مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت شیرآلات اروند در گفت و گو با عصر ساختمان عنوان کرد:

ضرر تولیدکنندگان از سود ۱۲ درصدی دولتی

نظارت خاصی بر این بخش صورت نمی گیرد

عصر ساختمان- متاسفانه نظارت ها ضعیف است و نظارت خاصی صورت نمی گیرد.البته هر سه ماه یک بار بازرسان سازمان استاندارد از کارخانه اجناس را برای بررسی می برند اما در همه کارخانه ها نمونه های با کیفیت برای تحویل به بازرسان وجود دارد.

ضرر تولیدکنندگان از سود ۱۲ درصدی دولتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    ابوالقاسم پورعلی مدیرعامل شرکت شیرآلات اروند در گفت و گو با خبرنگار «عصر ساختمان» با بیان که اکنون بازار وضعیت نابسامانی نداشته و بازدهی لازم را ندارد؛ گفت:به دلیل ضعف اقتصادی و پایین بودن درآمدها،  مصرف کننده آن طور که باید به کیفیت کالا اهمیت  نمی دهد.همچنین کیفیت شیرآلات را به راحتی نمی توان تشخیص داد.
    وی ادامه داد: معمولا شکل ظاهری شیرآلات شبیه هم است و خریداربه سختی می تواند متوجه مرغوبیت یا عدم مرغوبیت آن شود.حتی خود تولید کنندگان نیز به سختی از ظاهر محصول می توانند به کیفیت آن پی ببرند.البته از قیمت کالا هم می توان تا حدودی به کیفیت آن پی برد.
    پورعلی در ادامه با اشاره به استفاده از سرب در شیرآلات وارداتی اظهار داشت:این که در تهیه شیر آلات از سرب استفاده شده باشد را از وزنش می توان تشخیص داد اما خوشبختانه اکنون تولید و واردات این نوع محصولات کاهش پیدا کرده است.بزرگترین ضربه ایی که واردکنندگان ایرانی شیرآلات به تولید وارد کردند در سال های 84 تا 88 بود. بعد از آن با روشنگری و حمایت رسانه ها الان شاید بتوان گفت واردات شیرآلات چینی سربی به صفر رسیده است.
    واردات از چین به حداقل رسیده است
    وی ادامه داد: می توان گفت در حوزه شیرآلات واردات نداریم.فقط عده ای که به دنبال شیرآلات خاص هستند از ایتالیا و آلمان به شکل محدود واردات انجام می دهند. همچنین واردات از چین به حداقل رسیده است.اکنون از چین بیشتر قطعات شیرآلات و به خصوص مغزی کارتریج وارد می شود.البته این کارتریج ها نیز کیفیت خوب و بد دارد. قیمت این کارتریج ها از 600 تومان شروع می شود تا 8 هزار تومان که این خود نشان دهنده تنوع کیفیت این اجناس است.
    وی باتاکید بر این که برخی از قطعات در داخل تولید می شود و نیازی به واردات نیست؛ اظهار داشت:به دلیل رکود در بازار دیگر برای تولید نمی صرفد که مواد اولیه مورد نیازش را از خارج وارد کند.در این شرایط تولیدکنندگان ترجیح می دهند؛خودشان اقدام به تولید قطعات کنند.کیفیت این قطعات متفاوت است و بسته به نو و کهنه بودن مواد و نوع  آبکاری ، کیفیت اشان متغیر است.الان سوپاپ اهرم دوش حمام  که آب را تنظیم می کند توسط سه کارخانه با سه قیمت متفاوت تولید می شود.ظاهر وشکل هر سه محصول نیز یکی است و فقط مواد اولیه آن فرق می کند.
    وی با بیان این که مردم بیشتر به خرید تولیدات داخلی تمایل دارند؛ تصریح کرد: خوشبختانه با وجود وضع نابسامان اقتصادی و رکود حاکم، قطعات داخلی شیرآلات بیشتر استفاده می شود.از سوی دیگر وضعیت اقتصادی مردم اجازه خرید شیرآلات خارجی را نمی دهد.
    استفاده از مواد اولیه بی کیفیت در تولید شیرآلات
    وی ادامه داد: تولید کننده داخلی قدرت تولید محصولات مختلف با قیمت ها و کیفیت های متفاوت را دارد و این کار را سخت می کند.الان در شیرآلات سه مدل ریخته گری داریم که فقط یک مدل آن را سازمان استاندارد قبول دارد.دو نوع دیگر هزینه ها را بسیار کاهش می دهد اما استاندارد نیست.
    نظارت خاصی بر این بخش صورت نمی گیرد
    وی در پاسخ به این که کدام سازمان بر کیفیت شیرآلات تولید نظارت می کند؛اظهار داشت:متاسفانه نظارت ها  ضعیف است و نظارت خاصی صورت نمی گیرد.البته هر سه ماه یک بار بازرسان سازمان استاندارد از کارخانه اجناس را برای بررسی می برند اما در همه کارخانه ها نمونه های با کیفیت برای تحویل به بازرسان وجود دارد.
    تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی تا سال آینده
    وی با اشاره به رکود صنعت ساختمان و تاثیر آن بر شیرآلات گفت:رکود صنعت ساختمان منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در زمینه شیرآلات شده است و اکنون اکثرواحدها با کمترین ظرفیت خود به فعالیت ادامه می دهند.خود من به دنبال فروش اینجا و خرید واحد کوچک تری هستم.
    ما از سال 59 این کار را در همدان آغاز کردیم و در سال 75 به تهران آمده و تقاضای استاندارد کردیم که به ما گفتند در محدوده پاکدشت استاندارد تعلق نمی گیرد. اما بعد از ورود به شهرک صنعتی عباس آباد موفق به کسب استاندارد شدیم .در سال های اخیر ناچار به کاهش نیروهای خودشده و در مجموع با یک چهارم ظرفیت خود فعالیت می کنیم.
    سود تولید کننده 5 درصد،سود تعیین شده از سوی دولت 12 درصد
    وی به مشکلات موجود دراین صنعت اشاره کرد و گفت:مهم ترین مشکل تولید کننده در صنایع مختلف به کم توجهی دولت برمی گردد. قبلا سود تولید کننده در سازمان امور اقتصادی و دارایی 25 درصد تعریف شده بود که آن زمان ،تولیدکنندگان بین 10 تا 15 درصد سود می بردند؛ اما مالیات ها را بر اساس سود 25 درصدی که خودشان تعریف کرده بودند؛محاسبه می کردند. اکنون قانون را اصلاح کرده و سود تولید کننده را 12 درصد تعیین کرده اند؛ اما باز هم سود تولید کننده در بهترین شرایط 5 درصد است.الان قسمت ریخته گری و پرسکاری کارخانه را تعطیل کرده ایم اما کارمند اداره مالیات هنگام بازرسی بدون توجه به این موضوعات فقط به متراژ بنا توجه می کند و بر اساس آن مالیات تعریف می کند.این در حالی است که در فضایی به وسعت 2 هزار و 500 متر مربع به اندازه 500 متر فعالیت انجام می شود.
    تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی تا سال آینده
    وی در پاسخ به این که انجمن شیرآلات در این خصوص از شما حمایت می کند یا خیر؛تصریح کرد: انجمن تلاش می کند اما متاسفانه به نتیجه نمی رسد.برای مثال در خرداد ماه انجمن، جلسه ای با حضور رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان تشکیل داد.نتیجه این جلسه به شکل غیر رسمی این بود که در حال حاضر سعی کنید در میدان باقی بمانید تا شاید درآینده شرایط تغییر کند.پیش بینی آن ها این بود که تا سال آینده 70 درصد واحدهای تولیدی شیرآلات تعطیل می شود.امسال نیز بین 8 تا 10 درصد واحد های تولیدی تعطیل شده اند و واحدهای بزرگ تولیدی نیز تولید خود را کاهش داده اند.
    وی با تاکید بر این که اکثر مشکلات تولید کنندگان به عدم حمایت دولت بر می گردد؛خاطرنشان کرد:واردات دراین حوزه به اندازه ای نیست که فعالیت تولید کننده را تحت تاثیر قرار دهد. میزان تعرفه ها هم اصلا مهم نیست.همه چیز به کنترل کیفیت کالا توسط دولت برمی گردد.در سال 85 میزان تعرفه ها 30 تا 40 درصد بود اما یکدفعه آن را گران کردند و به کیلویی 8 هزار تومان افزایش دادند اما در عمل تاثیری در بازار نداشت.همان موقع هم دولت باید جلوی واردات شیرآلات سربی را به کشور می گرفت.
    افزایش تعداد واحدهای تولیدی از 70به 350 واحد در عرض 10 سال
    وی افزود: قبلا سازمان استاندارد تاکید داشت ؛ ضخامت شیرآلات باید بالای 5/3 میلی گرم باشد اما الان به ضخامت کار توجهی ندارد.این موضوع باعث کاهش استحکام شیر می شود.
    وی افزود:در سال 79 ، 70شرکت تولید شیرآلات در انجمن وجود داشت اما از سال 89 که قانون استاندارد را تغییر دادند؛این تعداد به 350 واحد تولیدی افزایش یافته است.طبق قانون قبلی "واحد تولیدی "به معنای تولید صفر تا صد از ریخته گری تا مونتاژ بود.آن زمان واحد تولیدی برای دریافت استاندارد باید سه بار پشت سرهم تائیدیه دریافت می کرد.اگر دوبار تائید و دفعه سوم رد می شد دوباره روند کار باید از نو از سرگرفته می شد اما اکنون فقط به یک بار تائیدیه نیاز است.
    پورعلی ادامه داد: طبق قانون جدید هر واحدی که در یک مکان تجاری یا اداری فقط مونتاژ داشته باشد؛می تواند به عنوان واحد تولیدی استاندارد دریافت کند.
    وی با بیان این که در گذشته به کشور عربستان صادرات داشتیم؛تصریح کرد:متاسفانه برخی تولیدکنندگان داخلی محصولات تولیدی را بدون نشان استاندارد و با قیمت پایین به کشورهای عراق و سوریه  صادر می کنند؛این موضوع در دراز مدت باعث از دست دادن بازارهای هدف می شود.همان طور که اکنون دیگر عربستان، آذربایجان و ترکیه شیرآلات ما را به دلیل کیفیت نامناسب خریداری نمی کنند.
    فروش شیرآلات طولانی شده است
    وی با بیان این که در اکثر شهرهای کشور نمایندگی داریم ؛تصریح کرد:مشکل اصلی این است که اکنون مصرف کنندگان به کیفیت اهمیت نمی دهند و بیشتر به دنبال قیمت پائین هستند.شرایط منطقه و جنگ در عراق و سوریه باعث شده تا صادرات هم کاهش پیدا کند.امسال تقریبا 40 درصد کاهش صادرات داشتیم و تولیدکنندگانی که به بازارهای داخل توجه نداشتند دوباره به بازار داخل روی آورده اند.این موضوع باعث فروش طولانی مدت شیرآلات شده است.تا قبل از سال 88 فروش نقدی 20 روزه و فروش به صورت چک 2 ماهه انجام می شد؛ اما اکنون شیرآلات اجناس خود را بین 6 ماه تا یک سال به فروش می رسانند.این بزرگترین لطمه ای است که تولیدکنندگان به خودشان می زنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار