مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دولت در نوسازی مسکن بافت فرسوده دخالت نمی‌کند

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه دولت در نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده دخالت نمی کند، گفت: باید سالانه ۳۰۰هزار واحد مسکونی نوسازی شود.

دولت در نوسازی مسکن بافت فرسوده دخالت نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدسعید ایزدی تأکید براینکه بحث تأمین مسکن از لحاظ کمی و کیفی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مطرح و مشکل اساسی این حوزه به شمار است، گفت: سهم برنامه‌های نوسازی و بهسازی در برنامه جامع مسکن سالانه 300 هزار واحد مسکونی است که سهم قابل توجهی بوده و امری بی‌سابقه در این حوزه محسوب می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در اوایل دهه هفتاد سیاستی تحت عنوان طرح‌های تجمیعی مطرح شد که ضمن شناسایی مناطق هدف در بافت‌های مرکزی شهرها به تجمیع واحدهای مسکونی پرداخته می‌شد. اینگونه اقدامات در آن زمان سیاستی درست و منطقی به نظر می‌رسید ولی به دلیل دولت محور بودن و ناسازگاری مقیاس پروژه‌ها با سازمان‌های اجتماعی اقدامی موفق نبود و نتیجه دلخواد در بازآفرینی مناطق ناکارآمد و تأمین مسکن را به همراه نداشت.

    ایزدی خاطرنشان کرد: به دنبال ناکارآمدی این پروژه در همان دوره اجرای طرحی دیگر تحت عنوان بافت‌های مسئله‌دار شهری در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن قرار شد خانه‌سازی با دقت بیشتری در 40 شهر مورد مطالعه قرار گیرد این سیاست نیز همانند اقدامات قبلی به دلیل دولت محور بودن و نگاه اقتدارگرا به این پروژه‌ها به نتیجه مطلوب نرسید چراکه امکان تملک تعداد زیادی از املاک به دلایل مختلف  فراهم نشده و تعداد خرابه‌های این نواحی افزایش و منزلت این مناطق کاهش یافت.

    وی ادامه داد: از این زمان به بعد توجه به حضور بخش خصوصی و مردم در تأمین مسکن و بازآفرینی مناطق ناکارآمد در کشور افزایش پیدا کرد و اعطای تسهیلات به مردم در قالب طرح‌های خودمالکی مورد توجه قرار گرفت اما به دلیل اخذ تراکم‌های بالا، کیفیت نازل و مشاهده آسیب‌های فراوان، این طرح نیز متوقف شود.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ما امروز از بررسی این پروژه‌ها متوجه شدیم که ویژگی‌هایی اعم از دولت محور بودن، توجه به ابعاد کالبدی، بی‌توجهی به ابعاد اقتصادی و اجتماعی، عدم توجه به زمینه، پروژه محوری، تمرکزگرایی، بزرگ مقیاس بودن پروژه و طولانی مدت بودن دوره اجرا باعث عدم موفقیت طرح‌های اجرایی در این حوزه نشده و نتیجه مطلوب را ایجاد نمی کند.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم تلاش شد به هیچ عنوان دولت را به سمت مداخله مستقیم در اجرای طرح‌های نوسازی بافت های فرسوده نبرده و درگیر پروژه‌های مستقیم اجرای مسکن نکنیم. دولت باید همواره نقش حمایت‌گر در اینگونه طرح‌ها داشته باشد ضمن اینکه باید در عملیاتی کردن پروژه‌های مسکنی مخاطب اصلی را مورد توجه قرار داده و فرصت‌های شهری را در این مسیر تبدیل به تهدید نکنیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در این مسیر نهادهای توسعه‌گر و تسهیل‌گر نقش مهمی را ایفا می کنند؛ ما در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اعطای تسهیلات و بسته‌های تشویقی به تقویت آن‌ها پرداخته‌ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو