مدیران خودروعصر اعتبار

بیمه ایران در حادثه پلاسکو چقدر خسارت پرداخت کرد؟

عصر ساختمان- مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه ایران با بیان اینکه این بیمه تاکنون ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت حادثه پلاسکو خسارت پرداخت کرده است گفت که از دیدگاه بیمه ایران، پرونده پلاسکو بسته شده است.

بیمه ایران در حادثه پلاسکو چقدر خسارت پرداخت کرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد رضایی درباره پرداخت‌هایی که تاکنون بیمه ایران در رابطه با حادثه پلاسکو داشته، اظهار کرد: در حادثه پلاسکو 159 مورد به بیمه ایران اعلام خسارت شده و 118 مورد از آن 159 مورد بیمه‌نامه داشته‌اند که چیزی کمتر از 197 میلیارد ریال بابت آن بیمه‌نامه‌ها به خسارت‌دیدگان پرداخت شده است.

    وی ادامه داد: دو مورد از آن 159 مورد حق بیمه پرداخت نکرده بودند و در نتیجه پرداخت خسارت به آنها میسر نبود. چهار مورد از واحدها هم خسارتی نداشتند. در دو مورد از بیمه‌نامه‌ها بین نماینده و بیمه‌گذار درباره حق بیمه اختلاف وجود داشت که مبلغش حدود 200 میلیون تومان است. برای این دو مورد در سیستم حق بیمه‌ای واریز نشده و بیمه‌گذار باید سندی بیاورد که حق بیمه پرداخت کرده است.

    مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران افزود: 33 مورد هم بیمه نامه مرهونات بانکی داشتیم که 20 مورد از آن 33 مورد، پرداخت شده که مجموع مبلغ آن 20 مورد یک میلیارد تومان است. خسارت 11 مورد از مجموع بیمه‌نامه مرهونات بانکی از محل بیمه‌نامه اصلی‌ای که داشته‌اند، پرداخت شده و دو مورد از آن‌ها نیز اعلام خسارتی نکرده‌اند.

    رضایی اضافه کرد: در کل بیمه ایران 159 مورد مربوط به پرونده پلاسکو را رسیدگی کرده و 20 میلیارد و 700 میلیون تومان خسارت پرداخت کرده است. از نظر ما پرونده پلاسکو در بیمه ایران بسته شده است.

    وی در پاسخ به اینکه چرا بخش‌نامه‌ای که دولت درباره بیمه حادثه پلاسکو صادر کرده بود، عملا اجرایی نشد، گفت: مشکل شرکت‌های بیمه مربوط به ساختمان ضلع شمالی پلاسکو بود چرا که بخش عظیمی از بیمه‌نامه‌ها مربوط به آن ساختمان بود، اما اینکه چرا پرداخت‌ها با تاخیر انجام شد، علتش این بود که تازه چند روز پیش اجازه بازدید به ما دادند.

    مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران در پاسخ به اینکه قرار بود یکی از طبقات بالایی برج اصلی کارشناسی شود و پس از کارشناسی مبلغ خسارت پرداخت شود، برای آن طبقه کارشناسی‌ها به کجا انجامید؟ اظهار کرد: آنجا 900 متر زیربنا داشت و با توجه به موجودی‌هایی که در آنجا بررسی کردیم، 90 درصد خسارتش پرداخت شد و فکر می‌کنم چک‌اش را در یک یا دو  روز آینده به خسارت‌ دیده خواهیم داد.

    رضایی در پاسخ به اینکه مگر قرار نبود طبق الزام بیمه مرکزی برای تمام طبقات برج پلاسکو سقف بیمه‌نامه پرداخت شود، گفت: وقتی که مالک اقرار می‌کند که من به اندازه سقف بیمه‌نامه جنس نداشته‌ام، آیا شرکت باید 200 میلیون تومان اضافه پول دهد؟ اگر تعهدات بیمه نامه 300 میلیون باشد و شخص اعلام کند من جنس کمتر داشته‌ام، آیا چون آقای همتی گفته‌اند که سقف تعهدات باید داده شود، شرکت باید پول بیشتری پرداخت کند؟ این موضوع یک بحث کارشناسی است. ما برای اکثر واحدها به اندازه سقف بیمه‌نامه پول پرداخت کرده‌ایم و برای بعضی‌ها متناسب با خسارتی که متحمل شده اند، پول پرداخت شده است.

    وی در پاسخ به اینکه یعنی می‌خواهید بگویید خود مالک اقرار کرده است کمتر از مبلغ سقف بیمه‌نامه جنس داشته، گفت: ایشان به کارشناسان ما اسناد داده‌اند و بر اساس اسناد روی یک مبلغ خاص به توافق رسیدیم. تمام خساراتی که پرداخت کرده‌ایم با توافق انجام شده است.

    رضایی در پاسخ به اینکه مگر تاریخ فک پلمب 23 بهمن‌ماه نبوده، اظهار کرد: زمان فک پلمب گفته می‌شد که هر طبقه باید در یک روز خاص بازدید شود. از طرفی باید برای این بخشنامه هماهنگی‌هایی انجام می‌شد تا ارگان‌های خاص با شرکت‌های بیمه همکاری می‌کردند، اما مکاتبه‌ای در این زمینه که ساختمان ضلع شمالی را باز کنند، انجام نشد. اگر تمام خسارات total last بود، تمام مبلغ را روز اول پرداخت می‌کردیم. تاخیرها فقط به خاطر ساختمان ضلع شمالی بود. به نظرم شرکت‌های بیمه از جمله بیمه ایران در این زمینه خوب عمل کردند.

    وی افزود: به نظرم اگر تمام مردم به سمت ساز و کاری بروند که دارایی خود را بیمه کنند، خیلی خوب است. از دیدگاه من باید فروشگاه‌های کشور را اجبار کنیم تا آنهایی که می‌خواهند پروانه کسب بگیرند، بیمه‌نامه داشته باشند. اگر پلاسکو یک پارچه بیمه می‌شد، هیات‌مدیره امکانات ایمنی را در آن ساختمان مهیا می‌کرد و نکات ایمنی رعایت می‌شد و فاجعه پلاسکو رخ نمی‌داد.

    رضایی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ترکیه که همسایه ماست، بعد از حادثه زلزله‌ای که برایش رخ داد، بیمه حوادث غیرمترقبه اجباری شد، ولی ما چند سال است که یک لایحه صندوق بیمه همگانی به مجلس فرستادیم ولی هنوز که هنوز است بعد از حدود 8 سال این لایحه به مجلس می‌رود و برمی‌گردد.

    مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی بیمه ایران تاکید کرد: بهترین راه این است که بیمه حوادث غیرمترقبه اجباری شود. مگر حق بیمه این نوع بیمه‌ها چقدر است که نباید اجباری باشد؟ این در حالی است که ما نزدیک به 550 برابر حق‌ بیمه‌هایمان خسارت داشتیم.

    وی در پایان گفت: در این گونه حوادث بهتر است کل شرکت‌ها یک مجموعه را به عنوان لیدر انتخاب کنند و آن لیدر خسارت‌ها را بررسی کند. اگر در این موارد مدیریت واحد داشته باشیم، خسارت‌ها زودتر پرداخت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی