مدیران خودروعصر اعتبار

نجات مناره در حال سقوط حرم امام جواد (ع)

عصر ساختمان- مناره در خطر سقوط حرم مطهر امامین جوادین (ع) در شهر کاظمین با همت مهندسان و متخصصان ایرانی مقاوم‌سازی می‌شود.

نجات مناره در حال سقوط حرم امام جواد (ع)
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، علی مهاجری - مسؤول این پروژه - گفت: یکی از چهار گلدسته تاریخی این حرم مطهر به‌ دلیل بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در سال‌های طولانی و نشست زمین، کج شده است.

    وی افزود: میزان نشست پیِ مناره شرقی باب‌المراد حرم مطهر به‌حدی رسیده که از نظر مهندسی خطوط قرمز را رد کرده و خطر سقوط این مناره تاریخی که سازه‌ای بسیار سنگین است، دوگنبد حرم اما جواد و امام موسی کاظم (ع) را تهدید می‌کند.

    رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان ادامه داد: تولیت آستان مقدس امامین جوادین (ع) به‌دنبال یافتن گروه متخصصی برای مهار این مناره و اجرای طرح مقاوم‌سازی آن بود که با دیدن توانمندی مهندسان ایرانی در اجرای طرح مقاوم‌سازی و تقلیل ستون‌های حرم مطهر امام حسین (ع)، از ستاد بازسازی عتبات عالیات برای اجرای این پروژه مهندسی بسیار پیچیده درخواست کمک کرد.

    مجری پروژه مقاوم‌سازی و تقلیل ستون‌های حرم امام حسین(ع) گفت: مذاکرات فنی با حضور نمایندگان تولیت آستان امامین جوادین علیهم السلام و گروه مشاوران پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات در شهرهای کربلا، نجف و ... برگزار شد که در نهایت پیشنهاد تیم مشاوران کربلا با مسئولیت ستاد بازسازی عتبات کرمان پذیرفته شد.

    مهاجری افزود: بررسی‌های فنی و مهندسی نشان می‌دهد که به علت سست بودن بستر مناره، خطر  ریزش آن در حین انجام پروژه جدی است و چون می‌خواهیم اصل مناره به علت تاریخی و سنتی بودن آن حفظ شود، تصمیم گرفته شد تا با ساخت سازه پوششی (ساپورت)، کار مقاوم سازی را انجام دهیم.

    وی با بیان این که سازه فلزی که کار ساپورت گلدسته را انجام می‌دهد، در کرمان ساخته می‌شود، افزود: مهندسان مجرب ستاد بازسازی عتبات عالیات هم اکنون در حال انجام مطالعات و عملیات «ژئوتکنیکی» هستند.

    مسئول پروژه مقاوم‌سازی مناره حرم مطهر امامین جوادین ؟ع) گفت: فرآیند تجیز کارگاه که 25 درصد از کل کار است، شروع شده و در حال آماده کردن نیروی متخصص، نقشه‌بردار و خرید و انتقال مواد و ابزار مورد نیاز هستیم.

    مهاجری اظهار کرد: در حال حاضر زمین برای تجهیز کارگاه و استقرار نیرو، تحویل شده و همچنین تیم نقشه‌بردار در حال کار و نقشه‌برداری است و بزودی یک گروه ژئوتکنیکال به درخواست پرفسور قهرمان، معروف به پدر خاک ایران، با تیم و تکنیک به محل خواهند رفت و آخرین ریز اطلاعات در مجموعه‌ی منهای صفر و آخرین وضعیت خاک و زمین نهایی می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار