مدیران خودروعصر اعتبار

مستندنگاری و مطالعه مجموعه و بافت تاریخی قلعه ایزد خواست آغاز شد

عصر ساختمان- با تخصیص اعتباری به مبلغ یک میلیارد ریال مستندنگاری و مطالعه مجموعه قلعه و بافت تاریخی ایزدخواست واقع در آباده فارس به همراه مرمت های اضطراری آن آغاز شد.

مستندنگاری و مطالعه مجموعه و بافت تاریخی قلعه ایزد خواست آغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، با تخصیص اعتباری به مبلغ یک میلیارد ریال مستندنگاری و مطالعه مجموعه قلعه و بافت تاریخی ایزدخواست واقع در آباده فارس به همراه مرمت های اضطراری آن آغاز شد.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اعلام این خبر گفت: این عملیات  و شامل تهیه نقشه، عملیات اسکن لیزری زمینی از قلعه به مساحت تقریبی 10 هزار متر مربع ، تهیه مدل سه بعدی از قلعه و آماده سازی نقشه های معماری شامل پلان، برش و نما،  تعیین موقعیت نقاط با استفاده از گیرنده های ماهواره ای، ترازیابی و .... می شود.

    عبدالرضا نصیری بازشناسی پیشینه شکل گیری و فرایند دگرگونی شهر، عوامل موثر بر شکل‌گیری آن و بررسی ساختار درونی قلعه و روند تحول آنها، معرفی ساختار جدید شهر و شناخت دگرگونی‌ها، تحولات و تغییر ساختار در نیم قرن اخیر، شناخت و تعیین حدود عناصر، تک بناها و فضاهای واجد ارزش تاریخی- فرهنگی، بررسی شبکه معابر و نظام خیابان‌های جدید و قدیم، سلسله مراتب و انواع روابط درونی و بیرونی ، نظام آبیاری، بررسی  شبکه معابر و نظام خیابان های جدید و قدیم  را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که قرار است در قالب این مستند سازی صورت گیرد.

    وی با اشاره  بررسی نظام استخوان‌بندی درونی قلعه و ارتباط آن با پدیده‌های مصنوع و طبیعی، شبکه معابر، کیفیت ابنیه در وضعیت موجود، ویژگی های معماری، نظام ساخت، سازه و مصالح، شناسایی و معرفی تعدادی از خانه های ارزشمند در این فعالیت گفت: در این مطالعه مرمت اضطراری بخش های آسیب دیده نیز در دستور کار قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی