مدیران خودروعصر اعتبار

مجوزی که فضا را برای جولان سودجویان برج ساز امن‌تر کرد

عصر ساختمان- در قالب مجوز برج باغ‌ها همه مالکان اراضی باغی در پایتخت می‌توانند برای تغییرکاربری زمین مشجر به مسکونی، پروانه قانونی دریافت کنند.

مجوزی که فضا را برای جولان سودجویان برج ساز امن‌تر کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصوبه برج باغ‌ها که در سال 82 با مجوز مدیریت شهری آغاز و سال گذشته نیز تمدید شد این روزها، اما و اگر‌های متعددی را با خود به همراه دارد، اما و اگرهایی که همچون همیشه دودش گویا قرار است تنها بر چشم شهروندان برود و سودهای کلان ناشی از احداث و یا امضا برخی افراد در جیب مسئولان مربوطه.

    مجوز ساخت برج باغ‌ها شاید در نگاه نخست مطلوب و به نفع شهر و مالک آن باغ‌ها باشد، اما با اندکی توجه به اطرف می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تعداد طبقات ساختمان‌ها به قطع و یقین نتیجه‌ای جز نابودی هرچه بیشتر پایتخت ندارد.

    پایتختی که به قول معروف دیگر به قبرستان ماشین و آپارتمان بدل شده و گویا قرار است اجرای این مصوبه نابودی کامل تهران و البته شهروندانش را عملیاتی کند. مصوباتی که شاید اگر از سوی متخصصان این امر مورد بررسی بیشتری قرار می‌گرفت امروز شاهد از بین رفتن هرچه بیشتر پایتخت نبودیم و مرگ درختان همیشه سرسبز آن را به چشم مشاهده نمی‌کردیم.

    *اکو سیستمی که تحت تأثیر مصوبات بی پایه و اساس از بین می‌رود

    مصوبه احداث برج باغ‌ها که به گفته بسیاری از کارشناسان شرایط زیست محیطی پایتخت و تنفس پایتخت نشینان را با مخاطرات متعددی همراه کرده و می‌کند گویا قرار نیست به همین موضوع ختم شود و مشکلات گوناگون دیگری نیز همچون افزایش میل مهاجرت به تهران را نیز در میان روستانشینان افزایش می‌دهد.

    حافظی با بیان اینکه روش فعلی ساخت و ساز در باغات منجر به تاراج باغات شهر تهران شده است، تأکید کرد: بر اساس مصوبه الزامات اجرایی ساخت و ساز در باغات و دستورالعمل ماده 14 پیوست طرح جامع، به مالک اجازه داده می‌شود که در 30 درصد مساحت باغ ساخت و ساز صورت گیرد همچنین مطابق با این مصوبه 45 درصد از مساحت باغ در منفی دو طبقه گودبرداری و در ارتفاع نیز از 11 تا 21 طبقه ساخته شود. البته در ساخت و سازهای بالای 11 طبقه، مجوز کمیسیون ماده 5 الزامی است. در عمل با انجام عملیات ساخت و ساز، بیش از 70 درصد باغ از بین می‌رود.

    در قالب مجوز برج باغ همه مالکان اراضی باغی در پایتخت می‌توانند برای تغییرکاربری زمین مشجر به مسکونی یا تجاری، پروانه قانونی دریافت کنند. تا قبل از سال 82، ساخت و ساز در زمین‌های باغی حداکثر تا 4 طبقه مجاز بود، اما از آن سال تا قبل از رونمایی از طرح تفصیلی جدید، تراکم ساختمانی در این زمین‌ها تا دو برابر افزایش پیدا کرد و کل ارتفاع مجاز برای بارگذاری مسکونی در باغات تهران به 8 طبقه رسید.

    با اجرای مصوبه این روز‌ها برخی اعضای شورای شهر تهران گویا به فکر افتاده اند چرا که متوجه شده اند این طرح آن طور که باید و شاید مطلوب نیست و باید به دلایل مختلفی همچون «تخریب عرصه‌های سبز محدود شهری»، «کاهش منابع تصفیه هوای آلوده پایتخت از طریق قلع و قمع درختان قدیمی باغات» و همچنین اختلال در سیما و منظر طبیعی شهر به‌واسطه گرفتگی دید ارتفاعات البرز بر اثر برج‌سازی در باغات شمال و غرب تهران این مصوبه را ابطال کنند حال آنکه چرا این روز‌ها اعضای پارلمان شهری به فکر اصلاح و یا ابطال این مصوبه افتاد اند خود نیز جای سوال دارد.

    سروری با اشاره به تلاش برای بازنگری در قوانین باغات، اظهار کرد: طی گفت‌وگو‌های انجام شده با کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد کارگروه مشترکی با حضور کارشناسان امر تشکیل و بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم برای بازنگری در قوانین باغات انجام شود.

    رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بررسی قوانین حوزه باغ‌ها و فضای سبز و تصمیم گیری جامع درباره آن‌ها امری هزینه بر است، عنوان کرد: در صورتی که برای حفاظت از باغات بخواهیم مداوم به تملک آن‌ها دست بزنیم، این اقدام هزینه بیشتری را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند در نتیجه بهتر است برای رفع مشکلات موجود به بازنگری و اصلاح قوانین را در دستور کار قرار دهیم.

    *پایتخت در یک قدمی خفگی

    به گفته اعضای شورایاری منطقه یک تهران، 120 باغ در معرض تهدید در منطقه یک وجود دارد، اما تنها 10 باغ در این مدت تملک شده و 110 باغ دیگر همچنان باقی مانده است و هیچ مالکی حاضر نیست فضای باقی مانده را برای فضای سبز در نظر بگیرد که همین روال موجب می‌شود تمامی فضای سبز از بین رفته و حالا امروز که سر خود را به آسمان بلند می‌کنیم به جای مشاهده آبی آسمان باید رنگ ماسه سنگ‌های دل بخواه معماران را مشاهده کنیم.

    پیروز حناچی با ابراز تاسف نسبت به اینکه بخش بزرگی از باغ‌ها در شهر تهران به واسطه مصوبه موسوم به برج باغ‌ها از بین رفته است، در توضیح تاریخچه این مصوبه، تصریح کرد: در شورای دوم شهر تهران پیشنهادی مبنی برای اجازه تراکم در باغات مطرح شد که طبق آن 70 در صد از باغ حفظ و اجازه ساخت در 30 درصد از آن داده می‌شد.

    وی ادامه داد: مقیاس بندی اجازه ساخت و ساز در یک زمین 150 متری بدین صورت است که حداکثر در 2 طبقه با توافق 30 درصد ساخت و 70  درصد حفظ فضای سبز باغ طبق ماده 14 قانون زمین شهری اجازه ساخت و ساز وجود دارد.

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با انتقاد نسبت به اینکه در سال‌های گذشته 30 درصد اجازه ساخت وساز در باغ‌ها رعایت نشد، خاطرنشان کرد: همچنین 70 درصد از مساحت باغ‌ها که قرار بود حفظ شود نیز مورد محافظ قرار نگرفت.

    *ضرورت اصلاح و یا لغو قانون مصوبه برج باغ

    اجرای مصوبه موسوم به برج باغ‌ها در تهران تا کنون منجر به از بین رفتن 4 هزار هکتار از باغ‌ها شده است و باغ‌های باقی مانده به واسطه ساخت و ساز در معرض تهدید گسترده‌ای قرر دارند.

    عبدالرضا عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ساخت و سازهای بی‌رویه و تخریب باغاتی که هوای تازه به شهر تزریق می‌کردند، به شکل خلاف قانون سبب بروز معضلات فراوانی شده است، بیان کرد: ساخت و ساز حتی در 30 درصد از مساحت باغات تهران هم با توجه به شرایط آب و هوایی نامناسب است، زیرا این نوع ساخت و ساز‌ها تن‌ها موجب افزایش تراکم جمعیت شهری و ترافیک‌های درون شهری می‌شود.

    وی گفت: ترافیک‌های بیش از حد معمول که بر آلودگی هوای تهران افزوده، بنابراین تعامل بین مجلس و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای صیانت از باغات باقی مانده ضروری است.

    شاید اگر مصوبه‌ای مبنی بر حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز در دستور کار شورای شهر قرار گیرد مشکلاتی که هم اکنون شهروندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و یا قرار است در آینده‌ای نه چندان دور به وجود آید دست سودجویان همیشه در صحنه را برای همیشه کوتاه کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار