مدیران خودروعصر اعتبار

۲۹میلیون تومان میانگین تخفیف برای هر پلاک فرسوده

عصر ساختمان- سیاست‌های تشویقی مدیریت شهری در بافت فرسوده پایتخت باعث شده‌ است تا روند نوسازی بافت‌های فرسوده افزایش قابل توجهی یابد؛ موضوعی که مورد توجه ستاد‌های ملی بازآفرینی در کشور قرار گرفت و تهران را به‌عنوان الگوی نوسازی بافت ‌فرسوده در کشور معرفی کرد.

۲۹میلیون تومان میانگین تخفیف برای هر پلاک فرسوده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، صدور 33هزار پروانه ساختمانی در بخش بافت فرسوده، اقدام شاخص مدیریت شهری تهران از سال 88 تاکنون است. شهرداری تهران در قالب بسته تشویقی جدید به‌طور میانگین برای هر پلاک بافت فرسوده 29میلیون تومان تخفیف عوارض اعمال کرده است.

        تشویق با تخفیف

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران که چندی قبل به‌دلیل اعمال سیاست‌های مدیریتی به‌عنوان مدیر نمونه معرفی شد با تشریح نتایج و تأثیرات مالی بسته تشویقی جدید نوسازی اظهار داشت: امسال به هر پلاک متقاضی تخریب و نوسازی در بافت فرسوده، به‌طور متوسط 29میلیون تومان تخفیف عوارض صدور پروانه تعلق گرفته است که حاکی از افزایش 70درصدی آن در قیاس با رقم مدت مشابه در سال 94است. عبادالله فتح‌اللهی با اعلام اینکه شهرداری تهران متعاقب ابلاغ مصوبه «تشویق مالی مالکان و سرمایه‌گذاران در تجمیع و نوسازی پلاک‌ها و واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده» مصوب 88/9/8 شورای اسلامی شهر تهران اقدام به اعمال تخفیف و بخشودگی عوارض صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کرده است، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد: بالغ بر 560میلیارد تومان برای صدور 33هزار پروانه صادره به متقاضیان پروانه ساختمان تخفیف داده شده است. دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران ضمن اشاره به تصویب بسته تشویقی جامع نوسازی بافت‌های فرسوده در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری که پس از راه‌اندازی ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در کمیته‌های ذیل این ستاد تدوین شده بود، خاطرنشان کرد: در بسته تشویقی مصوب ستاد، ضمن رعایت مفاد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و حذف عوارض متفرقه به دستور شهردار تهران، تخفیفات بیشتری در زمینه عوارض صدور پروانه به متقاضیان تخریب و نوسازی در بافت‌های فرسوده تعلق گرفته و علاوه بر تخفیف عوارض صدور پروانه، تخفیفات و بخشودگی هزینه حفاری و حق انشعابات (آب و فاضلاب، برق و گاز)، کمک هزینه اجرای نما (تا سقف 20میلیون تومان)، طراحی رایگان نما توسط دفاتر خدمات نوسازی و اعطای یارانه سود بانکی تسهیلات توسط دولت و شهرداری در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است.

    فتح‌اللهی با بیان اینکه بسته تشویقی نوسازی مصوب ستاد بازآفرینی از تاریخ 23خردادماه سال‌جاری به‌صورت سیستمی اعمال می‌شود، از افزایش میزان بهره‌مندی شهروندان از تخفیفات عوارض صدور پروانه در بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: رقم کل تخفیفات اعطایی توسط شهرداری تهران تا پایان دی‌ماه سال‌جاری بالغ بر 58میلیارد تومان بوده که در قیاس با رقم تخفیفات طی مدت مشابه در سال 1394، باوجود برابری متراژ زیربنای پروانه‌های صادره (965هزار مترمربع) شاهد افزایش 70درصدی فقط در بخش تخفیفات عوارض صدور پروانه هستیم.

        توافق با شرکت‌های خدماتی

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: در مجموع تخفیفات عوارض صدور پروانه با ابلاغ و اعمال بسته تشویقی جدید نوسازی بافت‌های فرسوده مصوب ستاد بازآفرینی، در تمام شاخص‌ها، افزایشی حداقل 60درصدی داشته است. فتح‌‌اللهی در ادامه با اشاره به رایگان شدن هزینه‌های حفاری و انشعابات آب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی احداثی در بافت‌های فرسوده ناشی از صدور پروانه‌های تخریب و نوسازی در این بافت‌ها اظهار داشت: از آغاز اجرایی شدن این طرح تا پایان دی‌ماه تعداد 9، 720واحد مسکونی به‌منظور اخذ انشعاب آب و فاضلاب و تعداد 579واحد مسکونی برای اخذ انشعاب گاز ثبت شده است.

    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران با اشاره به توافقات صورت گرفته با شرکت توزیع نیروی برق استان تهران تصریح کرد: براساس توافقات صورت گرفته مقرر شد سازمان نوسازی شهر تهران تا آخر سال 95نسبت به معرفی واحدهای مسکونی به شرکت برق اقدام کند که اکنون در مرحله تنظیم شیوه‌نامه و فرآیند اجرایی واگذاری انشعاب برق توسط شرکت توزیع و سازمان نوسازی هستیم که امید است در صورت تسریع مراحل تنظیم این فرآیند، معرفی متقاضیان برای اخذ انشعابات رایگان برق نیز تا پایان سال 95عملیاتی و اجرایی شود.

        پلاسکو، زنگ هشدار برای توجه به بافت‌های فرسوده

    رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران با اشاره به لزوم توجه بیشتر به نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران گفت: براساس آمار آتش‌نشانی در هفته گذشته به‌طور میانگین 250 تماس با این سازمان گرفته شده که 80درصد تماس‌ها به‌دلیل بی‌دقتی و غفلت شهروندان و بروز حادثه بوده است؛ البته بافت فرسوده و رفتارهای پرخطر شهروندان نیز باعث اتفاق‌های ناگوار می‌شود. معصومه آباد با بیان اینکه تهران با گسست فرهنگی و بحران‌های خاصی به‌ویژه ایمنی مواجه است، اظهار داشت: آمارهای بحران آتش‌نشانی مشخص می‌کند که تهران نیازمند نهضت فراگیر ایمن‌سازی‌ شهری است؛ به‌طوری‌که پلاسکو زنگ خطر هشداردهنده‌ای نسبت به وضعیت شهر تهران بود. به گفته وی در لایحه‌ای که در شورا درخصوص ارتقای ایمنی سازمان آتش‌نشانی به تصویب رسیده مشخص شده است که بودجه‌های لازم برای تحقق این 3محور وجود ندارد؛ بافت فرسوده تهران سبب 80 درصد آتش‌سوزی‌های تهران است. از همین رو لازم است که یک ردیف بودجه اورژانسی به ارتقای وضعیت ایمنی شهر اختصاص یابد تا در مسیری حرکت کنیم که حوادث و حریق کمتری داشته باشیم؛ زیرا بحث پیشگیری در تمام دنیا مهم است و تمام اعتبارات به این بخش اختصاص می‌یابد که ما در این زمینه اقدامات لازم را انجام ندادیم. باید بیش از پیش به بحث مقابله‌ای توجه کنیم تا کمتر شاهد حوادث باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو