مدیران خودروعصر اعتبار

بحران مصرف سیمان ناشی از چه سیاست‌هایی است؟

عصر ساختمان- یکی از بزرگترین معضلات اقتصاد ایران، دخالت‎های سیستماتیک و غیرسیتماتیک، بلندمدت و مقطعی در سازوکار بازار بوده است. این دستکاری‎ها از ابلاغ سیاست‎هایی مثل ممنوعیت صادرات تا قیمت‎گذاری و دستکاری قیمت، متنوع بوده است.

بحران مصرف سیمان ناشی از چه سیاست‌هایی است؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تجارت فردا، بررسی قیمت سیمان در بازار ایران در مقایسه با سایر کشورها نشان می‎دهد که در ایران، سیمان نسبت به سایر کشورها؛ بسیار ارزان است. به طور مثال، هر تن سیمان در شمال هندوستان 127 دلار، جنوب هند 86 دلار، نیجریه 199 دلار، چین 98 دلار، پاراگوئه 173 دلار اما در ایران حدود 35 دلار است که یکی از ارزان‎ترین نرخ‎های دنیاست.

    بررسی میزان تولید و مصرف سالانه سیمان در ایران نیز طی 5 سال اخیر نیز نشان می‎دهد که این بازار از نظر عرضه و تقاضا، در تعادل به سر برده است. این در حالی است که بنابر برآوردهای رسمی، ظرفیت تولید سیمان کشور، حدود 80 میلیون تن است. در نتیجه، این صنعت، با حدود 80 تا 85 درصد ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت است.

    بررسی ظرفیت و حجم تولید واقعی دو کشور ترکیه و کره جنوبی که اولی کشوری در حد و اندازه ایران از نظر توسعه‎یافتگی و جمعیت است و دومی کشوری توسعه‎یافته تلقی می‎شود نیز بیانگر آن است که صنعت سیمان ترکیه با 65 درصد ظرفیت تولید و کره با 92 درصد ظرفیت تولید، در حال فعالیت هستند. در نتیجه، صنعت سیمان ایران، در یک نقطه میانی بین دو کشور اولی همتراز با ایران و دومی توسعه‎یافته قرار می‎گیرد. اما پرسش این است که چرا فعالان صنعت سیمان در ایران به ویژه بخش خصوصی، از وضعیت فعلی این صنعت، اظهار نارضایتی می‎کنند؟ چرا بازار صنعتی که از معدود بازارهای تعادلی در ایران است، از نگاه فعالان و سرمایه‎گذاران آن، مطلوب نیست؟

    لازم است توجه داشته باشیم که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ارزش جایگزینی کارخانه‎های سیمانی به ازای هر تن تولید بالغ بر 120 دلار است. در صورتی که بازدهی سرمایه‌گذاری در صنعتی خاص از دید سرمایه‌گذاران مناسب نباشد، شاهد رکود سرمایه‌گذاری‌های جدید و حتی عدم انجام تعمیرات اساسی خواهیم بود. به اذعان کارشناسان و فعالان صنعت سیمان و با نگاهی به موارد یاد شده، مهم‎ترین عامل این عدم رضایت «قیمت‎گذاری دستوری یا دستکاری قیمت در بازار» است. از سوی دیگر، از آنجا که نرخ سیمان بازار داخلی تاثیر مستقیمی بر نرخ صادراتی دارد، وابستگی شدید نرخ سیمان صادراتی به نرخ سیمان داخلی و ارزان بودن آن، باعث شده تا حتی اگر بازار صادراتی هم فتح شود، صادرات هم سودآوری قابل توجهی برای این صنعت نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی