مدیران خودروعصر اعتبار

میبد نمونه کاملی از شهرسازی ایرانی

عصر ساختمان- عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان میبد را نمونه کاملی از الگوی شهرسازی ایرانی خواند و اظهار کرد: این شهر به عنوان نماد شهرسازی ایرانی، اهمیتی جهانی یافته و مراحل ثبت جهانی کل شهر میبد به عنوان الگوی شهرسازی ایرانی در حال انجام است.

میبد نمونه کاملی از شهرسازی ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، «عیسی اسفنجاری» در همایش فرهیختگان میبد که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد برگزار شد، در سخنانی جایگاه و امتیازات شهر تاریخی میبد را تشریح کرد.

    وی گفت: برخی تاریخ میبد را به هفت هزار سال قبل نسبت می‎‎دهند اما واقعیت این است که آنچه به عنوان شهر هفت هزار ساله میبد شناخته می‎‎شود، تنها بخش جدید شهر میبد است و با مطالعات و بررسی‎‎های تاریخی و کاوش‎‎های انجام شده، می‌توان تاریخ میبد را تا 18 هزار سال قبل تخمین زد.

    این عصو هیئت علمی دانشگاه افزود: بخش هفت هزار ساله میبد همان ارگ تاریخی، شارستان و محلات تاریخی میبد است که مطالعات زیادی درباره آن انجام شده اما در بالادست شهر هفت هزارساله یا میبد جدید، نشانه‎‎هایی از شهرنشینی به دست آمده است که عمر کهن شهر میبد را به هزاران سال قبل‌تر یعنی 17 تا 18 هزار سال قبل برمی‎‎گرداند.

    وی میبد را نمونه کاملی از الگوی شهرسازی ایرانی خواند و آن را الگویی دانست که بسیاری از شهرهای مهم ایران مانند اصفهان و کرمان و حتی شهرهای فراتر از مرزهای کنونی ایران که در دایره ایران بزرگ قرار دارند بر اساس این الگو ساخته شده‌اند.

    اسفنجاری ادامه داد: اما آنچه میبد را متمایز کرده آن است که همه اجزای یک شهر تاریخی ایرانی در این شهر هنوز وجود دارد در حالی که در شهرهای تاریخی ایران به دلیل توسعه گسترده، بخش‎‎ها و اجزاء شهر تاریخی از بین رفته و این در حالی است که در میبد همه اجزای شهر تاریخی شامل ارگ، شارستان و محلات که حول ارگ شکل گرفته‎‎اند به صورت کامل حفظ شده و وجود دارد و حتی حیات هم هنوز در همه بخش‎‎های این شهر تاریخی جریان دارد.

    این استاد دانشگاه تاکید کرد که اهمیت میبد را نباید در خیابان‎‎ها و ساختار جدید آن جستجو کرد بلکه همه جذابیت و اهمیت میبد در کوچه پس کوچه‎‎ها و ساختارهای شهری قدیم آن نهفته است و دقیقا به همین دلیل است که این شهر به عنوان نماد شهرسازی ایرانی، اهمیتی جهانی یافته و مراحل ثبت جهانی کل شهر میبد به عنوان الگوی شهرسازی ایرانی در حال انجام است.

    اسفنجاری در ادامه سخنان خود نمونه‎‎هایی از ظرائف شهرسازی ایرانی را تشریح کرد که در میبد به خوبی هویداست.

    وی با اشاره به اهمیت توپوگرافی در شهرسازی قدیم، بر این نکته تاکید کرد که تمام اجزای شهر میبد بر اساس شیب زمین و پستی‎‎ها و بلندی‎‎های طبیعی شکل گرفته است.

    این عضو هیات علمی بر تلاش همگانی برای حفظ این میراث ملی تاکید کرد و تنها راه پاسداشت این شهر تاریخی را همکاری مردم و مشارکت تشکل‎‎های مردمی ذکر کرد.

    اسفنجاری در پایان بر اهمیت آگاه‎‎سازی مردم و جلب همکاری آنها تاکید و خاطر نشان کرد: حفظ شهر تاریخی هیچ تضادی با توسعه شهر ندارد و توسعه شهر و حفظ این میراث گرانبها با برنامه‎‎ریزی و تدبیر امکان‎‎پذیر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو