مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو:

انجام ۳۰ درصد ماموریت بررسی حادثه پلاسکو

عصر ساختمان- رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تاکنون ۳۰ درصد از کار خود را انجام داده‌ایم.

انجام ۳۰ درصد ماموریت بررسی حادثه پلاسکو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایلنا،  محمد تقی احمدی در نشست خبری هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر در مرحله برگزاری مصاحبه با شهردار تهران و همکارانشان هستیم و امیدوار هستیم در روزهای آتی این مصاحبه انجام شود، البته همکاری خوبی میان ما در این زمینه وجود دارد.

    وی در ارتباط با دستگیری دو نفر در ارتباط با این حادثه توضیح داد: دادستانی در این زمینه به وظایف خود عمل می‌کند، ما نیز در کمیته حقوقی به این موارد رسیدگی می‌کنیم و اگر اهمال‌کاری وجود داشته باشد آن را می‌سنجیم، اما در مورد فرد یا افراد خاص اطلاعاتی ندارم که درباره آن صحبت کنم.

    رییس دانشگاه تربیت مدرس در مورد مراحل امداد و نجات و آواربرداری حادثه پلاسکو اظهارکرد: هیات ویژه به این موضوع ورود پیدا کرده است در مورد آوار برداری و‌ امداد و نجات بررسی انجام می‌دهد و اگر ابهامی باشد حتما به آن رسیدگی خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه بر اساس دستور رئیس جمهور باید پنج سرفصل در این حادثه بررسی شود، ادامه داد: امیدواریم که به روش‌های کارآمدی در بررسی این سرفصل‌ها برسیم.

    رئیس دانشگاه تربیت مدرس در مورد فرماندهی مدیریت بحران و عذرخواهی قالیباف به خاطر مدیریت بحران، در حادثه پلاسکو عنوان کرد: اینها جز به جز  در کمیته ما به دقت بررسی می‌شود و برای ما مهم است‌.

    وی همچنین در مورد چگونگی گیر افتادن افراد در زیر آوار و اینکه کسی در موتورخانه زنده بوده است یا خیر، گفت: من الان نمی‌توانم به این بحث وارد شوم و به طور قطع چیزی را بیان کنم.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اینکه آیا پاساژ کویتی‌ها در مجاور ساختمان پلاسکو، اکنون برای حضور کسبه امن است یا خیر؟ توضیح داد: گروه سازه ما توصیه‌هایی را در این زمینه مطرح خواهند کرد و درباره ایمنی و شرایط این ساختمان از گروه سازه می‌خواهیم که این موضوع را بررسی کنند.

    رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو خاطر نشان کرد: هدف از ماموریت ما محکوم کردن فرد یا سازمان نیست، بلکه هدف، شناختن مسئولیت‌ها و یادآوری آن است و اینکه افراد و سازمان‌هایی که می توانستند نقش موثر ایفا کنند، عبرت بگیرند.

    وی با بیان اینکه تاکنون 30 درصد از کار خود را انجام داده ایم، افزود: رییس جمهور در انتخاب اعضای هیات به استقلال، علمی و حرفه ای بودن افراد تاکید داشتند و اعضای این هیات نیز بیشتر از افراد دانشگاهی با شهرت ارزنده در جامعه تخصصی خود هستند و این وظیفه بار سنگینی بر دوش آنها می‌گذارد، اما من امیدوارم که نتیجه آن بتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

    احمدی ادامه داد: بررسی نوع آوار، ساختار و خسارت‌های احتمالی در آوار برداری نیز در کمیته بحران ما پیگیری می‌شود.

    وی در مورد روش کار این هیات توضیح داد: روش کار این هیات بازدید از محل حادثه، بررسی مدارک و مستندات حادثه، بررسی گزارش‌های سازمان های مسئول، تجزیه تحلیل این گزارش ها، انجام مصاحبه با مسئولان مرتبط (٨سازمان)، بررسی گزارش های سازمان های مردم نهاد، مرور و بررسی قوانین، آیین نامه ها و دستورالعمل هایی که بر گردن مسئولان مربوطه نهاده شده است.

    رئیس هیات بررسی حادثه پلاسکو عنوان کرد: تهیه گزارش های تخصصی در ٦ موضوع اصلی مهندسی سازه، مهندسی آتش، مدیریت بحران، امور قانونی و حقوقی، جامعه شناسی و آثار اجتماعی این حوادث، بیمه و زمینه تضمین و اقتصاد پشتیبان حوادث و ایجاد کمیته های داخلی نیز از دیگر وظایف ما است.

    احمدی با بیان اینکه کمیته‌های ما یک ماه دیگر گزارش های تخصصیی را به پایان می رسانند و در پایان در کمیته تلفیق ارائه می کنند، خاطرنشان کرد: بررسی علل وقوع حادثه، کیفیت هماهنگی نهادهای مسئول در مدیریت حادثه، راه‌های پیشگیری از تکرار و اصلاحات ساختاری و مدیریت لازم دستور رئیس جمهور در پیگیری های ما است.

    احمدی افزود: در ابعاد حقوقی شامل همه مسائل مرتبط حقوقی از جمله مسئولیت سازمان‌ها در قبال مفقودشدگان، بیمه شدگان، حقوق کارگران و بقیه موارد نیز در دست بررسی است اما هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم در نتیجه نمی توانم مطلبی را بیان کنم.

    وی درباره اینکه آیا خاطیان به قوه قضاییه معرفی می شوند یا نه، گفت: قوه قضاییه کمیته ای برای بررسی این حادثه تشکیل داده و قرار است با دادستانی جلسه ای داشته باشیم؛ اما قصد ما شناختن مسئولیت ها و در صورت وجود کاستی ها برای ساماندهی است و پیشنهادات خود در این خصوص را نیز ارائه خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو