مدیران خودروعصر اعتبار

اولتیماتوم مدیریت بحران به سازندگان ساختمان‌های ناایمن

عصر ساختمان- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با هشدار نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور از برخورد قانونی با عاملان چنین ساخت و سازهایی خبر داد.

اولتیماتوم مدیریت بحران به سازندگان ساختمان‌های ناایمن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد حسن نامی در حاشیه نشست ستاد ملی مدیریت بحران کشور که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: این چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت بحران کشور بود که با حضور تمام دستگاه‌های مسئول برگزار شد. در این جلسه چهار موضوع در دستور کار قرار گرفت که دستورالعمل سطح بندی هشدارهای هواشناسی، دستورالعمل به هنگام هشدار سیلاب، دستورالعمل اجرایی انتظام امور، تامین جانی و مالی مردم در حوادث و سوانح و ارائه گزارش درس آموخته‌های زلزله ترکیه از جمله آنها بود.

    وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی و دستورالعمل صادره در این خصوص گفت: ما در این زمینه بحث کردیم تا هشدارهای هواشناسی و سطح آن به گونه‌ای باشد که به لحاظ عملیاتی نیز بتوان کار جدی انجام داد. بنا شد دستورالعمل‌ها در این خصوص تدوین شود.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ورود پدیده مانسون به کشور در مرداد ماه سال جاری گفت: برای این پدیده هشدار سطح قرمز صادر شده بود و جالب است بدانید که از دو ماه و نیم قبل از ورود این پدیده به کشور برخی از سازمان‌ها پیش بینی کرده بودند که بین 2 تا 2.5 میلیون نفر کشته خواهند شد. پیش بینی درستی هم بود اما اینکه تعداد تلفات و خسارات بسیار کمتر از آنچه که پیش بینی شده بود رخ داد مدیریتی بود که انجام شد.

    وی با بیان اینکه متاسفانه در هنگام حوادث و بحران‌ها فضای مجازی و سوء استفاده رسانه‌های معاند ما را اذیت می‌کند، گفت: مثلا در مورد همین سیل بی بی سی 116 برنامه را در سه نوبت پخش و تلاش کرد که بگوید در ایران مدیریت بحران وجود ندارد.

    نامی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش خسارات در زلزله ترکیه این بود که به ساخت و سازها توجه نشده بود، گفت: در بررسی‌هایی که انجام شد دیدیم که مثلا به جای میل گرد عاج دار از میل گرد صاف استفاده کرده بودند یا قطر تیرها و ستون‌ها را کمتر از آنچه که باید اجرا کرده بودند. متاسفانه چنین وضعیت‌هایی بعضا در کشور خودمان هم وجود دارد.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه استاندارد مصالح و ساخت و ساز مهم است، گفت:‌ لازم است مردم بر ساخت و سازها نظارت کنند و علاوه بر مهندس ناظر از کمک نفرات و متخصصان دیگر هم کمک بگیرند.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه در اطراف شهرهایمان ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر اصولی داریم، گفت: در بعضی جاها می‌بینیم که می‌خواهند ظرف پنج روز یک خانه بسازند. خب معلوم است که نتیجه اینجور ساخت و سازها چه می‌شود. من از همین جا اعلام می‌کنم که سازندگان چنین بناهایی و همین طور کسانی که به این بناها مجوز بدهند تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با آنان برخورد خواهد شد.

    وی ادامه داد: در برخی از شهرهای ما ساخت و سازهایی می‌شود که بر اساس قوانین نیست. هشدار می‌دهم که اگر شهردار، دهیار و ... در این زمینه کوتاهی کنند با آنان برخورد خواهد شد.

    نامی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی موظف است تا نقشه تمام گسل‌ها و حریم آن را تدوین و در معرض دید مردم قرار دهد، گفت: مردم باید بدانند که خانه‌ای را در کجا خریده یا می‌سازند. تمام ساختمان‌های ما باید پیوست مدیریت بحران داشته باشند.

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به وظایف وزارت نیرو نیز اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو نیز در حوزه مدیریت بحران وظایفی را بر عهده دارد و اتفاقا یک وزارتخانه موثر است. اگر استانداردها را در مصرف آب رعایت نکنیم به زودی با بحران کمبود آب مواجه می‌شویم. ببینید برابر دستورالعمل‌ها باید 75 درصد آب تهران از سدها تامین و مابقی آن از چاه‌ها استخراج شود. در حالیکه امروز این نسبت در حال برعکس شدن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار