مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان:

به سندی معتبر برای تایید خانه هوشنگ ابتهاج نیاز داریم

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان گفت: اگر یکی از اعضای خانواده هوشنگ ابتهاج بنای منسوب به خانه پدری او را تایید کند، این اداره کل قدم‌های بعدی را برای ثبت این بنا به سرعت برمی‌دارد، هر چند تا این لحظه مالک کنونی اجازه ورود به خانه را نداده است.

به سندی معتبر برای تایید خانه هوشنگ ابتهاج نیاز داریم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ظهر امروز (27 خردادماه) برخی از همشهری‌های هوشنگ ابتهاج (ه.الف. سایه) از خطر تخریب خانه پدری این غزل‌سرای پیشکسوت اظهار نگرانی کردند و گفتند، «این خانه توسط یکی از مغازه‌داران محل خریداری شده است و تره‌بارفروش‌ها با اجازه مالک، آن را به انبار محصولات خود تبدیل کرده‌اند و امروز نیز در حال تخلیه خانه بودند، تا آن را تخریب کنند.»

    رضا علیزاده  با تاکید بر این‌که باید یک روایت، عکس یا اعلام رسمی از سوی خانواده آقای ابتهاج در اختیار میراث فرهنگی استان گیلان قرار گیرد تا بتوانیم اقدامات بعدی را برای ثبت خانه انجام دهیم، اظهار کرد: در نشست اولیه برای این موضوع با شهردار و عضو شورای شهر رشت صحبت و حتی مطرح شد که با تامین اعتبار مورد نیاز، خانه‌ی این شخصیت ادبی کشور را از وضعیت امروز نجات دهیم.

    او با بیان این‌که باید برای تکمیل پرونده ثبتی بنا، چند رفتار حقوقی، احراز مالکیت و سندیت برای نسبتی که به این خانه داده شده، به میراث فرهنگی ارائه شود، گفت: تا کنون به این اسناد دسترسی پیدا نکرده‌ایم، حتی دورادور گفته‌اند که آقای ابتهاج اعلام آمادگی کرده تا ملک را خودش شخصا به ما نشان دهد، ما از این اتفاق به گرمی استقبال می‌کنیم.

    وی در ادامه با بیان این‌که براساس پیگیری‌های برخی افراد در منطقه، پلاک‌های دیگری نیز به‌عنوان بنای منسوب به خانه پدری هوشنگ ابتهاج مشخص شده‌اند، اظهار کرد: به همین دلیل، قدری نسبت به خانه مورد نظر تردید داریم. ممکن است، امروز بنای مشخص‌شده را ثبت کنیم و پس از آن، آقای ابتهاج یک بنای دیگر را به‌عنوان خانه پدری‌اش معرفی کند. به همین دلیل، نخست باید این موضوع مستند و براساس نقشه‌ی مشخصات، وضعیت آن مشخص شود.

    مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با بیان این‌که مالک خانه‌ای که به این عنوان منسوب شده تا این لحظه به کارشناسان میراث فرهنگی اجازه ورود به ملک و اجازه ثبت این بنا را نداده است، گفت: این موارد، مشکلات پیش روی ماست، با این وجود اعلام آمادگی می‌کنیم که هریک از اعضای خانواده آقای ابتهاج بنای مورد نظر را تایید کنند، میراث فرهنگی به نوبه خود و در اسرع‌ وقت، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

    علیزاده با تاکید بر این‌که شهرداری و شورای شهر رشت به میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند، در صورتی که شرایط مهیا شود تملک یا تهاتر بنا را انجام می‌دهند تا مشکلات مالکیت آن برطرف شود، اظهار کرد: چون مالک در حال حاضر زیر بار کوچکترین رفتار تفاهمی با میراث فرهنگی نمی‌رود، بنابراین مدیریت شهری قول متقاعد کردن مالک را داده است، اما نخست باید وضعیت اعتبار ملک مشخص شود و یک نفر از اعضای خانواده آقای ابتهاج به ما بگوید که این همان ملک است.

    او با بیان این‌که خانه‌ی یادشده در بافت تاریخی شهر رشت است و بناهای تاریخی و واجد ارزش زیادی از جمله خانه میرزا کوچک‌خان در محدوده این بنا قرار دارند، گفت: هوشنگ ابتهاج افتخار رشت، گیلان و ایران است، قطعا اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گیلان به‌دنبال‌ آن است که یک موزه مناسب برای این شاعر ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو