مدیران خودروعصر اعتبار

جشن ملی نوروزگاه در موزه بزرگ خراسان به پایان رسید

عصر ساختمان- جشن ملی نوروزگاه که عید امسال در آرامگاه فردوسی، روستا کنگ، پدیده شاندیز، تربت جام، خانه ملک و سبزوار برگزار شده بود سرانجام در موزه بزرگ خراسان به پایان رسید.

جشن ملی نوروزگاه در موزه بزرگ خراسان به پایان رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، حسین زارع صفت در مراسم اختتامیه جشن ملی نوروزگاه در موزه خراسان اظهار کرد: ایام نوروز ایامی است که حال و هوای طبیعت متفاوت می‌شود و انسان نیز حال و هوای دیگری دارد ما در اداره کل میراث فرهنگی علاوه بر اینکه مسئولیت ستاد خدمات سفر استان و همچنین دبیرخانه و دبیری مجموعه ارائه خدمات به مسافرین نوروزی را برعهده داریم به عنوان سازمان میراث فرهنگی متولی پرداختن به موضوعات آیینی و مناسبات فرهنگی نیز هستیم.

    وی در ادامه این مراسم افزود: دو سال است که در سطح کشور موضوع جشن نوروزگاه به عنوان یکی از برنامه‌ها سراسری کشور مطرح می‌شود و ما هم به دنبال آن در استان خراسان این مسئولیت و رسالت را داشتیم که جشن ملی نوروزگاه را برگزار کنیم.

    مدیرکل میراث فرهنگی خراسان اظهار کرد: نوروز هرچند تکیه بر زمان دارد و بیشتر به تغییرات اقلیمی تکیه می‌زند برآمده از فرهنگ ما و حاوی جلوه‌ها مختلفی از فرهنگ و آداب و رسوم ما است.

    زارع صفت با اشاره به اینکه در طول تاریخ گذشته دوران ایران اسلامی مردم ما مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی خود هستند و با این پدیده اجتماعی خو گرفتند و آن را به اشکال مختلفی گرامی می‌دارند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم از رویدادها و موضوعاتی همچون نوروز و نوروزگاه بهره بیشتر ببریم و به عنوان یک ظرفیت و فرصت ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

    وی  در ادامه تصریح کرد: من قبلا هم در استانداری در خصوص برنامه های نوروزی عنوان کردم ما امسال نیازمند به یک نشاط اجتماعی هستیم و در ایام نوروز از حیث هم‌زمان بودن با مناسبات‌ دینی متفاوت است و می‌توانیم به نوروز بیشتر و بهتر بپردازیم.

    مدیرکل میراث فرهنگی خراسان گفت: علاوه براینکه شرایط سیاسی و اجتماعی کشور اقتضا می‌کند نشاط اجتماعی بیشتری را در کشورمان جاری کنیم و زمینه مشارکت بیشتر مردم را با استفاده از همه ظرفیت‌هایی که داریم  برای امر بزرگ و سرنوشت سازی مانند انتخابات فراهم کنیم.

    زارع صفت با اشاره به اینکه ما در استان خراسان مانند سراسر کشور به برنامه نوروزگاه پرداختیم، عنوان کرد: ما در 7 نقطه مختلف استان جشن بزرگ نوروزگاه را برگزار کردیم علاوه بر آن شهرهای دیگر هم به برنامه‌های نوروزی پرداختند.

    وی در ادامه افزود: با استفاده از استقبال مردم و همچنین شور و نشاط ایجاد شده، توانستیم بخشی از ظرفیت‌ها فرهنگی را در قالب برنامه نوروزگاهی به مردم تقدیم کنیم و برگشتی داشته باشیم به ریشه کهن فرهنگی کشورمان که امروزه قطعا در کارکرد درست رفتارهای اجتماعی ما موثر است.

    مدیرکل میراث فرهنگی خراسان در خصوص رتبه خراسان عنوان کرد: در بین استان‌های کشور، خراسان بنا بر گزارشاتی که در اجلاس مدیران میراث فرهنگی ارائه شد، جزو رتبه‌های برتر بود و در بین پایگاه‌هایی که اجرای مراسم داشتند پایگاه توس به عنوان برترین پایگاه کشوری معرفی شد البته استان خراسان دارای مفاخر والایی است که ما را ملزم به اجرا بهترین برنامه‌ها در این استان می‌کند.

    زارع صفت همچنین اظهار کرد: اگر هر شهری جدولی از آیین‌ها و مراسم ها را تهیه کند و بزرگداشت مفاخر خود را در شهر خود داشته باشد این برنامه‌ها علاوه بر تقویت ریشه فرهنگی ما بخشی از نیاز هویتی جامعه ما را تامین می‌کند و به عنوان یک ظرفیت گردشگری مورد بهره و استفاده قرار می‌گیرد.

    در ادامه این مراسم مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی طی سخنانی اظهار کرد: نوروز در واقع یکی از آیین‌ها است که جهانی محسوب می‌شود و با هماهنگی کشورها به ثبت جهانی رسیده است.

    وی در ادامه گفت: نوروزگاه از نگاه جامعه‌شناختی در واقع کارکردها مثبت فراوانی دارد و این که ما با بنا کردن نوروزگاه در کنار هنرمندان بودیم تا برنامه‌های خود را به خوبی اجرا کنند قطعا کارکرد مثبت دارد.

    حسینی با اشاره به اینکه نوروز در واقع در فصل اعتدال به وجود می‌آید، افزود: این اعتدال بسیار زیبایی برای ما به همراه دارد و نگاه ما نیز در واقع در مجموعه دولت در سطح استان و کشور و میراث فرهنگی این است که توجه کنیم و بها بدهیم زیرا که این اعتدال دارای کارکردهای بسیار مثبتی است که از جمله این کارکردها ارتقا هویت اجتماعی است.

    مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه وقتی ما این میراث‌ها و آیین‌های گران‌قدر را ارج بنهیم قطعا هویت فرهنگی ما تقویت می‌شود، مطرح کرد: یکی از آسیب‌هایی که مشهد دیده همین مباحث هویتی است که مدیریت شهری در مشهد را از دیگر شهرهای بزرگ کشور سخت‌تر کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو