مدیران خودروعصر اعتبار

کفگیر پردیس به ته دیگ خورد

عصر ساختمان- در شرایطی که بسیاری از واحدها در فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ مسکن مهر پردیس تکمیل شده یا مراحل نهایی را طی می‌کند، پیمانکاران منتظرند وام ۱۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد تزریق شود اما این روزها ساخت و ساز در پردیس راکد است.

کفگیر پردیس به ته دیگ خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، پس از آن‌که قیمت کلیه‌ی فازهای پردیس مشخص شد که عموما با افزایش قیمت همراه بود، بنا شد برای کمک به متقاضیان وام‌ها از 30 به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کند؛ وامی که هنوز بانک مرکزی مجوز آن را نداده و به دست پیمانکاران نرسیده است. به همین دلیل روند ساخت و ساز با کندی همراه شده و به گفته‌ی مدیرعامل شرکت عمران پردیس هم‌اکنون به دلیل تنگنای مالی، سازندگان با 25 درصد توان خود کار می‌کنند.

اواخر تیرماه سال جاری طلسم افتتاح نشدن پردیس بعد از سه بار، نهایتا چهارمین مرتبه توسط مدیرعامل شهرهای جدید با افتتاح 4550 واحد در محله ایرانشهر فاز 11 شکسته شد. همان روز مدیرعامل پردیس وعده افتتاح 33 هزار واحد در آینده نزدیک را داد؛ وعده‌ای که به افتتاح یک هزار و 134 واحد در هفته‌ی دولت (شهریورماه) محدود شد. اما بعد از آن با اعلام افزایش قیمت‌های جدید که به نوعی متقاضیان را شوکه کرد شاهد افتتاحی در پردیس نبودیم. تا این‌که طی روزهای اخیر همزمان با امضای اولین قرارداد ضدجعل در فاز 8 خبر آمد که واحدهای این فاز در حال تحویل است.

چند روز پیش با حضور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، تحویل واحدهای تکمیل شده فاز 8 پردیس در پروژه‌های امیرساوالان کومه و پردیس سازان نوید با توجه به تکمیل بودن خدمات و انشعابات آغاز شد و طبق وعده‌ها قرار است شرکت هایی مانند جهاد نصر زنجان، کیا دژ پرشین و ... در فاز 8 شهر جدید پردیس که دارای پیشرفت فیزیکی خوبی هستند، در صورت تامین به موقع منابع مالی در اولویت بعدی واگذاری به متقاضیان قرا گیرند اما ظاهرا خبری از پول برای تکمیل واحدها نیست؛ اتفاقی که مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس را نگران کرد.

سعید غفوری  گفت: حال که قیمت واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس در کلیه فازها مشخص شده است نگرانی ما در سه بخش است؛ اولین بخش این است که وعده‌های مسئولان درخصوص افزایش وام از 30 میلیون به 40 میلیون تومان به زودی محقق نشود و پروژه‌ها به کندی پیش بروند؛ چون هم‌اکنون متقضیان دو دسته‌اند: دسته اول پس از اعلام مسئولان درخصوص احتمال افزایش وام به میزان 10 میلیون تومان کل مبلغ را با کسر این عدد پرداخت می‌کند و دسته دیگر که توان مالی کمتری دارند به صورت قطره‌چکانی و اندک سهم خود را تکمیل می کنند.

وی افزود: با این روند سرعت پروژه‌ها که وابستگی شدیدی به منابع مالی دارد به کندی پیش می‌رود. سازندگان این روزها جهت انجام عملیات اجرایی در تنگنای مالی هستند و ماه گذشته عملا با 25 درصد توان خود کار کرده‌اند که در صورت عدم تخصیص منابع مالی خصوصا از محل افزایش سقف تسهیلات بانکی، این روند متاسفانه کندتر هم می‌شود. این در حالی است که طی ماه‌های قبلی با تزریق منابع محدود که از طریق منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و هم‌چنین آورده متاقضیان صورت پذیرفته بود، پروژه‌ها با سرعت مناسبی پیش می‌رفتند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان این‌که نگرانی دوم مجموعه از عدم اختصاص یارانه‌ها و اوراق خزانه قول داده شده از طرف مسوولین خصوصا سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل زیرساخت‌ها و آماده‌سازی معابر است، ‌ گفت: عدم ورود جدی دستگاه‌های خدمات‌رسان خصوصا وزارت نیرو جهت تکمیل شبکه‌ها و انشعابات موضوع مهم دیگر است. از دستگاه‌های خدمات‌رسان خواهشمندیم همت مضاعف در تکمیل زیرساخت های مسکن مهر پردیس انجام دهند.

غفوری تاکید کرد: تصور من این بود که با استفاده از افزایش تسهیلات بانکی از 30 به 40 میلیون تومان (ویژه مسکن مهر پردیس) و هم‌چنین تکمیل آورده متقاضیان (پس از اعلام قیمت نهایی) بتوانیم واحدها و ساختمان‌أها را تکمیل کنیم و موازی آن با استفاده از حمایت دستگاه‌های خدمات‌رسان در تکمیل شبکه‌های آب و فاضلاب، برق و گاز و انشعابات مربوطه و هم‌چنین کمک سازمان برنامه و بودجه در اختصاص یارانه‌های خاص از جمله 130 میلیارد تومان و 200 میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی بتوانیم زیرساخت‌ها شامل تکمیل معابر اصلی و فرعی و آسفالت این معابر را تکمیل و واحدهای متقاضیان را تحویل دهیم.

وی افزود: واقعیت این است که اکنون 46 هزار واحد به مرحله‌ی نازک‌کاری رسیده و به شرط تامین موارد مذکور (با وجود زمان کم باقی‌مانده) امکان تحویل حداقل 26 هزار واحد تا پایان سال 1395 به متقاضیان فراهم است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی