مدیران خودروعصر اعتبار

کشفیات جدید از امپراتوری ساسانیان در دیوار گرگان

عصر ساختمان- باستان شناسان پس از تجزیه و تحلیل نتایج آزمایشگاهی، داده‌های فرهنگی و بررسی نقشه‌های معماری در تلاش هستند با بازسازی الگوی استقراری در قلعه ۲ برگی دیگر به دانش و آگاهی خود و پژوهشگران از امپراتوری ساسانیان در قلمرو دیوار گرگان بیفزایند.

کشفیات جدید از امپراتوری ساسانیان در دیوار گرگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، حمید عمرانی رکاوندی - سرپرست هیأت هشتمین فصل پژوهش مشترک ایران  - بریتانیا در قلمرو دیوار بزرگ گرگان با اعلام این مطلب انجام مطالعات هدفمند از قلعه 2، قلعه‌های مسیر دیوار گرگان، مواد و مصالح مورد استفاده در ساخت قلعه‌های دیوار گرگان با تهیه نقشه توپوگرافی، بررسی پیمایشی و تهیه نقشه ژئوفیزیکی قلعه را از اهداف این طرح اعلام کرد.

وی گفت: شناسایی ساختارهای معماری قلعه شامل حصار بیرونی، برج های نگهبانی، دروازه ورودی، راهروهای داخلی قلعه، خندق پیرامون قلعه و ...  در بخش شرقی دیوار گرگان(شهرستان کلاله)  از دیگراهداف اجرای این طرح بوده است.

این باستان شناس ،کشف راه دسترسی به اتاق استراحت، اتاق ذخیره سازی، اتاق پخت و پز، چاله‌های حفر شده در داخل اتاق برای دورریز مواد غذایی و دست ساخته‌های روزمره ساکنین قلعه و سایر ابزار و وسایل و دست ساخت‌های زندگی روزانه ،چگونگی بهره وری از این قلعه، تغییرات بوجود آمده در دوره های بعدی ، نمونه گیری به منظور  گاهنگاری و تعیین مدت زمان ساخت قلعه و  استقرارهای بعدی را از اهداف اصلی هیات در این فصل دانست.

عمرانی رکاوندی با رضایت بخش خواندن ، شواهد به دست آمده در طول کاوش اظهار امیدواری کرد پس از وصول نتایج آزمایشگاهی، تجزیه و تحلیل داده های فرهنگی و بررسی نقشه‌های معماری بتوان در بازسازی الگوی استقراری در قلعه 2، برگی دیگر به دانش و آگاهی خود و دیگر پژوهشگران از امپراتوری ساسانیان در قلمرو دیوار گرگان افزود.

به گفته وی، در راستای مطالعه قلعه شهرهای کوچک و بزرگ ضلع جنوبی قلمرو دیوار گرگان، پاکسازی و خوانا سازی مقاطع چاله حفاری قاچاق به ابعاد 2×4 متر و عمق 6 متر تا روی خاک طبیعی، واقع در گوشه جنوب شرقی قلعه معروف به بوراق تپه، در بخش غربی قلمرو دیوار گرگان(شهرستان آق قلا) از دیگر برنامه صورت گرفته در فصل هشتم پژوهش مشترک بوده است.

مدیر پایگاه دیوار گرگان گفت  :این کار به منظور ترسیم لایه های معماری و فرهنگی و جمع آوری نمونه های فرهنگی شامل قطعات سفال، استخوان جانوری، زغال و سایر مواد آلی برای  مطالعات آزمایشگاهی، گاهنگاری، تطبیق و تجزیه و تحلیل آنها با نتایج حاصل از کاوش قلعه 2 صورت گرفت.

وی در ادامه کاربرد علوم میان رشته ای در مطالعات باستان شناسی را غیر قابل انکار اعلام کرد که  در پروژه دیوار گرگان بسیار مهم و تاثیرگذار بوده است.

مدیر پایگاه دیوار گرگان، ادامه بررسی‌های ژئوفیزیکی در دشت حلقه (شهرستان مینودشت) یکی از بزرگ ترین قلعه شهرهای ساسانی در ضلع جنوبی قلمرو دیوار گرگان، بررسی پیمایشی و شناسائی بخشی از مسیر دیوار گرگان و بستر قدیمی یکی از شاخه‌های آبریز رودخانه اترک به دریا در بخش غربی و نزدیک سواحل شرقی دریای کاسپی (شهرستان گمیشان) که زیر رسوبات دریایی دفن شده است را با استفاده از دستگاه و نرم افزار GPS  از دستورات کار هیأت در این فصل عنوان کرد.

این باستان شناس، تجزیه و تحلیل داده های مغناطیسی، تهیه عکس هوایی از قلعه‌های دیوار گرگان، سد باستانی گرگز، چند قلعه شهر ضلع جنوبی قلمرو دیوار گرگان و کارگاه های کاوش باستان شناسی، ادامه بررسی های منظر باستان شناسی با استفاده از تصاویر ماهواره ای در قلمرو دیوار گرگان و شناسایی چندین قلعه شهرهای وسیع از دوره های پیش از تاریخ تا دوره‌های تاریخی و اسلامی و مطالعات تغییرات زمین شناسی و پیشروی آب دریای کاسپی و اثرات آن بر دیوار گرگان در نواحی غربی قلمرو دیوار گرگان را از دیگر اقدامات  هیأت باستان شناسی خواند.

به گفته وی جمع آوری، شستشو، طبقه بندی و مطالعه داده‌های فرهنگی- تاریخی (سفال، استخوان جانوری و ... )، طراحی، عکاسی و بطور عام مستندسازی و مستندنگاری تمام یافته‌های بدست آمده حاصل از بررسی، گمانه زنی و کاوش و تهیه بانک اطلاعاتی دیوار گرگان از سایر برنامه های در دستور کار هیات مشترک در طول فصل هشتم بوده است.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی - هشتمین فصل پژوهش مشترک ایران- بریتانیا در قلمرو دیوار بزرگ گرگان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با مدیریت جبرئیل نوکنده عضو هیات علمی پژوهشگاه، ،سرپرستی مشترک حمید عمرانی رکاوندی مدیر پایگاه دیوار گرگان و دکتر ولفرام ابرهارد سوئر عضو هیات علمی دانشگاه ادینبورگ، اسکاتلند، با استقرار هیات در شهر گنبدکاووس به انجام رسید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار