعالان صنعت سنگ‌های تزئینی تاکید کردند:

کانون‌های حرفه‌ای بازاریابی، راه خروج سنگی‌ها از رکود

عصر ساختمان:رکود در ساختمان‌سازی تنها بر بازار مسکن تاثیرگذار نبوده بلکه این صنعت به دلیل نیاز به مواد اولیه که بخش عمده‌ای از آن به وسیله معادن و صنایع معدنی تامین می‌شود بخش معدن را نیز دچار مشکل کرده است.

کانون‌های حرفه‌ای بازاریابی، راه خروج سنگی‌ها از رکود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از روزنامه گسترش، در این میان بازار سنگ‌های تزئینی متاثر از رکود حاکم بر بخش معدن بوده و منجر به کاهش فروش محصولات آنها شده تا جایی که برخی معادن آن تعطیل شده است. در این میان کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند در صورتی که تدبیری برای راهیابی به بازار بین‌المللی اندیشه شود روند فروش محصولات بهبود می‌یابد. از طرفی اگر معادن کمتری فعال باشند و محصولات با کیفیت بالا تولید کنند، صرفه بیشتری داشته و تعادل در بازار حاکم می‌شود.

    صمت نماینده تام‌الاختیار خوشه صنعتی سنگ شهرستان محلات درباره مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت سنگ اظهار کرد: آنچه امروز گریبان صنعت سنگ ایران را گرفته، رکود حاکم بر بازار و همچنین بخش ساخت‌وساز است که اثر مستقیمی برای فعالیت‌های این بخش دارد زیرا هر زمان که ساخت‌وساز رونق داشته صنعت سنگ نیز به پیروی از آن رشد کرده و در صورت راکد بودن فعالیت‌های ساخت‌وساز این بخش نیز با رکود مواجه می‌شود.
    به گفته قاسم براتی، زمانی که صنعتی دارای رونق اقتصادی باشد تمام مشکلات موجود در آن رفع می‌شود زیرا در صورت رونق بازار، فعالان و بهره‌برداران به‌دنبال توسعه و رشد فعالیت‌های خود رفته و از روش‌های جدید سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.
    کارشناس و فعال صنعت سنگ شهرستان محلات با بیان اینکه توجه به بازار خارجی همواره باید در برنامه فعالان صنعت سنگ تزئینی قرار داشته باشد در ادامه گفت: هر زمانی که بازار داخلی رونق داشته، فعالان بخش خصوصی شرایط خوبی داشتند و توجهی به بازار خارجی نداشتند. در مقابل زمانی که بازار داخلی کشور دچار رکود می‌شود فعالان این بخش به فکر راهیابی به بازارهای خارجی می‌افتند.


    براتی تاکید کرد: در جهان و بیشتر صنایع ثابت شده که اگر خواستار رشد پایداری هستید باید در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشید. زیرا ضامن ادامه حیات صنعت در گرو بین‌المللی شدن آن است. این در حالی است که در سال‌های گذشته با توجه به رونق حاکم بر بخش مسکن، فعالان صنعت سنگ از بازار خارجی غافل بودند.
    وی گفت: براساس آخرین آمار منتشر شده از مرکز «IMM» ایتالیا در 2014م، ایران جزو 10 کشور برتر در تولید این سنگ بوده است اما در حوزه صادرات در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌ایم. برای حضور در بازار بین‌المللی، رعایت استانداردها و شناخت کافی از سلیقه‌های مشتریان، تحویل به موقع محصول، اعتمادسازی و تکیه نداشتن به فروش مقطعی و برنامه‌ریزی بلندمدت نیاز است. اما در ایران علاقه‌ای برای قرار گرفتن در یک چارچوب تعریف شده، وجود ندارد.
    نماینده تام‌الاختیار خوشه صنعتی سنگ شهرستان محلات معتقد است برای افزایش سهم ایران در بازار بین‌المللی باید این سهم محصولات ایران را افزایش داد، این در حالی است که تاکنون ایران نتوانسته جایگاه خود را اثبات کرده و ظرفیت‌های خود را به جهان معرفی کند. اما در مقابل کشوری همچون ترکیه که فعالیت در عرصه سنگ‌های تزئینی را با ایران آغاز کرده در جایگاه بسیار مناسبی قرار گرفته و سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی را در اختیار دارد. بنابراین با الگوبرداری از کشورهای پیشرو در این صنعت و حمایت فعالان این بخش از سوی دولت می‌توان به خروج از رکود صنعت سنگ‌های تزئینی امیدوار بود.


    معادن کمتر با سود بیشتر
    کارشناس اکتشاف و فعال در حوزه سنگ‌های تزئینی درباره راهکارهای خروج از رکود صنعت سنگ تزئینی به صمت گفت: ایران کشوری است که به‌واسطه ویژگی‌های زمین‌شناسی خاص خود دارای ظرفیت معدنی فراوانی است اما این تصور که تعدد معادن در بخش تولید سنگ ساختمانی می‌تواند سودآور باشد، از نظر من تصور غلطی است. چراکه تعداد معادن کم اما با ظرفیت بالا از نظر سلامت و ذخیره سنگ، سودآورتر خواهد بود و با پرهیز از پراکنده‌کاری صدمه کمتری نیز به منابع طبیعی وارد خواهد شد.
    مهرداد موحدی معتقد است ایران باید به سمت مدیریت صحیح، هدفمند و هوشمندانه حرکت کرده و معادن با ظرفیت و کیفیت بالا را فعال نگه داشته و به معادن کوچکی که تقاضای تعطیلی موقت دارند، اجازه این کار را بدهد. از طرفی با رکود موجود در بخش مسکن کشور باید برنامه‌ریزی برای کشف بازارهای جدید در دستور کار قرار گیرد زیرا سنگ‌های تزئینی موجود در گروه‌های پرمصرف همواره بازار خود را خواهند داشت؛ اما سنگ‌های تزئینی موجود در گروه کم‌مصرف و ارزان‌قیمت همواره نیازمند کشف بازارهای جدید مصرفی هستند.
    وی به آینده بازار صادراتی محصولات معدنی همچون سنگ‌های تزئینی اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت ایران در منطقه خاورمیانه و حجم بالای تخریب‌های حاصل از جنگ در کشورهای همسایه و نیاز به بازسازی و تهیه مصالح ساختمانی ارزان قیمت، در چند سال آینده و شروع به بازسازی، ناگهان با حجم بالایی از تقاضا در انواع مواد معدنی روبه‌رو خواهیم شد که داشتن آمادگی لازم برای تامین این مواد می‌تواند چرخش مالی قابل‌توجهی را در بخش معدن ایجاد کند.
    این کارشناس اکتشاف ادامه داد: تقاضا از سوی کشورهای همسایه به ترتیب برای فولاد، سیمان، گچ و انواع سنگ‌های تزئینی ارزان قیمت و کاشی و سرامیک خواهد بود. در این زمان است که معادن کوچکی که در شرایط رکود اقتصادی کنونی با تعطیلی مواجه شده بودند نیز فرصت فعالیت خواهند یافت. بنابراین مدیریت صحیح در موافقت با تعطیلی معادن کوچک و کمتر اقتصادی، می‌تواند در فعال‌شدن بعدی این معادن و عقب‌ماندگی درآمد حقوق دولتی را جبران کند و از طرفی حق معدندار در حفظ معدن و امنیت سرمایه‌گذاری معدندار نیز حفظ خواهد شد.


    کاهش هزینه حمل‌ونقل راهی برای اقتصادی شدن معادن
    موحدی با بیان اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل مواد معدنی در بسیاری از موارد تاثیر مستقیم بر اقتصادی بودن یا غیراقتصادی بودن فعالیت معادن دارد، گفت: در صورتی‌که دولت بتواند به هر طریقی شرایطی را فراهم کند که جابه‌جایی مواد معدنی با هزینه کمتری انجام شود بسیاری از معادن که اکنون به دلیل بعد مسافت توجیه اقتصادی خود را از دست داده‌اند، به چرخه تولید باز خواهند گشت.
    وی بر این باور است یکی دیگر از راهکارهای بهبود شرایط صنعت سنگ ایران تشکیل کانون‌های بازاریابی حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی و تشکیل بانک اطلاعاتی عرضه و تقاضای مواد معدنی است زیرا یکی از معضلاتی که معادن ایران با آن دست به گریبان هستند وجود دلالان خرد در بخش بازاریابی مواد معدنی است. گاهی مشاهده شده که محصول یک معدن را تعداد زیادی دلال از کانال‌های مختلف به مشتری پیشنهاد می‌دهند و این موضوع سبب می‌شود که در ذهن مشتری اینگونه القا شود که حجم زیادی از این محصول در بازار وجود دارد و در نتیجه این کار موجب چانه‌زنی‌های متعدد از سوی مشتری‌شده و از سوی دیگر این دلالان اقدام به شکستن قیمت یکدیگر کرده و در نهایت با فشار این دلالان بر معدندار، وی اقدام به فروش محصول با کمترین سود و به‌صورت فروش با چک مدت‌دار می‌کند که گاهی منجر به برگشت چک و ضرر و زیان معدندار می‌شود.
    این فعال صنعت سنگ تزئینی گفت: یکی از راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل این است که با همکاری دولت، یا بخش خصوصی، کانون‌هایی حرفه‌ای برای بازاریابی داخلی یا بین‌المللی مواد معدنی تشکیل شود و براساس آن در بخش داخلی اقدام به شناسایی مشتری‌های داخلی و در بخش بین‌الملل اشخاص مسلط به زبان‌های خارجی و دارای تجربه بازاریابی، به شناسایی مشتری‌های خارجی اقدام کنند.
    موحدی ادامه داد: باید تمامی اطلاعات به‌دست آمده در سامانه‌ای جامع قرار گیرد و معدندار بتواند از طریق این سامانه به عرضه محصول اقدام کرده و مشتری نیز بتواند محصول خود را از طریق این سامانه خریداری کند، بدین ترتیب هم دست واسطه‌ها کوتاه خواهد شد و هم شفافیت در معاملات معدنی انجام خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی