مدیران خودروعصر اعتبار

در کارگروه مخاطرات زلزله تهران عنوان شد؛

برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی ساختمان‌های مهم پنج کلانشهر کشور

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای بهسازی یا جابه‌جایی ساختمان‌های مهم دستگاه‌های مختلف با اولویت‌دادن به پنج شهر تهران، کرج، تبریز، کرمان و مشهد خبر داد.

برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی ساختمان‌های مهم پنج کلانشهر کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده در نخستین جلسه کارگروه مخاطرات زلزله در تهران با بیان اینکه مهمترین خطری که باعث خطرپذیری و کاهش ایمنی شهروندان تهران می‌شود، زلزله است، عنوان کرد:  اتفاق پلاسکو نشان داد شهر ما تاب‌آور نیست و با نقص ایمنی در پایتخت مواجه هستیم. در عین حال رئیس جمهوری تاکید کرده با اینکه دو ماه است آتش‌سوزی در کشور مطرح می‌شود ولی مسئله مهم تهران زلزله است. باید در موقعیت‌های مختلف دریابیم چه اقداماتی را باید برای افزایش تاب‌آوری و ایمنی تهران انجام داد بنابراین به کارگروه‌هایی از جمله زلزله و زمین لغزش نیاز داریم که در آنها مباحث مهمی که می‌تواند منجر به تصمیماتی مبتنی بر تجارب بین‌المللی باشد مطرح شود.

    وی تصریح کرد: می‌توان در این کارگروه به تدقیق موقعیت گسل‌ها و ممانعت از احداث ساختمان‌های بالای 12 طبقه پرداخت. نکته مهم دیگری که در آیین نامه 2800 نیز به آن پرداخته شده الزام کردن دستگاه‌های مختلف به بهسازی یا جابه‌جایی ساختمان‌های مهم آنهاست که شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری این موضوع را برعهده مرکز تحقیقات گذاشته است. در این راستا دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت و نیرو موظف می‌شوند بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مهم را بهسازی کنند و در صورت فرسایش بالا آنها را از رده خارج و در محل دیگری بازسازی کنند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح ابتدا در تهران سپس شهرهای کرج، تبریز، کرمان و مشهد که با احتمال تلفات بالای زلزله مواجهند اجرایی می‌شود و سپس در شهرهای متوسط و کوچک عملیاتی خواهد شد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اجرایی شدن این مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: اگر پهنه‌های گسل‌ها از ساختمان‌های مهم و بزرگ خالی شوند به کاهش خطرپذیری و وارد شدن خسارات کمتر می‌رسیم.

    وی افزود: می‌توان دراین کارگروه مباحثی چون زمین لغزش، اتفاقات ژئوتکنیک و قنوات را هم مطرح کرد چراکه زیر تهران نیز نامناسب است و می‌تواند مشکل‌ساز شود.

    شکرچی زاده با بیان اینکه نشست‌های متعددی پس از وقوع زلزله سال 94 در حوالی تهران برگزار شده است، گفت: می توان از نتایج و بحث‌های آن نشست‌ها نیز در کارگروه‌ استفاده کرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آخرین ویرایش آیین‌نامه 2800 تدوین شده و می‌توان مقوله‌های مهم کارگروه را نیز درآن گنجاند. ضمن اینکه می‌توان پیوست ایمنی دربرابر زلزله و آتش‌سوزی را درباره تمام ساختمان‌ها اعمال کرد.

    ممنوع‌ شدن برج‌سازی درحریم گسل‌ها در راستای افزایش ایمنی شهروندان

    همچنین در این جلسه، علی بیت‌اللهی، مدیربخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، ‌ مسکن و شهرسازی در سخنانی با اشاره به اینکه تاکنون توانسته‌ایم برج‌سازی را درحریم گسل‌ها ممنوع کنیم و به دستاوردهای دیگری نیز در افزایش ایمنی شهروندان تهران درمقابل زلزله رسیده‌ایم، عنوان کرد: درعین حال هنوز بسیاری از مسائل قابل پیگرد درحوزه شهرسازی کاربردی نشده و باید قانونی شوند.

    بیت‌اللهی با بیان اینکه هنوز مسائل زیادی در پیشگیری و رفع آسیب‌های احتمالی زلزله تهران مغفول مانده، گفت: به عنوان نمونه باید به این پرسش پاسخ دهیم که درصورت بروز زلزله آوار باید به چه مکانی منتقل شوند و در بحث‌های کارشناسی این کارگروه از یک سو با نهادهای پژوهشی و از سوی دیگر با سازمان‌ها و نهادهای مختلف روبه رو هستیم.

    مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد: هنوز با وجود ارتباطی که این مرکز با وزارت کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی دارد نتوانسته‌ایم دستورالعمل‌های لازم‌ را به وزارت کشور ارائه دهیم.

    در این نشست همچنین نمایندگان دستگاه‌های مختلف به ارائه نظر و پیشنهاد پرداختند که از جمله آنها می‌توان به پیگیری تدوین نقشه قنوات و تدقیق گسل‌ها، رفع خلاءهای قانونی بهسازی ساختمان‌ها، الزام کردن پیمانکاران به استفاده از مصالح باکیفیت در احداث سازه‌ها و توجه ویژه به بافت فرسوده اشاره کرد. همچنین مقررشد در جلسه بعد به نکات تخصصی و کاربردی مبحث مخاطرات زلزله تهران پرداخته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی