مدیران خودروعصر اعتبار

برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای شهر در نزدیکی ساختمان پلاسکو

عصر ساختمان- دیروز و در سومین روز پس از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، اعضای شورای شهر تهران جلسه فوق‌العاده‌ای در نزدیکی محل این حادثه برگزار کردند.

برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای شهر در نزدیکی ساختمان پلاسکو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، در این جلسه بر اختصاص بودجه به‌منظور ترمیم و تجهیز امکانات از دست رفته آتش‌نشانی در جریان عملیات پلاسکو تأکید شد.
اینطور که مسئولان حاضر از سازمان آتش‌نشانی در جلسه دیروز شورای شهر اعلام کرده‌اند، حدود 100‌میلیارد تومان به‌منظور تعمیر 3بالابر آسیب‌دیده لازم است. به گفته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی تهران، قرار شد این مبلغ را شهرداری در قالب لایحه‌ای به شورا ارائه دهد تا در جلسه امروز یکشنبه تصویب شود. با درنظر گرفتن اینکه نردبان‌های 55 متری و برخی بالابرهای سازمان آتش‌نشانی در جریان عملیات اطفای حریق، آسیب دیده است، اعضای شورای شهر تهران از سازمان آتش‌نشانی خواستند تا فهرست کاملی از تجهیزات آسیب‌دیده خود ارائه دهد تا سریعا نسبت به تأمین اعتبار لازم اقدام شود.

بنابراین گزارش دیروز مهدی چمران از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به وضع آسیب‌دیدگان شامل کسبه و کارگران خبر داد و گفت: گرچه مسئولیت مستقیم این کار با ما نیست چرا که سازمان تأمین اجتماعی، اتاق بازرگانی و وزارت کار به دستور دولت مأمور شدند تا به وضعیت بیمه و سایر مسائل آنها رسیدگی کنند اما ما نیز به‌عنوان همکار و کمک‌یار در کنار این نهادها خواهیم بود.

دیروز همچنین کمیته‌های حقوقی، ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران موظف شدند ضمن تهیه گزارشی کامل، راهکار‌هایی برای پیشگیری از این دست حوادث در آینده ارائه دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این حادثه باید زنگ خطری باشد برای کارگاه‌ها و ساختمان‌های دیگر گفت: ما کارگاه‌های زیادی داریم که نظیر ساختمان پلاسکو آبستن حوادث این‌چنینی هستند؛ بنابراین باید تمهیدات لازم برای ایمنی و پیشگیری از حوادث اندیشیده شود. پس بایستی هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های قضایی و سیستم‌های امنیتی و نیز خود سازمان آتش‌نشانی و شهرداری تهران ایجاد شود.

    اهمیت صحت‌سنجی اخبار

یکی از تأکیدات چمران این بود که باید اخبار و اطلاعات از سوی مراجع رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد.وی در این باره گفت: بسیاری از اخباری که در فضای مجازی نقل می‌شود قابل اعتماد نیستند و بایستی اخبار موثق از طریق مراجع رسمی به اطلاع مردم رسانده شود؛ مثلا سازمان آتش‌نشانی و شورای اسلامی شهر تهران سخنگو دارد و درخواست من این است که اخبار تنها از طریق این مجاری منتشر شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: ما در دوره چهارم شورا 4 مصوبه درباره سازمان آتش‌نشانی داشتیم که بایستی اقداماتی در جهت تحقق کامل آنها انجام شود.چمران با اشاره به موضوع تجهیز آتش‌نشانان گفت: تجهیزات آتش‌نشانی باید با تکنولوژی روز دنیا همگام شود؛ البته در این دوره، شورا، اقدامات خوبی به‌منظور تجهیز آتش‌نشانی انجام داد و خود آتش‌نشانان نیز از لحاظ تجهیزات راضی هستند اما بایستی روز‌آمد باشد، چرا که هر روز به‌دلیل نیاز جدیدی در شهر نیازمند تجهیزات جدیدتر خواهیم بود. وی در ادامه با اشاره به‌مدت زمان مورد نیاز برای عملیات آوار‌برداری گفت: پیش‌بینی من این است که در کمتر از 5 یا 6 روز نمی‌توان این عملیات را انجام داد چرا که در عمق پایین‌تر ما به کانون آتش خواهیم رسید و آتش نهفته در مواجهه با هوا دوباره مشتعل می‌شود؛ بنابراین کار کردن در این فضا بسیار مشکل است ولی جهادگران عرصه ایثار در آتش‌نشانی با شیفت‌بندی که کرده‌اند در تلاش هستند هر چه زودتر این عملیات به پایان برسد.

    ضمانت اجرایی برای پلمب تخلفات

چمران همچنین با اشاره به اینکه تذکرات شهرداری در چنین مواردی که به ایمنی اماکن بر‌می‌گردد باید ضمانت اجرایی پیدا کند، گفت: شهرداری تذکر می‌دهد اما برای پلمب واحد، دستور قضایی و حکم دادگاه نیاز است. وی خواستار اصلاح فرهنگ مردم برای حفاظت و ایمنی اموالشان شد و گفت: اینکه در مغازه‌ها از بخاری‌های گازی با شلنگ‌های سیار استفاده کنند یا در چنین مکان‌هایی بنزین و تینر نگهداری شود، از عوامل بروز حادثه است؛ البته در مورد بی‌توجهی به اخطار‌ها هم به مدیریت ساختمان انتقاد وارد است چون متأسفانه بی‌توجهی به مسائل ایمنی و عدم‌باور اینکه این موارد می‌تواند خطرناک باشد، سبب بروز این حادثه شده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر‌نشان ساخت: توجه کنید که هم‌اکنون پاساژ علاءالدین وضعیت بهتری از پلاسکو ندارد اما برای تخریب یک طبقه اضافی که بار مضاعف برای ساختمان ایجاد می‌کند و از لحاظ ایمنی خطر‌آفرین است نزدیک به 2سال است که داریم تلاش می‌کنیم و به‌نظر می‌رسد هنوز هماهنگی‌ها در این زمینه وجود ندارد. حتی برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند که ما حاضریم کفن بپوشیم و برویم تا این طبقه تخریب شود، در این حد آمادگی وجود دارد ولی باید دستگاه‌های مسئول هماهنگ باشند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو