مدیران خودروعصر اعتبار

در صورت رفع مشکلات در صنعت سنگ;

سنگ تزئینی جایگزین نفت می‌شود

عصر ساختمان- سنگ‌های تزئینی در ایران از ظرفیت قابل‌توجهی برخوردارند و بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند در صورت رفع مشکلات این صنعت و راهیابی به بازار جهانی می‌تواند جایگزین نفت شود اما آنچه امروز باید در این صنعت موردتوجه قرار گیرد معرفی ظرفیت‌های ایران به جهان است که یکی از راهکارها برای رسیدن به این هدف حضور در نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی است.

سنگ تزئینی جایگزین نفت می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صمت، در این میان حمایت دولت از فعالان این صنعت و همچنین همکاری و اتحاد بین تولیدکنندگان صنعت سنگ کشور می‌تواند رسیدن به این اهداف را تسریع کند. همچنین توجه به بازار تجارت جهانی و نیازهای آن که هم سنگ خام است و هم سنگ فرآوری شده باید در دستور کار قرار گیرد و اینگونه بتوانیم به بازار جهانی ورود کنیم.


    توجه به خرد جمعی
    در نقاط مختلفی از کشور ذخایر سنگ‌های تزئینی وجود دارد اما در این میان استان اصفهان ضمن برخورداری از ذخایر بزرگ معدنی، واحدهای فرآوری و برش سنگ‌های بسیاری دارد که می‌توان به استان اصفهان اشاره کرد. ابوالقاسم سرتیپی پیشکسوت صنعت سنگ ایران درباره جایگاه سنگ اصفهان در ایران به صمت گفت: اصفهان در ایران رتبه نخست در تعداد سنگبری و فرآوری‌های مدرن را دارد. همچنین در جهان انواع سنگ‌های ایران و انواع مالبرها، گرانیت‌ها، اونیکس‌ها و تراورتن‌ها به راحتی از لحاظ تنوع رنگ حرف نخست را می‌زنند اما از لحاظ صادرات کشور به دلایل مختلف رتبه دارای اهمیتی ندارد. به گفته وی، نبود همکاری بین مسئولان و فعالان این صنعت یکی از دلایل اصلی این موضوع است. امید است در سایه حمایت‌های دولت جدید جایگاهی در دنیا برای صادرات داشته باشیم. وی افزود: داشتن خرد جمعی برای رسیدن به موفقیت در تمامی عرصه‌ها به ویژه صنعت سنگ ایران بسیار لازم و ضروری است. این در حالی است که اقدامات جمعی در ایران کمتر دیده می‌شود. نخستین اقدام در این زمینه می‌تواند از سوی اتاق بازرگانی انجام شود. به عنوان نمونه زمانی که ما در نمایشگاه بین‌المللی و جهانی حضور پیدا می‌کنیم می‌بینیم که ترک‌ها در یک سالن و به شکل واحد و قوی حضور دارند اما در مقابل شرکت‌کنندگان ایرانی به شکل پراکنده در غرفه‌ها حاضر می‌شوند. بنابراین باید وحدت، یگانگی و دوستی در میان فعالان این صنعت ایجاد شود تا نتیجه بهتری از حضور در نمایشگاه‌ها به‌دست آید.سرتیپی درباره عملکرد فعلی در صنعت سنگ کشور نیز اظهار کرد: اکنون دنیای تجارت آزاد است. ما نیز معتقدیم باید در این دنیا چه با ارائه سنگ خام و چه فرآوری شده حضور پیدا کنیم زیرا مشتری برای هر دو محصول وجود دارد. به عنوان نمونه کشورهای عربی خواستار سنگ فرآوری شده‌اند و کشورهایی همچون ایتالیا و چین مشتری سنگ خام ایران هستند. بنابراین برای به‌دست آوردن بازار و راهیابی به جمع تولیدکنندگان سنگ تزئینی در جهان باید به این نکته‌ها توجه کرد که اگر کار به شکل جمعی انجام نشود، صادرات به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. به گفته نماینده اتاق بازرگانی اصفهان، براساس آمار موجود 25درصد از سنگ ایران به شکل خام صادر می‌شود.وی ادامه داد: میزان ارزش صادراتی حاصل از صادرات محصولات فرآوری شده در اصفهان نیز بین 100تا 180میلیون دلار در سال است اما این عدد در کل ایران می‌تواند به 18 میلیارد دلار نیز برسد. سرتیپی درباره وضع عوارض صادراتی برای ماده معدنی خام و اثر آن بر صادرات سنگ کشور نیز گفت: وضع عوارض از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای اهداف مشخصی است. در واقع قرار است این پول در چارچوب بهینه‌سازی معادن صرف شود و امید است این اتفاق بیفتد.


    حضور پررنگ در نمایشگاه‌ها
    محسن نظیفی، نماینده نمایشگاه سنگ ورونای ایتالیا در ایران نیز در گفت‌وگو با صمت درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صنعت سنگ و آثار آن بر این صنعت اظهار کرد: اگر بتوانیم از معدنداران حمایت بیشتری داشته باشیم و امکان حضور آنها را در این دست از نمایشگاه‌های بزرگ فراهم کنیم برای صنعت سنگ کشور مفید خواهد بود. به گفته وی، ایران جزو دارندگان بزرگ و اصلی سنگ و چهارمین تولیدکننده سنگ در جهان است اما می‌بینیم که در این‌دست از نمایشگاه‌های بزرگ و بین‌المللی همچون ورونای ایتالیا، ترکیه 250غرفه و چین هم450غرفه دارد اما در مقابل تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی در این نمایشگاه بسیار محدود است. تمام کارشناسان نیز بر این موضوع اذعان دارند که سنگ خام ایران به چین و ترکیه رفته و بعد از فرآوری به ایتالیا می‌رود. آنها نیز آن سنگ را خریده و دوباره به ایران صادر می‌کنند.نظیفی افزود: درحال‌حاضر واردات سنگ در ایران بیشتر از صادرات است و این یک مشکل به شمار می‌رود. در این میان حضور معدنداران و فعالان صنعت سنگ در نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی می‌تواند به اعتلا و رشد صنعت سنگ کشور کمک کند. وی در ادامه توضیحاتی درباره مزیت‌های نمایشگاه ورونای ایتالیا در مقایسه با دیگر نمایشگاه‌های تخصصی سنگ ارائه کرد و گفت: حدود 2هزار غرفه در نمایشگاه ورونا وجود دارد. در این میان احتمال حضور بسیاری از کشورها از سراسر جهان همچون ایتالیا، امریکا، فرانسه، عربستان، کویت و... در این نمایشگاه بسیار بالاست ( این در حالی است که بسیاری از این کشورها ممکن است در نمایشگاه‌های داخلی ایران شرکت نکنند). حال ممکن است خریداران نوع و رنگ سنگ را مشخص کرده و سفارش آن را به غرفه‌دارانی که در این نمایشگاه حاضر هستند بدهند. بنابراین به نفع تولیدکنندگان صنعت سنگ ایران است که در این نمایشگاه حاضر شوند. به گفته وی، اکنون مشکلات مختلفی در کشور وجود دارد و چاره‌ای جز صادرات سنگ نداریم. بنابراین حضور در نمایشگاه‌های مختلف سنگ در نقاط مختلف جهان احتمال پیشرفت را برای سنگی‌های ایران زیاد می‌کند. این درحالی است که در این زمینه کم کاری وجود دارد و کمتر شاهد حضور نمایندگان صنعت سنگ کشور در نمایشگاه‌های بزرگ سنگ تزئینی هستیم. در دوره‌های قبلی نمایشگاه ورونای ایتالیا حدود 23 غرفه ایرانی در مقابل 450غرفه چینی‌ها در این نمایشگاه هستند و تمامی کشورها در این نمایشگاه پاویون دارند.


    نبود دانش فنی برای برش سنگ
    یکی از مسائل موجود در ایران نبود دانش فنی برای برش سنگ‌ها بر اساس استانداردهای جهانی است. در این میان گفته می‌شود تجهیزات و فناوری‌های روز در ایران وجود دارد اما بازهم کیفیت برش برخی از سنگ‌ها مناسب نیست. نماینده نمایشگاه سنگ ورونای ایتالیا در ایران در این‌باره گفت: اکنون بیشتر دستگاه‌های برش سنگ در ایران ایتالیایی است اما برش در ایران با ایتالیا متفاوت است این موضوع به آگاهی نداشتن و آشنا نبودن به دانش فنی بازمی‌گردد. در این میان حمایت دولت و مسئولان از فعالان صنعت سنگ برای حضور در نمایشگاه‌های قوی می‌تواند منجر به رشد صنعت سنگ تزئینی ایران شود. قرار است پنجاه و دومین دوره نمایشگاه ورونای ایتالیا 5 تا 8 مهر ماه برگزار شود (نشان از پیشینه طولانی و نخستین بودن این نمایشگاه دارد). بنابراین ایجاد ارتباط با این نمایشگاه و حضور ایرانی‌ها در آن می‌تواند به انتقال فناوری و همچنین گسترده‌تر شدن بازار صادراتی کشور کمک کند. به گفته نظیفی، درحال‌حاضر نمایشگاه‌هایی که در سطوح داخلی برگزار می‌شود در سطح به نسبت مناسبی است. به عنوان نمونه استان اصفهان می‌تواند پایگاهی برای صنعت سنگ کشور باشد و امروز یک‌سوم از سنگ‌های کشور در این استان فرآوری می‌شود اما مشارکت و همکاری در این استان کمتر دیده می‌شود که این موضوع نیازمند حمایت از صنعت سنگ اصفهان است.وی ادامه داد: صنعت سنگ به شرط حمایت مدیران، موفق خواهد شد. در این میان باید کار در صنعت سنگ به‌دست مدیرانی که به دانش صنعت سنگ آشنا هستند سپرده شود زیرا در صورت موفقیت در صنعت سنگ، می‌توان آن را جایگزین نفت کرد. معادن بسیاری در کشور وجود دارند که هنوز به اکتشاف نرسیده‌اند و بسیاری از معادن نیز بسته شدند اما در مقابل چین و ترکیه که واردکننده سنگ هستند از ایران موفق‌تر بوده‌اند از این‌رو تنها برگزاری همایش نمی‌تواند به رشد صنعت سنگ کمک کند. به عنوان نمونه اگر قرار است هیاتی از نمایندگان صنعت سنگ ایران به دیگر کشورها سفر کند باید از کارشناسان خبره این بخش باشند.
    به گفته وی، درصورتی که این شرایط در صنعت سنگ ادامه پیدا کند مشکلات سنگ ایران برطرف نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی