مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش ۶ درصدی تقاضا برای وام مسکن

عصر ساختمان- با وجود افزایش سقف وام مسکن، همچنان حجم تقاضا برای دریافت وام‌های مسکن در حال کاهش است.

کاهش ۶ درصدی تقاضا برای وام مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین ، تحلیلگران می‌گویند مردم توان بازپرداخت اقساط سنگین وام مسکن را ندارند.به گزارش همشهری، در شرایطی که نزدیک به 3سال است دولت تلاش می‌کند با تحرک در بخش مسکن رونق اقتصادی ایجاد کند، اما بازار مسکن همچنان در خواب است و تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که این رویه با توجه به توان اقتصادی مردم همچنان ادامه خواهد داشت.

    قیمت وام مسکن در شروع کار دولت یازدهم 20میلیون تومان بود اما دولت این مبلغ را طی چند مرحله افزایش داد و اکنون سقف وام مسکن به 120میلیون تومان رسیده است. هدف دولت از افزایش سقف وام مسکن، قبل از افزایش توان اقتصادی مردم برای خرید خانه ایجاد تحرک در بخش مسکن بود. دولت معتقد است که بخش مسکن به‌عنوان پیشران اقتصادی ایران صنایع دیگر را هم به حرکت در‌می‌آورد و چنانچه بخش مسکن از رکود خارج شود، این توانایی را دارد که اقتصاد را از رکود خارج کند.

    منتقدان با تکیه بر تغییرات اقتصادی ایران این ایده را مربوط به دهه‌های قبل می‌دانند. آمار‌ها نیز نشان می‌دهد که با وجود افزایش سقف وام مسکن، حجم تقاضا برای دریافت این وام‌ها نه فقط رشد نکرده بلکه مدام در حال کاهش است. این اطلاعات نشان می‌دهد که حجم تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس در سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دست‌کم 6درصد کاهش یافته است.

    کاهش تقاضا برای خرید وام مسکن حتی در ابتدای سال شدید‌تر بود در فروردین‌ماه با 20درصد کاهش مواجه شده بود. اطلاعات آماری نشان می‌دهد که 153میلیارد تومان وام مسکن از طریق فرابورس خریده شده که این مقدار نسبت به سال قبل 10میلیارد تومان کاهش نشان می‌دهد. سال قبل در همین مدت دست‌کم 165میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن توسط سرمایه‌گذاران دادوستد شده بود.

    به اعتقاد تحلیلگران، یکی از دلایلی که مردم برای خرید این اوراق تمایلی ندارند، بازپرداخت و سود سنگین این اوراق است. هم‌اکنون نرخ بهره مؤثر این اوراق بیش از 22درصد و چنانچه یک زوج بخواهد یک وام 120میلیون تومانی در تهران دریافت کند باید یک میلیون 900هزار تومان اقساط ماهانه پرداخت کند و جمعا در طول 12سال 167میلیون تومان سود این اوراق را بدهد.

    این به‌معنای این است که کسی که یک وام 120میلیون تومانی دریافت می‌کند بایددر طول 12سال 287میلیون تومان به‌حساب بانک مسکن واریز کند که اگررقم خرید این اوراق از فرابورس را هم حساب کنیم، این رقم جمعا به بیش از 305میلیون تومان افزایش می‌یابد. هم‌اکنون کمترین میزان اقساط وام مسکن 830هزار تومان است که به زوج‌های ساکن در شهر‌های کمتر از 200هزار نفر اختصاص دارد. این خانواده‌ها هم باید برای دریافت یک وام 50میلیون تومانی 130میلیون تومان به بانک مسکن پرداخت کنند.

        قدرت خرید مردم هنوز هم کم است

    در همین رابطه رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه افزایش رقم تسهیلات مسکن نمی‌تواند تأثیر چندانی در قدرت خرید مردم داشته باشد، تصریح کرد: افزایش رقم وام مسکن رشد قیمت مسکن نسبت به سال95 را جبران خواهد کرد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه افزایش میزان تسهیلات مسکن اقدام مثبتی بود، اما به خرید خانه برای اقشار جوان کمکی نمی‌کند، گفت: دولت باید با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت از حیث نرخ سود منطقی اقدامی بنیادی در زمینه تأمین مسکن قشر جوان انجام دهد. رضایی کوچی ادامه داد: متأسفانه طبق برآوردهایی که انجام شده برای تسهیلات 120میلیونی 14میلیون از پول متقاضی هزینه می‌شود که این میزان رقم کمی نیست.

    در عین حال شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس هم با اشاره به اینکه زوجین برای دریافت تسهیلات 120میلیونی مسکن باید اوراق گواهی حق تقدم مسکن را خریداری کنند، گفت: خرید اوراق برای مردم به‌صرفه نبوده و دولت باید این پیش شرط را از پرداخت تسهیلات بردارد. در غیر این صورت بر کاهش تقاضا در این حوزه تأثیر خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار