مدیران خودروعصر اعتبار

خرابه‌هایی که فقط بوی نویی می دهند!

عصر ساختمان- پدیده تخریب و نوسازی خانه‌های کلنگی به امید نو شدن، سریال تکراری خانه‌های فرسوده‌ای است که بساز بفروش‌ها می‌سازند، اما هنوز یک ماه از بازسازی آنها نگذشته، دوباره به خرابه‌ای تبدیل می‌شوند.

خرابه‌هایی که فقط بوی نویی می دهند!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روز‌ها کیفیت پایین ساختمان‌ها تبدیل به بلای جان مالکان و مستأجران شده است، مالکانی که تصور می‌کنند با نوسازی ملک کلنگی خود توانسته‌اند خانه نو، تمیز و بادوامی داشته باشند، اما وقتی در خانه ساکن شده،  متوجه می‌شوند که چه کلاه بزرگی به سرشان رفته است.

    استفاده از مصالح بی‌کیفیت، نازک بودن دیوار‌های خانه، لوله‌کشی نامناسب، بد نقشه بودن خانه، تنها بخش کوچکی از مشکلات عظیم آپارتمان‌های تازه به دوران رسیده است.

    متأسفانه نوسازی بافت‌های فرسوده در کلان شهر‌ها به دست بساز بفروش‌ها سپرده شده و این خود دلیل اصلی پایین بودن کیفیت ساختمان‌ها در مناطق جنوبی شهر تهران به شمار می‌رود.

    بساز بفروش‌هایی که تنها به فکر جیب خود بوده و برای ارزان تمام شدن قیمت خانه از کیفیت ساختمان‌ها می‌زنند و این امر باعث می‌شود که آسیب فراوانی به مالکانی که تصور می‌کنند خانه خوبی خریده اند، وارد شود.

    دست غیر متخصصان را از ساخت وساز باید کوتاه شود

    مجید کیان پور نایب رییس کمیسیون عمران مجلس  با اشاره به اینکه رعایت مقررات ملی ساختمان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: تمامی ساختمان‌های کشور باید منطبق با مقررات 20گانه و آیین نامه 2800ساخته شود.

    وی در ادامه افزود: در حال حاضر باید دست غیر متخصصان را از ساخت وساز‌های کشور کوتاه کرده  و اجازه ندهیم که با ورود به این صنعت، زمینه ساز کاهش کیفیت ساختمان‌ها شوند.

    نایب رییس کمیسیون عمران کشور اظهار داشت: در نوسازی بافت‌های فرسوده باید از سازنده ذی‌صلاح و فارغ التحصیل استفاده کنیم اما متأسفانه به جای مهندسان، افراد غیر متخصص وارد این حوزه شده اند.

    کیان پور  تأکید کرد: باید مانند سایر بخش‌ها که اجازه نمی‌دهند افراد ناشی وارد حوزه آنها شوند، برای ساخت وساز هم این خط قرمز را قرار دهیم.

    در همین راستا روانشادنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه باید نگاهمان را از مقیاس ساختمان سازی به مقیاس بازآفرینی شهری تغییر دهیم، گفت: بیشترین تمرکز بافت فرسوده در مناطق 17،10 و 12 است که در این محله‌ها  قیمت واحد‌های مسکونی به نازل‌ترین حد ممکن رسیده ، این در حالی است که در این مناطق کیفیت زندگی و ساختمان‌ها افزایش نیافته است.

    عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اظهار داشت: در سال‌های گذشته کیفیت ساختمان‌ها با شیب بسیار ملایمی در حرکت بوده، اما مسئله اصلی در ساختمان‌های کشور نبود شناسنامه فنی، ملکی و بیمه تضمین کیفیت است که به چشم می‌خورد.

    وضعیت نامناسب ساخت وساز در کشور

    برخلاف صحبت‌های سایر مسئولان صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: باید توجه داشت که از لحاظ کیفیت ساخت وساز هرساله نسبت به سال‌های قبل بهتر می‌شویم اما در این بین برخی ایراداتی نیز وجود دارد که باید پیمانکاران و سازندگان  به این موضوع توجه ویژه‌ای نشان داده و در جهت رفع آن تلاش کنند.

    بدری اظهار داشت: در حوزه خاورمیانه ایران در حال حاضر با کشور‌های ترکیه و روسیه در رقابت است، بنابراین باید کیفیت ساخت وساز‌های خود را بیش از این افزایش دهد.

    براساس این گزارش اکنون تهیه مسکن به عنوان بزرگترین مشکل و دغدغه مردم است،  به طوریکه حتی متقاضیان نیز نمی‌توانند به آسمان خراشهایی که دارای رنگ لعاب‌های زیبا هستند، اعتماد کنند. نبود تأسیسات ساختمانی مطلوب ،  قطع آب و خرابی سیستم های گرمایشی ،  تنها گوشه ای از مشکلاتی است که حتی برج نشینان نیز با آنها مواجه هستند.

    از  طرفی عده‌ای از کارشناسان  طول عمر مفید ساختمانها را  25 سال و برخی این رقم را تا 42 سالگی دانسته و معتقدند که اگر این عمر به 100 سال برسد، ثروت ملی 5/2 برابر می‌شود. این در حالی است که اگر عمر واقعی ساختمان‌ها ملاک قرار می‌گرفت، آمار تأسف بارتری از زیان‌هایی که تنها از کیفیت پایین ساخت و ساز به کشور وارد می‌آید، آشکار می‌شد.

    لازم به ذکر است که باید کیفیت ساخت وساز در اولویت فعالیت‌های دولت قرار گیرد، اما متأسفانه طی این مدت نه تنها افزایش نیافته، بلکه ورود بساز بفروش‌های غیر متخصص در این حوزه کیفیت زندگی را در خانه‌های نوساز به پایین‌ترین حد خود رسانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو