مدیران خودروعصر اعتبار

یونسکو اختصاص می‌دهد;

اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای مرمت قنات‌های جهانی ایران

عصر ساختمان- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با ثبت جهانی ۱۱ قنات ایرانی، ۳۰۰ میلیارد ریال ردیف بودجه از سوی سازمان جهانی یونسکو برای مرمت و ساخت زیرساخت‌های این قنوات در نظر گرفته شده و برای سال آینده نیز بودجه‌ای مخصوص این قنوات پیش‌بینی شده است.

اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای مرمت قنات‌های جهانی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمدحسن طالبیان اظهار کرد: یکی از اقداماتی که امسال توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام شد، ثبت جهانی قنات‌های ایران است. قنات‌های ایران حاصل دست‌رنج اجداد ما در سراسر کشور و با توجه به این‌که بیشتر قنوات کشور در مکان‌های بیابانی ایجاد شده، ساختار و تکنولوژی پیچیده و ویژه‌ای دارد. بنابراین نوع مهندسی قنوات، کارشناسان یونسکو را در ثبت جهانی این آثار متقاعد کرد.

    او با بیان این‌که در حال حاضر 37 هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، بیان کرد: فقط 11 رشته قنات به‌صورت مشترک و در قالب قنات‌های ایرانی ثبت جهانی شده که محور ثبت جهانی این 11 رشته قنات، با قنات قصبه گناباد بود، چراکه این قنات مهندسی‌ترین قنات جهان است و از لحاظ قدمت نیز ناصرخسرو در سفرنامه خود به قنات قصبه اشاره کرده است.

    معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: قنات قصبه گناباد به‌عنوان مادر قنات‌های ایران یکی از پدیده‌های خارق‌العاده است که توسط نیاکان ما خلق شده است.

    وی با بیان این‌که ایران یکی از چهار تمدن جهان را دارد، ادامه داد: مردم ایران باید از قنات‌های ایران دیدن کنند، زیرا یونسکو قنات‌های ایران را یک خلق شگرف در جهان می‌داند، بنابراین نام گناباد بر فراز قله جهانی قرار دارد. برای گردشگر جهانی دیدن قنات تنها حائز اهمیت نیست، بلکه آن‌ها برای مشاهده کل آثار تاریخی به این شهرستان سفر می‌کنند.

    او تاکید کرد: باید شرایط دیدن قنات برای گردشگران فراهم شود، اما این بازدید نباید به‌گونه‌ای باشد که به این اثر جهانی آسیبی برسد.

    معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این‌که مطالعات اولیه برای ایجاد زیرساخت گردشگری قنات‌های ایرانی به یونسکو ارسال شده است، افزود: با توجه به عظمت مهندسی در قنات قصبه گناباد در سه‌ماه آینده، طرح مطالعاتی جامع برای این قنات تهیه و به یونسکو ارسال می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی