مدیران خودروعصر اعتبار

بخشی از سامانه آبرسانی مجموعه ارگ بم کشف شد

عصر ساختمان- بخشی از سامانه‌ آبرسانی در جبهه داخلی برج ۴۶ موسوم به شترگلو واقع در باروی غربی مجموعه ارگ بم در کاوش باستان‌شناسی شناسایی شد.

بخشی از سامانه آبرسانی مجموعه ارگ بم کشف شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اسدالله جودکی عزیزی سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی برج 46 موسوم به شترگلو امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: این سامانه آبرسانی، آب حمام عمومی شهر را از طریق مجرایی فرعی تأمین می‌کرده است.

    به گفته وی در این این کاوش بخش‌هایی از  آنچه که در این مرحله تصور می‌شود سمت شمالی دروازه باشد نیز شناسایی شد.

    این باستان شناس با اشاره به این که شهر بم یکی از مهمترین شهرهای تاریخی در جنوب شرق ایران است، گفت: محور تاریخی این شهر مجموعه‌ای بزرگ و خشتی است که با نام «ارگ بم» شناخته می‌شود.

    او افزود: این ساختار، سیمای یکی از معدود و در عین حال مهمترین شهرهای سنتی و تاریخی ایران را نمایش می‌دهد.

    جودکی عزیزی با اشاره به قرارگیری مجموعه «ارگ بم» در شمال شرق شهر کنونی، گفت: پس از زلزله‌ی دیماه سال 1382 خورشیدی، به‌رغم آسیبی که این مجموعه دید، امکانی فراهم شد تا پاره‌ای از ساختارهای معماری که پیش از آن شناخت کافی از آنها وجود نداشت، مطالعه شوند.

    به گفته این باستان شناس، یکی از این ساختارها برج بزرگی در میانه‌ باروی غربی شارستان است که در شمار برج‌های محیطی مجموعه عدد 46 را دارد و پیش از آن به دلیل عبور یکی از مجراهای تاریخی آب که ساختاری از یک «شترگلو» را داشته است، به «برج شترگلو» معروف شده بود.

    او افزود: نتایج مطالعات پژوهشگرانی چون هاینس گوبه، شهریار عدل و مسعود آذرنوش نشان داد که مجموعه ارگ بم ویژگی‌های ساختاری یک شهر هیپودامین (شطرنجی) را داراست که نمونه‌های زیادی از آن در بین‌النهرین و آسیای میانه شناسایی شده ‌است.

    او تصریح کرد: برخی از این پژوهشگران بر این عقیده بودند که بدنه‌ شارستان ارگ بم نیز به‌ضرورت بایستی دارای چهار دروازه در سمت‌های چهارگانه باشد؛ با این فرض موقعیت برج 46  "شترگلو" را به‌منزله‌ موقعیت دروازه غربی پیشنهاد کرده‌اند.

    او افزود: به جز شناخت موقعیت احتمالی دروازه، بررسی و مطالعه ساختار و سامانه آبرسانی در این جبهه ضرورتی بود که کاوش باستان‌شناسی این برج را توجیه می‌کرد.

    او با اشاره به انجام مستندسازی این سازه در فروردین ماه سال جاری با همکاری وزارت فرهنگ ایتالیا گفت: پس از آن با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی در اردیبهشت‌ و خرداد امسال مرحله‌ دوم مطالعات میدانی آغاز و پایان یافت.

    این باستان شناس افزود: این فصل از کاوش در برداشتن آوار ناشی از زلزله دیماه 1382 خورشیدی و مستندسازی یافته‌های حاصل از آن سپری شد.

    سرپرست کاوش برج 46 در پایان اظهار داشت: تکمیل سیمای نخستین این بخش از مجموعه ارگ بم و شناسایی کامل سامانه شترگلو نیازمند برداشتن کامل آوار ناشی از زلزله، آوارهای تاریخی و کاوش کامل برج است که در فصول آینده به‌انجام خواهد رسید.

    کاوش باستان‌شناسی برج 46 موسوم به  "شترگلو" واقع در باروی غربی مجموعه ارگ بم با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو