مدیران خودروعصر اعتبار

وقتی باران مسئولین خواب زده را غافلگیر کرد؛

سقف اتاق آیینه قلعه خوانین جهانگیریه ریزش کرد

عصر ساختمان- ‌سقف اتاق آیینه قلعه خوانین جهانگیریه بعد از باران هفته‌های گذشته که به دلیل بی‌توجهی و بی‌برنامگی دستگاه‌های متولی ریزش کرده در حال تخریب کامل است.

سقف اتاق آیینه قلعه خوانین جهانگیریه ریزش کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، ‌قلعه خان بستک مربوط به دوره قاجار است و این اثر قلعه دیده بان مرکز فرمانروایی جهانگیریه و بستک بوده و ‌در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره 6110 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. این بنای دوران قاجار که در ورودی شهر بستک واقع‌ شده‌، از خشت و گل ساخته‌ شده است.
    به گفته مدیرکل میراث فرهنگی وقت استان، در جریان زلزله 12 دی‌ماه سال 92 حدود 40 درصد آسیب دید.
    در همان زمان مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان اظهار کرد: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.5 ریشتر شهرستان بستک از توابع استان هرمزگان را به لرزه درآورد که سبب آسیب‌رسانی به بناهای تاریخی این شهر شد.

    نوروزی با اشاره به اینکه این شهرستان با بناها و آثار تاریخی متعددی که در دل خود جای‌داده، شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: بر اساس نخستین بررسی‌های انجام‌شده، بیشترین آسیب وارده براثر زلزله، متوجه«قلعه خان» از آثار دوره قاجاریه شده است.
    مدیرکل وقت میراث فرهنگی هرمزگان با اظهار اینکه این بنای تاریخی 40 درصد آسیب‌دیده است، تصریح کرد: نوع مصالح به‌کاررفته در این بنای بسیار مهم و تاریخی، خشت و گل بوده و براثر این زمین‌لرزه نسبتاً شدید دچار خسارت و تخریب‌ شده است.
    نوروزی با اظهار اینکه بازسازی این بنا 150 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد: حمام خان بستک نیز دچار ترک‌خوردگی شده و خساراتی را به خود دیده اما ترک‌های آن عمیق نیست، ولی بازهم دچار خسارت شده و نیازمند بازسازی است.
    16 شهریور سال 93 فاز اول مرمت قلعه خان بستک استان هرمزگان به پایان رسید. مرمت قلعه خان در بخش اداری این بنا به اتمام رسید و عملیات آواربرداری، شمع کوبی در اصطبل، تمیزکاری و حفظ وضع موجود اتاق آینه این قلعه انجام شد.
    در همین خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع گردشگری شهرستان بستک گفت: خانه خان که در اختیار میراث فرهنگی است  تا قبل از خسارات وارده در زلزله اخیر مقر این اداره بوده است اما متأسفانه بعد از زلزله به آن خساراتی وارد شد که هم‌اکنون قسمت اداری آن بازسازی و مرمت‌شده است.
    خنجی افزود: در قسمت طبقه بالا معروف به اتاق آینه بعد از زلزله 92 چندین بار اکیپی کارشناسی از اصفهان برای بازدید آمده‌اند و در حال گذراندن مراحل طراحی و بازسازی است.


    وی با بیان اینکه به دلیل داشتن آینه‌کاری‌های ظریف در این اتاق زیبا پروژه طراحی کمی زمان‌بر شده است، اضافه کرد: اما قسمت قلعه در اختیار مالک است که متأسفانه همکاری‌های لازم با میراث فرهنگی انجام نمی‌شود و این بنای ارزشمند تاریخی در حال تخریب صددرصدی است.
    رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بستک با اشاره به ثبت قلعه تاریخی خان بستک با شماره 6110 در فهرست آثار ملی در سال 81، افزود: وراث مالک قلعه در خارج از کشور زندگی می‌کنند و تاکنون برای فروش قلعه به میراث فرهنگی یا مرمت آن رضایت نداده‌اند.
    اما شاید سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در خصوص اقدامات این نهاد برای احیای این قلعه تاریخی جالب‌توجه باشد.
    محسن ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: امید داریم قلعه خان بستک و همچنین خانه خان با مشارکت مالک و کمک سازمان میراث فرهنگی بازسازی شود.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در حال حاضر پولی برای بازسازی و مرمت قلعه خان بستک نداریم اما این احتمال وجود دارد که در ماه‌های پایانی سال، اعتبارات مصرف نشده تهران را به استان‌ها اختصاص دهند.
    ضیایی افزود: وضعیت اعتباری روی کاغذ خوب است اما تخصیص اعتبار به‌طور واقعی برای تأمین هزینه‌های این مجموعه کافی نیست.
    وی بابیان اینکه ما آمادگی کامل داریم با همکاری مالکان 50 درصد هزینه بازسازی را بپردازیم، خاطرنشان کرد: با بازدید از منزل صولت که در حال تخریب است، امید داریم با همکاری شهرداری و همچنین مالک آن و کمک میراث فرهنگی به بازسازی این بنای تاریخی بپردازیم.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال آینده بیشترین اعتبارات را به سمت بستک سوق دهیم تا مشکلات آثار تاریخی این شهرستان حل‌وفصل شود زیرا بستک با بیشترین آثار تاریخی ثبت‌شده و ثبت‌نشده در استان هرمزگان حرف اول را می‌زند.
    ضیایی ادامه داد: برنامه بعدی این سازمان در بستک بازسازی سیبه کوخرد، اتمام مسجد جامع قدیم بستک، تکمیل مجتمع گردشگری آبگرم تدرویه و همچنین تل پرگان است.


    وی در خصوص بی‌استفاده بودن کاروانسرای بستک که سال‌های گذشته بازسازی‌شده است، اظهار کرد: این کاروانسرا در اختیار صندوق بهره‌برداری از آثار تاریخی است که این صندوق طبق قوانین خودش می‌تواند آن را به بخش خصوصی مثل رستوران، سفره‌خانه سنتی و از این قبیل شغل‌ها اجاره دهد ولی سعی ما بر این است که اختیار آن به میراث فرهنگی واگذار شود تا به‌عنوان خانه صنایع‌دستی و یا حتی کارهای فرهنگی و هنری از آن استفاده کنیم.


    وی خاطرنشان کرد: بستک دارای 60 اثر تاریخی است که با 9 اثر ثبت‌شده ملی، بیشترین آثار تاریخی ثبت‌شده استان را دارد.
    اما شاید گفته‌های یک از وراث و مالکان قلعه خان نشان‌دهنده عدم توجه جدی دستگاه متولی در مرمت و احیای این آثار تاریخی است.
    حسام‌الدین بنی‌عباسی گفت: مدتی پیش و با گرفتن مجوز از میراث فرهنگی استان، بازسازی بخشی از این بنا را آغاز کردم اما پس از مدتی بنا به دلایلی نامعلوم از ادامه کار جلوگیری کردند.
    وی بابیان اینکه قسمتی از حیاط و چند اتاق مرمت شد که ادامه کار متوقف شد، تصریح کرد: بخشی از قلعه هم قبلاً توسط میراث فرهنگی استان خریداری‌شده و در مالکیت این اداره دولتی است اما برای بازسازی همان قسمت نیز هیچ اقدامی نشده است.
    به گفته این مقام مسئول، با روند کنونی ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور، تمام قلعه خراب شود و چاره‌ای جز صاف کردن آن با بولدوزر باقی نماند.


    بنی‌عباسی تأکید کرد: اگر میراث فرهنگی مدعی است که به خاطر نداشتن مالکیت قادر به بازسازی و تعمیر قلعه نیست، ما حاضر به فروش و واگذاری آن به دولت هستیم.
    حال باید دغدغه مسئولان میراث فرهنگی استان برای احیا و مرمت چنین بنای تاریخی که شاید سال‌های سال برای پدید آمدن و تاریخ‌نگاری آن رنج‌برده شده، چه میزان جدی است و شاهد سرپا ایستادن این قلعه تاریخی خواهیم بود یا سرنوشتی همچون بسیاری از بناهای دیگر همچون قلعه فین برای این بنا می‌توان متصور بود؟!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو