مدیران خودروعصر اعتبار

کدام یک از وعده‌های پلاسکویی محقق شد؟ + جدول

عصر ساختمان- ساختمان فروریخته پلاسکوی تهران در حالی از همان ابتدا پذیرای مسئولان قرار گرفت که هر حضور به یک اظهار نظر خلاصه شد.

کدام یک از وعده‌های پلاسکویی محقق شد؟ + جدول
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، ساختمان فروریخته پلاسکوی تهران در حالی از همان ابتدا پذیرای بازدیده سرزده مسئولان قرار گرفت که هر حضور به یک اظهار نظر خلاصه شد، سخنانی که بیشتر شبیه وعده بود و تحقق یا عدم تحقق آن محلی از ابهام است!

    بسته‌های حمایتی وزیر کار

    وعده حمایت از 4 هزار تن از کارگران بیکار شده ساختمان پلاسکو را وزیر کار و رفاه اجتماعی با حضور در محل حادثه داد. وی این وعده را هم داد که با ارائه وام‌های خرد به افراد آسیب‌دیده در این حادثه از آنان حمایت کند.

    علی ربیعی گفت: کارگران بیکارشده پلاسکو به اداره کار مراجعه کنند و برای کسانی که این کارگران را جذب کار کنند، وام با سود پایین در نظر می‌گیریم.

    وزیر کار حتی برای مجموعه‌های تولیدی پلاسکو هم بسته حمایتی وام با مبلغ 100 میلیون تومان با بهره 4 درصد در نظر گرفت.

    مستمری مادام‌العمر برای شهدای آتش‌نشان

    وی همچنین با اشاره به اینکه مستمری شهدای آتش‌نشان بدون تشریفات قانونی برقرار می‌شود، در جایی دیگر نیز گفت: هر گونه هزینه تکمیلی درمانی خانواده‌های آتش‌نشان و آتش‌نشانان را سازمان تأمین اجتماعی به عهده می‌گیرد.

    شغل جدید برای کارگران بیکارشده

    مدیر عامل سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیز از آغاز به کار کمیته‌ای برای پرداخت مستمری و بیمه بیکاری کارگران تحت پوشش این سازمان که در حادثه پلاسکو آسیب دیدند خبر داد و گفت: 3 هزار و 500 بیکار شده ساختمان پلاسکو اگر تحت پوشش بیمه بودند می‌توانند به ادارات کار مراجعه کنند تا مشمول بیمه بیکاری قرار بگیرند یا به شغل‌های مورد نیاز اعزام شوند.

    البته معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی هم این وعده را داد که مقرری بیکاری کارگران شاغل و بازماندگان افراد متوفی حادثه پلاسکو در اسرع وقت برقرار خواهد شد و به خانواده‌های شهدای ‌آتش‌نشان که تحت پوشش بیمه این سازمان بودند، گفت: خانواده‌های شهدای ‌آتش‌نشان مادا‌م‌العمر از تأمین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند.

    پس از این، رئیس‌جمهور مجدداً در جلسه هیئت دولت در خصوص حادثه ساختمان پلاسکو دستورات جدید را به گروهی از وزرا و مسئولان ارائه داد تا تصمیمات لازم جهت بازسازی فرصت شغلی برای اصناف و ‏کارگران شاغل در این ساختمان اتخاذ شود.

    200  تا 300 میلیون تومان موجودی برای هر واحد

    مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی گفت: ما بازدیدی از محل نداشته‌ایم، ولی با توجه به تعداد واحدها که 500 واحد هستند، به طور متوسط می‌توان برای هر واحد 200  تا 300 میلیون تومان موجودی در نظر گرفت.

    علی  طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز از دستور دولت برای بخشودگی مالیات کسبه پلاسکو، تشکیل کمیته ویژه‌ای برای یاری‌رسانی مالیاتی، بانکی و بیمه‌ای به واحدهای فعال آسیب‌دیده در ساختمان پلاسکو و ضرورت اقدام شرکت‌های بیمه‌ای برای حمایت از خانواده آتش‌نشانان شهید مانند بیمه عمر و فوریت پرداخت خسارت‌های وارد شده در چارچوب تعهدات سخن به میان آورد.

    وام 300 میلیونی بانک مرکزی به هر واحد

    سید کامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی نیز از پیشنهاد بخشودگی مالیات کسبه پلاسکو تا سال 94 خبر داد و گفت: این پیشنهاد به امضای وزیر اقتصاد رسیده و به هیات دولت تقدیم شده است.

    سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که به صاحبان هر صنف در پلاسکو 300 میلیون تومان وام با سود 18 درصد داده می‌شود، اظهار داشت: این وام‌ها با یک سال تنفس و بازپرداخت سه ساله ارائه می‌شود.

    وعده برای کسب و کار مغازه‌داران

    محمدباقر قالیباف، شهردار تهران هم که از همان ساعات ابتدایی در محل حادثه حضور داشت، گفت: برای رسیدگی به وضعیت مغازه‌داران و مالکان ساختمان پلاسکو ستادی تشکیل شده است و به صورت موقت برای کسب و کار آنها محلی را فراهم خواهیم کرد.

    نایب رئیس اتاق اصناف نیز وعده داد: مکانی موقت برای شب عید پلاسکو تخصیص می‌یابد و زیان‌دیدگان در اولویت نمایشگاه بهاره هستند.

    استاندار تهران نیز اظهار داشت: فروشگاه قدس خیابان مولوی که متعلق به بنیاد مستضعفان است به عنوان محل جدید کار کسبه ساختمان پلاسکو انتخاب شد.

    واگذاری سرقفلی‌ها ظرف 2 سال

    البته محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان که به عنوان مالک شناخته شد نیز بیان داشت:  ظرف دو سال پلاسکو را با استانداردهای لازم و منطبق بر مشخصات فنی می‌سازیم و طبق شرایطی خاص به افراد دارای سرقفلی واگذار خواهیم کرد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: حق سرقفلی کسانی که در این بنا دارای امتیاز بودند، از بین نرفته است و هیئت امنای شرق و غرب بازار تهران هم وعده واگذاری تعدادی مغازه در بازار تهران به کسبه پلاسکو را دادند تا دو ماه آخر سال فروش داشته باشند.

    دورودیان رئیس صنف پیراهن دوزان در همین زمینه گفت: به جز بیمه بیکاری، تشکیل ستاد برای اسکان موقت، اولویت کسبه حادثه دیده برای شرکت در نمایشگاه بهاره و بخشودگی مالیاتی هیچکدام از قول هایی که به حادثه دیدگان داده شده عملی نشده است.

    شایان ذکر است تا لحظه تنظیم این گزارش به جز " پرداخت مستمری و بیمه بیکاری"، "بخشودگی مالیاتی تا پایان سال 94" و "اختصاص 600 واحد صنفی موقت در مجتمع تجاری نور جهت راه اندازی مجدد کسب و کار کسبه پلاسکو" سایر تعهدات که در جدول زیر به صورت فهرست آمده عملی نشده است.

    حال باید منتظر ماند و دید که آیا این وعده ها تحقق خواهد پذیرفت یا خیر.

    به گزارش خبرگزاری فارس، ساختمان تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران ساعت 8 صبح سی ام دی ماه دچار حریق شد که پس از سه ساعت و نیم تلاش آتش نشانان برای مهار آتش، 15 طبقه ساختمان به طور کامل فروریخت.

    در مجموع یک هزار و 200 واحد تولیدی و تجاری در مجتمع تجاری پلاسکو وجود داشت که براساس آمارها 560 واحد آن فعال بود که در مجموع 15 هزار میلیارد ریال خسارت به این واحدها وارد شد و 3 هزار کارگر نیز بیکار شدند.

    بخش زیادی از کسبه این ساختمان در صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پیراهن بودند که 99 درصد آنان از این واحدها به عنوان «مرکز پخش» استفاده می کردند. همچنین 180 واحد در این ساختمان تولیدکننده و فروشنده دیگر اقلام بودند. 

    در این ساختمان 400 واحد پیراهن دوز، 6 واحد کشباف، هشت واحد صنف خیاطان و 20 واحد تولیدی کفش فعال بود.

    ساختمان 15 طبقه پلاسکو در سال 1341 به عنوان نخستین ساختمان بلندمرتبه تهران افتتاح شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختمان‌های پلاسکو و آلومینیم در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو