مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن تشریح کرد؛

جزییات دو برنامه کلان اجرای مسکن اجتماعی

خانه های اجاره ای دولتی در راه است

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از برنامه مشترک وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامه و بودجه برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سال برای اقشار کم‌درآمد با هدف رفع عارضه‌های فقر، بزهکاری و جدایی‌گزینی در شهرها خبر داد.

جزییات دو برنامه کلان اجرای مسکن اجتماعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، علی چگنی  درباره آخرین وضعیت برنامه‌ریزی و اجرای طرح مسکن اجتماعی و مسکن اقشار کم‌درآمد در دولت یازدهم و مجموعه وزارت راه و شهرسازی گفت: بخشی از برنامه‌هایی که در دولت یازدهم در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و در سطحی کلان‌تر در وزارت راه و شهرسازی تدوین شد به یک نحوی هدف‌گیری آنها به سمت گروه‌های متوسط و متوسط به پایین جامعه بوده و هست که از جمله آنها می‌توان به مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌هایی که در بافت‌فرسوده برای گروه‌های کم‌درآمد ایجاد شد، اشاره کرد.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای گروه‌های کم‌درآمد جامعه در دل خود مسکن اجتماعی را نیز نهفته داشت، تدوین دو برنامه کلان در دولت یازدهم با موضوع تامین مسکن اقشار کم‌درآمد را تشریح کرد و گفت: توافق وزارت راه و شهرسازی با وزارت رفاه برای اجرای مسکن اجتماعی که به رغم کمبود منابع، فعلا منتظر دریافت منابع، پایان و تحویل مسکن مهر به تمامی متقضیانش هستیم و همچنین برنامه‌هایی که به صورت محدود با توافق وزارت راه و شهرسازی توسط بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن و خیرین آغاز شده است بخشی از اقدامات ما در زمینه اجرای طرح مسکن اجتماعی است.

    چگنی تصریح کرد: در حال حاضر 12 هزار واحد برای گروه‌های کم درآمد و خانواده‌های دارای معلولِ تحت پوشش نهادها در دست ساخت است.

    به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برنامه‌ای در حوزه مسکن اجتماعی در دست تهیه دارد که در کمیسیون زیربنایی دولت چندین جلسه درباره آن تشکیل جلسه داده و در شُرف نهایی شدن و تصویب قرار دارد.

    چگنی گفت: بر اساس برنامه مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ساخت سالانه 100 هزار واحد به شرط تملیک، اجاره‌ای و تولید بسته کامل مسکن اجتماعی است که به زودی نهایی و مصوب خواهد شد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر، برنامه های وزارت راه و شهرسازی در طول دولت یازدهم توجه به بازسازی محلات در بافت‌های فرسوده است. بطوریکه وزارت راه و شهرسازی از ابتدای کار خود بازسازی و بازآفرینی 270 محله را در دستور کار خود قرار داد. بدین منظور نیز در برنامه ششم توسعه، توجه به بافت‌های فرسوده شهری و بازسازی محلات به عنوان یکی از احکام برنامه ششم ارایه شد. در واقع یکی از اولویت های اول در حوزه مسکن توجه به بافت است.

    چگنی افزود: خاصیت بافت این است که در درون شهر قرار دارد و همچنین زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، فاضلاب و تمامی امکانات شهری را داراست و در واقع اقدام نوسازی و بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده درون شهرها موجب می‌شود شهرها به‌روز شوند، خطرات از جمله خطرات اجتماعی و خطرات فیزیکی که در اثر حوادث ممکن است در شهرها رخ دهند از شهرها دور شوند، بنابراین توجه به مساله بافت می‌تواند بسیاری از مسائل اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی را در حوزه مسکن حل و فصل کند.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه مسکن اجتماعی یک عنوان است گفت: اجرای مسکن اجتماعی بدین‌معنا نیست که اجراکنندگان و سازندگان در جاهایی مشخص مسکن بسازند زیرا با اینکار اساسا به جدایی‌گزینی اقشار پردرآمد از کم درآمدها دامن می‌زنیم بلکه هدف اختلاط همه اقشار جامعه در کنار یکدیگر است.

    چگنی ادامه داد: ممکن است در آینده وزارت راه و شهرسازی بخواهد یکسری واحدهای مسکونی را ارزان قیمت اجاره دهد و بدین منظور مثلا در مجتمع‌های مسکونی، تعدادی واحد مسکونی را به صورت تصادفی خریداری کند و در اختیار اقشار کم‌درآمد با اجاره‌های پایین قرار دهد بدون آنکه برچسب قشرکم درآمد در اذهان عمومی برای برخی از خانوارها ایجاد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو