مدیران خودروعصر اعتبار

درخواست‌ها برای نجات «ویلای نمازی» از سر گرفته شد

عصر ساختمان- پانصد و پنجاه نفر از معماران، شهرسازان و روزنامه‌نگاران حوزه شهری و میراث فرهنگی برای نجات «باغ و ویلای نمازی» خطاب به ریاست قوه قضاییه، ریاست دیوان عدالت اداری، دادستان کل کشور و شهردار تهران نامه نوشتند.

درخواست‌ها برای نجات «ویلای نمازی» از سر گرفته شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  امضاکنندگان در این نامه‌ها که پیش از انتشار به دفتر روسای قوه قضائیه، دیوان عدالت اداری و دادستان کل کشور ارسال شده است، درخواست کرده‌اند تا «با اعمال اختیار قانونی ماده 79 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری پرونده را برای رسیدگی ماهوی مجدد و ابطال مجوز تخریب بنا از سوی مدیرکل وقت سازمان میراث فرهنگی به علت خروج از در حدود اختیارات قانونی و تعارض با ماده 6 قانون درباره حفظ آثار ملی و ماده 558 قانون مجازات اسلامی-تعزیرات به دادگاه صالح ارسال کنند.

    همچنین باتوجه به این که مالک براساس رأی صادر شده نسبت به دریافت مجوز تخریب بنا از شهرداری تهران اقدام کرده و هر لحظه ممکن است نسبت به تخریب آن اقدام کند، خواستار دخالت فوری آن مقام عالی و صدور دستور موقت برای جلوگیری از تخریب یکی از مهمترین آثار معماری مدرن ایران هستیم. اقدامی که مانع از بین رفتن یکی دیگر از نشانه‌های هویت تاریخی شهر تهران و تاریخ معماری ایران خواهد بود«.

    همچنین امضا کنندگان نامه‌ها در نامه‌ی خود به شهردار تهران درخواست کرده‌اند که «کمیسیون ماده 5 شهر تهران راسا موضوع ویلای نمازی را در دستور کار قرار داده و با ابطال کردن مصوبه‌ی جلسه مورخ 11/2/91 کمیسیون ماده 5 شهر تهران، زمینه های حقوقی حفظ و نگهداری بنا را فراهم کنند«.

    به گزارش ایسنا، ویلای نمازی با بیش از هشت هزار متر مربع مساحت در طرح جامع تهران باغ محسوب شده و همچنین بنای درون آن در سال 1386 به عنوان میراث ملی به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده است. اهمیت این بنای تاریخی از این نظر است که به‏ همراه ساختمانی در بغداد (ساختمان شورای برنامه‌ریزی و توسعه عراق) تنها آثار ژئوپونتی در خاورمیانه هستند و از سوی دیگر یونسکو در حال حاضر مسئولیت مرمت اثر دیگر ژوپونتی در بغداد را بر عهده گرفته است.

    از سوی دیگر این بنا از منظر فرهنگی در جامعه بین ‏المللی چنان حائز اهمیت است که اگر از موضوع حریم کاخ جهانی گلستان و سرای دلگشا پر اهمیت ‏تر نباشد، کم اهمیت‌تر هم نیست.

    با این حال در سال 1391 کمیسیون ماده پنج شهر تهران با حجم عظیم ساخت‌وساز با تراکم حیرت‌آور هزار و صد درصد در قالب یک مجموعه تجاری و اداری و هتل چهل و شش طبقه (سی و شش طبقه روی زمین و ده طبقه زیر زمین) در این باغ موافقت کرده است. همچنین دیوان عدالت اداری نیز حکم به  خروج بنای مذکور از ثبت میراث فرهنگی داده است که به این ترتیب شاهد ویرانی قطعی آخرین باغ بزرگ غیر سفارتی شمیران و بنای با ارزش درون آن خواهیم بود.

    برای جلوگیری از این اتفاق و حفظ یکی از آخرین تنفسگاههای تهران و احترام به حقوق عمومی شهروندان بر فضا و میراث شهری، امضا کنندگان این نامه‌ها که اسامی تعداد زیادی از معماران، شهرسازان و روزنامه‌نگاران شناخته شده در آن به چشم می‌خورد از مقامات قضایی و کمیسیون ماده پنج شهر تهران خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از این خسارت جبران ناپذیر شدند.

    چندی پیش نیز «متیو لیچیترا»، نوه دختری «جو پونتی»، معمار «ویلای نمازی» در ایمیلی به کمیته مردم‌نهاد پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران، خواستار کمک برای حفاظت از میراث پدربزرگ خود شد.

    پیش از این 28 آذر محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درخواست کرد تا «در اسرع وقت نسبت به جلوگیری از تخریب بنای تاریخی «ویلای نمازی» و احیانا خرید ملک، اوامر موکد صادر و اقدام عاجل انجام شود.»

    همچنین 23 آذر ماه نیز احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته میراث فرهنگی، گردشگری بافت‌های تاریخی و فرسوده شورای اسلامی شهر تهران از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نیز معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خواست از «ویلای نمازی» محافظت کنند، تا تجربه‌ی تلخ خانه‌ی «توران» در چند ماه گذشته رخ ندهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو