مدیران خودروعصر اعتبار

اولین آسانسور بدون کابل دنیا معرفی شد

عصر ساختمان- اولین آسانسور بدون کابل دنیا با استفاده از تکنولوژی مگلو به صورت افقی و عمودی حرکت می‌کند.

اولین آسانسور بدون کابل دنیا معرفی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از زومیت، نوع جدیدی از آسانسور که از موتور‌های خطی بهره ‌می‌برد، تکنولوژی مشابه قطار‌های مگلو (Mglev) و هایپرلوپ (HyperLoop) دارد. این آسانسور جدید قابلیت جابجایی مسافران داخل کابین را به صورت افقی و عمودی دارد.

    شرکت مهندسی آلمانی تیسن‌کروپ (ThyssenKrupp) برای اولین بار ایده‌ی آسانسور بدون کابل را در سال 2014 مطرح کرد که در آن موقع غیرعملی به نظر می‌رسید. اما اکنون و پس از سه سال، اولین تست این تکنولوژی را در برج آزمایش آسانسور در رتوایل (Rottweil) آلمان با موفقیت انجام داده است.

    همان طور که در فیلم زیر مشاهده می‌کنید، آسانسوری که در حال حاضر با نام مولتی (Multi) شناخته می‌شود از هیچ کابلی استفاده نمی‌کند. در عوض، روی ریل‌هایی حرکت می‌کند که به عنوان موتور‌های خطی عمل می‌کنند و برای جابجایی و شتاب‌گیری از میدان‌های مغناطیسی که در طول مسیر‌ها تعبیه شده است، استفاده می‌کند. وقتی کابین آسانسور در یک طبقه متوقف می‌شود، ریل‌ها قابلیت چرخش دارند و به این ترتیب کابین به جای بالا و پایین می‌تواند به چپ و راست جابجا شود.

    هدف تیسن‌کروپ طراحی سیستمی متشکل از چاه‌های متعدد آسانسور، که در کنار یکدیگر قرار داده شده اند است؛ که کابین‌های آسانسور قابلیت جابجایی افقی بین این‌ چاه‌ها را دارند. در واقع این آسانسور می‌تواند برای صرفه‌جویی در وقت بین مبدا و مقصد مسیر‌یابی هوشمند انجام دهد.

    علاوه بر این، تکنولوژی موتور‌های خطی می‌تواند یکی از مشکلات اصلی آسمان‌خراش‌ها را برطرف کند. طبق گزارش وایرد یو کی (Wired UK)، طراحی آسانسور با تکنولوژی کابل‌های معمولی به طور ایمن فقط تا حدود 1600 پا امکان پذیر است و در ساختمان‌های بلند‌تر باید‌ چندین چاه وجود داشته باشد تا افراد بتوانند به بالای ساختمان برسند. مولتی می‌تواند این مشکل را حل کند و با حل این مشکل دست معماران ساختمان‌ها برای طراحی ساختمان‌های بلند با اشکال و سبک‌های متفاوت‌تر امکان‌پذیر خواهد بود.

    یک سازنده‌ی آلمانی از هم اکنون اعلام کرده است که از این آسانسور در برجی که در منطقه‌ی ایست‌ ساید (East Side) برلین پایتخت آلمان قرار است بسازد استفاده‌ خواهد کرد. ولی بسیار نامحتمل است که در آینده‌ی نزدیک ساختمان‌های بیشتری از این مدل آسانسور بهره ببرند. علت، قیمت فعلی بسیار بالای مولتی است که می‌تواند تا حدود 5 برابر آسانسور‌های معمولی هزینه‌ داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار