مدیران خودروعصر اعتبار

رعایت اصول ساخت و ساز کلید کاهش هزینه های انرژِی خانوار

عصر ساختمان- مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو گفت: رعایت اصول ساخت و ساز به خصوص ﻣﺒﺤﺚ ۱۹ ﻣﻘﺮرات ملی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن نقش به سزایی در تامین و حفظ دمای آرامش داشته و موجب کاهش هزینه های انرژی خانوارها می شود.

رعایت اصول ساخت و ساز کلید کاهش هزینه های انرژِی خانوار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا ,عبدالصاحب ارجمند اظهار داشت: البته مهندسان ناظر ساختمان مکلف به نظارت بر اجرای ﻣﺒﺤﺚ 19 ﻣﻘﺮرات ملی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن بوده و این مبحث در ساختمان های جدید رعایت می شود.
    وی ادامه داد: بیشترین مشکل و مساله به منازل و ساختمان های قدیمی باز می گردد که می توان با نصب پنجره های دو جداری و سایر اقدام ها تا حدی از این مشکل کاست.
    مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق با بیان اینکه دمای آسایش در تابستان برای ایران 25 درجه سانتی گراد است، خاطر نشان کرد: اگر این دما رعایت شود تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته و با صرفه جویی حاصله می توان زیرساخت های کشور را گسترش داد.
    ارجمند گفت: دمای 18 درجه سانتی گراد به عنوان دمای آسایش در زمستان می تواند مطرح باشد تا از مصرف انرژی زیاد برای گرمایش جلوگیری شود.
    وی ابراز داشت: به ازای هر متر مکعب گاز و هر لیتر گازوئیل سه کیلو وات ساعت برق تولید و با یارانه بسیار بالا و مستقیم تحویل مصرف کننده می شود.
    وی یادآور شد: قیمت واقعی انرژی برق بسیار بالاتر بوده که با صرفه جویی می توان صادرات انرژی داشت و درآمد حاصله را برای سرمایه گذاری در توسعه کشور مانند ساخت مدارس، بهسازی راه ها و مراکز درمانی صرف کرد.
    ارجمند اظهار داشت: برای تولید، انتقال و توزیع برق به ازای هر کیلووات باید 1500 دلار صرف شود و از سوی دیگر میزان مصرف این انرژی در کشور بالاست.
    وی بیان کرد: متوسط مصرف انرژی برق خانوارها در ژاپن 900 کیلو وات ساعت ،در ایران 2500 کیلووات ساعت و درهرمزگان 12 هزار کیلو وات ساعت است.
    به گفته مدیر کل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق، با تولید هر کیلووات برق 600 گرم کربن و آلایندگی وارد محیط زیست می شود، که صرفه جویی مصرف آن می تواندبه حفظ و پایداری محیط زیست کمک می کند.
    ارجمند، فرهنگ مصرف انرژی در کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد اما هم اکنون مشاهده می شود که چراغ های روشنایی در طول روز روشن است.
    وی ادامه داد: در کشور آلمان منشورهایی را برای رساندن نور آفتاب به زیر زمین قرار می دهند تا انرژی برق کمتر و هزینه پایین تری بابت آن بپردازند.
    وی افزود: موضوع دیگر تولید دستگاه های مصرفی کم مصرف مانند یخچال ها و کولرهای گازی کم مصرف بوده که وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در این زمینه نقش دارند.
    به گفته ارجمند با مجموعه این اقدام ها می توان به بهبود اقتصاد خانوارها و همچنین کشور در زمینه مصرف انرژی کمک کرد.
    وی یادآور شد: به عنوان نمونه 80 تا 70 درصد برق تولیدی استانی جنوبی مانند هرمزگان در منازل، سپس مراکز تجاری، کشاورزی و در نهایت اداره ها مصرف می شود.
    وی اضافه کرد: هرچند حدود 40 درصد بافت شهری بندرعباس را بافت فرسوده و یا حاشیه نشینی تشکیل می دهد که همین می تواند به عنوان فرصتی برای رعایت مبحث 19 ساختمان در هنگام بازسازی باشد تا بتوان بدین وسیله در مصرف انرژی و هزینه خانوارها درآینده صرفه جویی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو