مدیران خودروعصر اعتبار

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد :

باسازی و مرمت بناهای تاریخی در یزد

عصر ساختمان- سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی اعرافی در شهرستان میبد، قلعه تاریخی مروست و خانه تاریخی میرزااحمد دهقان در شهرستان خاتم یزد در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی خبر داد.

باسازی و مرمت بناهای تاریخی در یزد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از قانون ، سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی اعرافی در شهرستان میبد، قلعه تاریخی مروست و خانه تاریخی میرزااحمد دهقان در شهرستان خاتم یزد در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی خبر داد.

    ساشا ریاحی مقدم در این باره گفت : خانه اعرافی میبد، یکی از خانه‌های تاریخی استان یزد به حساب می‌آید که قدمت آن به ادوار قاجاریه می‌رسد و در محله قدیمی شهیدیه این شهر قرار دارد .

    وی افزود: خانه اعرافی میبد بنایی است با معماری منحصر به فرد خود که به صورت چهار جبهه ساخته شده است و یکی از یادگاران دوران است که با تلاش  اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد و بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است.

    این مقام مسئول در خصوص مرمت این بنای تاریخی نیز گفت: خانه اعرافی با تلاش اداره میراث فرهنگی در سالیان گذشته تا احیای کامل پیش رفته است و در حال حاضر نیز مرمت کامل آن شامل سنگ فرش کردن پشت بام و تعمیر آن در حال اجراست.

    به گفته ریاحی مقدم   قلعه تاریخی مروست نیز    1400 سال قدمت دارد که بر روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر و با وسعتی قریب به هشت هزار مترمربع در مروست واقع شده است که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده‌ای می‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر به‌فرد است  و هرساله شاهد تعداد زیادی از گردشگرانی است که برای بازدید از این قلعه تاریخی به این منطقه سفر می‏‏‌کنند .

    بر پایه این گزارش این قلعه  در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‏‏‌های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده اند و در گوشه جنوب‌غربی و ضلع‌ غربی قلعه ساختمان پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‏‏‌شود.

    عملیاتی مرمتی در حال اجرا روی این بنای تاریخی شامل زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام و ملات گل، دوخت و دوز با چوب شورونه و دیگر مرمت های ضروری است.

    سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان همچنین در خصوص خانه میرزا احمد دهقان، گفت: این خانه تاریخی که مربوط به دوره‌های قاجار و صفوی است در بافت تاریخی و محله دهقانی های شهر مروست شهرستان خاتم قرار دارد و با داشتن معماری منحصر به فرد، یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان خاتم محسوب می‌شود .

    ریاحی مقدم افزود: این خانه با ارزش با همت اداره میراث فرهنگی شهرستان و بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است و عملیات مرمتی آن شامل نماسازی با اندودگاهگل، کف سازی با آجر 20*20، اجرای شرفی، اجرای پله های زیرزمین و سفید کاری است.

    این مقام مسئول در ادامه در خصوص این بنای تاریخی ارزشمند که با شماره ثبتی 22758 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: خانه میرزا احمد دهقان براساس الگوی ساخت حیاط مرکزی ایجاد شده و دارای فضاهایی اعم از هشتی ورودی، تالار، اتاق بادگیر، حیاط، زیرزمین، مطبخ و غیره است.

    در راستای اجرای ماده پنجم قانون درخصوص حفظ آثار ملی، مصوب 1309 و به منظور حمایت از مالکان، دارندگان و بهره برداران آثار تاریخی بناهای تاریخی و شاخص استان یزد مرمت و بازسازی می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو