مدیران خودروعصر اعتبار

قابلیت استفاده از ظرفیت ۱۰ میلیون تنی مازاد سیمان در راهسازی

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توجه به رویه‌های بتنی جدی‌تر شده است» تاکید کرد: هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه‌ها استفاده شود.

قابلیت استفاده از ظرفیت ۱۰ میلیون تنی مازاد سیمان در راهسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه وشهرسازی، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مزایای استفاده از رویه‌های بتنی اظهار داشت: نزدیک به 8 دهه در کشور ایران از سیمان و بتن به‌خصوص در حوزه ساختمان و بنادر و سدسازی و پل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    وی افزود: طی این مدت بتن توانسته مزیت‌های خود نسبت به فولاد و سدهای خاکی نشان دهد اما نسبت به رویه‌های بتنی غفلتی صورت گرفته درحالیکه رویه‌های بتنی دارای عمر بیشتر، دوام مناسبت‌تر، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و با محیط‌زیست سازگار تر است.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «میزان استفاده از بتن در رویه‌ راه‌ها طی سال‌های گذشته از مجموع 200 هزار کیلومتر نزدیک به صفر بوده است» گفت: علت آن ناشی از قیمت ارزان و در دسترس بودن قیر است همچنین مهندسین مشاور نیز آشنایی چندانی با بتن نداشتند.
    شکرچی زاده با اشاره به توجه دولت یازدهم به رویه‌های بتنی در حوزه حمل‌ونقل بیان داشت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توجه به رویه‌های بتنی جدی‌تر شد و وزیر راه و شهرسازی نیز برای تهیه دستورالعملی دستور داد تا از بتن در رویه راه‌ها بیشتر استفاده شود اما باید توجه داشت که هم‌اکنون نزدیک به 10 میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزایش قیمت قیر می‌توان با جایگزین کردن این دو محصول آمادگی برای صادرات قیر را فراهم کرد.
    وی خاطرنشان کرد: در بازدید از کشور کره جنوبی متوجه میزان قابل‌توجه استفاده از رویه‌های بتنی در بزرگراه‌ها شدم. بنابر این با توجه به وجود دانش رویه‌های بتنی در داخل کشور و سایر موارد مورد نیاز برای اجرای رویه‌های بتنی در کشور در ادامه کار با مشکل مواجه نخواهیم شد.
    این مقام مسئول به سه پروژه آزادراه تهران- شمال، آزادراه اصفهان-شیراز و باند 29 راست فرودگاه مهرآباد که قرار است با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شود اشاره کرد و گفت: این باند فرودگاه در آزمایش‌ها مورد رضایت خلبانان قرار گرفته است زیرا علاوه بر کیفیت بالا حداقل چند دهه عمر مفید خواهد داشت.
    شکرچی زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات جاده‌ها در مناطق دارای ترافیک توأم با توقف و حرکت زیاد؛ نظیر ایستگاه‌های اتوبوس، تقاطعات، باسکول‌ها و آشیانه‌های هواپیمـا، بـروز خرابی‌هایی چـون شـیارافتادگی مسیر چرخ، موج‌زدگی و کنار رفتگی است که در عرض چند سال، جاده را از درجه بهره‌برداری ساقط کرده و انجام روسازی را الزام می‌سازد؛ این در حالی است که در روسازی جدید که غالبـاً در ایران و سایر کشورها، از نوع روسازی آسفالتی است پس از گذشت زمان کوتاهی، همان خرابی‌ها مجدداً ظاهر می‌شوند.
    وی یادآور شد: در روسازی‌های بتنی اسـتفاده از پودر سرباره کوره آهن‌گدازی به‌جای 25% سیمان، بـه تـراکم و غیرقابـل نفـوذ کـردن بـتن و سنگدانه های آهکی به کاهش تبادلات حرارتی بتن با محیط کمک می‌کند؛ الیاف پلی‌پروپیلن در بهبود مقاومت کششی، انعطاف‌پذیری و انسجام بتن، پس از ترک‌خوردگی تأثیر بسزایی دارد.
    شکرچی زاده خاطرنشان کرد: صرف کمی هزینه بیشتر برای اجرای روسازی بتنی که عملکـرد خود را به‌طور مطمئن در طول عمر واقعی طرح خود حفظ می‌کند و مزایای بیشمار دیگری دارد، به‌طورقطع در طولانی‌مدت به نفع استفاده‌کنندگان از راه و سازمان‌های مسئول خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو