مدیران خودروعصر اعتبار

۲ عامل تاثیرگذار در رونق بازار مسکن آمریکا

عصر ساختمان- انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهارات ضد و نقیضی را در خصوص تاثیر‌گذاری سیاست‌های ترامپ بر حوزه مسکن به دنبال دارد‌.

۲ عامل تاثیرگذار در رونق بازار مسکن آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین،  به اعتقاد برخی از کارشناسان، سیاست‌گذاری اقتصادی دولت ترامپ احتمالا باعث تحریک درآمد ناخالص ملی می‌شود، در نتیجه می‌تواند به بازار مسکن رونق دهد‌. توجه ترامپ به مسایل داخلی آمریکا به منظور اجرای برنامه‌های اقتصادی خود برای مردم این کشور می‌تواند یادآور ابتکارات نوین سیاسی و اقتصادی فراگیر دوران رونالد ریگان باشد، از همین‌رو مورد توجه و محبوبیت قرار گرفته است. در همین راستا کارشناسان معتقدند در دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری ترامپ‌ می‌توان شاهد رونق بخش‌های اقتصادی از جمله حوزه مسکن بود‌.

    بازار آپارتمان‌سازی
    در شرایطی که دونالد ترامپ با پیروزی در انتخابات بسیاری صاحبنظران سیاسی را در راستای حفظ شان ایالات متحده گیج و سر در گم کرده‌، گروهی در حال مطالعه و بررسی چگونگی تاثیر‌گذاری سیاست‌های رییس‌جمهور منتخب بر تولید مسکن در طول چهار سال آینده و حتی فراتر از آن هستند‌.
    به گزارش تحلیلگران مسکن آمریکا، کسانی که در صنعت مسکن به ویژه آپارتمان‌سازی فعالیت می‌کنند در تلاشند تا حداقل اطلاعاتی از روند چگونگی اقتصاد‌ و نیز اثرات آن بر بازار کار ایالات متحده و فضای سرمایه‌گذاری به دست آورند‌.
    در پیروزی ترامپ‌، چگونگی ایجاد شغل به عنوان یک نقطه کانونی عمل کرد و در واقع پیامی بود برای قشر ضعیف کارگران که زمانی طرفدار حزب دموکرات بودند تا به جمهوریخواهان رای دهند‌.
    تحریک درآمد ناخالص ملی از دیگر عوامل موثر بر توسعه صنعت ساخت و ساز است‌. تولید ناخالص داخلی از مجموع مصرف، سرمایه‌گذاری، مخارج دولت و خالص صادرات تشکیل شده و تمرکز دولت جدید به احتمال زیاد در سرمایه‌گذاری و صادرات خالص (به معنی معاملات تجاری) خواهد بود‌.
    مشاغل‌، محرک عمده رشد آپارتمان‌سازی
    به گزارش مجله فوربس، اصلاحات مالیاتی جامع به نفع سرمایه‌گذاران محتمل است‌. اگر این ذینفعان پول را دراقتصاد سرمایه‌گذاری کنند، تولید ناخالص ملی و شغل ممکن است رشد کند و مشاغل‌، محرک عمده رشد آپارتمان‌سازی است‌.
    بازار مالی از زمان تصویب قانون اصلاح وال‌استریت و حفاظت مصرف‌کننده (موسوم به داد- فرانک‌،این قانون چارچوبی برای شرکت‌های فعال در بازار اوراق بهادار و صنعت خدمات مالی آمریکا ایجاد کرده و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر بنگاه‌های فعال در این بازار و صنعت دارد) حال با روی کارآمدن ترامپ انتظار می‌رود این نظارت کاهش یافته و به‌طور کلی وام مسکن راحت‌تر در اختیار متقاضی قرار گیرد در نتیجه بازار خرید خانه را به صورت فردی تحت تاثیر قرار دهد‌. هر چند خرید خانه معمولا به کندی رشد می‌کند و تاثیر بسیار کمی بر بازار هم خانواده بخش دارد‌. با این حال، مقررات فوق به احتمال زیاد تاثیر خود را بر ساخت و ساز هم‌گروه خانواده ساختمان‌سازی داشته است، بنابراین شل شدن مقررات مالی می‌تواند انبوه‌سازان را زمانی که بازار دیکته می‌کند، برای ساخت آزاد کند‌.
    راهکار‌های حفظ سرمایه و ایجاد اشتغال
    از آنجا که ترامپ و کنگره جمهوریخواه قرار است تغییرات عمده‌ای در مراقبت مقرون به صرفه (ACA) ایجاد کنند، بار نظارت دست‌وپاگیر اداری بر بازار کسب و کار می‌تواند کاهش یابد‌. اگر 25 میلیون نفر را بتوان با ACA به تدریج به بیمه تجاری انتقال داد، بازار کسب و کار و همچنین مصرف کنندگان می‌توانند سرمایه خود را ذخیره کنند و کمتر از دست بدهند‌. از طرفی سرمایه‌گذاری در زیرساخت هم می‌تواند سطح بهره‌وری ثروت ملی را افزایش دهد و مشاغل را بیفزاید‌ و به دنبال چنین اقدامی پول‌هایی که توسط شرکت‌های آمریکایی در خارج از کشور سرمایه‌گذاری شده، به داخل سرازیر می‌شود و افزایش تولید ناخالص داخلی و رشد اشتغال را به همراه خواهد داشت‌.
    در این راستا سیاست‌های پولی بیشتر با اطلاعات داده شده تحریک می‌شوند و انتظار داریم نرخ سرعت افزایش وجوه فدرال با سطحی شیب‌دار از اواسط سال آینده شروع شود‌.
    با این وجود‌، باید نرخ اوراق قرضه 10 ساله به تدریج به مقدار 3 درصد تا پایان سال 2018 افزایش یابد‌. با وجود این افزایش‌، انتظار می‌رود به دلیل تقاضای سرمایه‌گذاری بالا برای آپارتمان‌سازی نرخ سقف ارزش آپارتمان در سطح پایین باقی بماند‌.
    ترامپ در مبارزات انتخاباتی به شدت از سیاست‌های تجاری حال حاضر ایالات متحده انتقاد می‌کرد‌. اینک باید منتظر بود و دید، پس از شروع دوره ریاست‌جمهوری چه خواهد کرد‌.
    بنابراین لزوما انتظار نداریم توافقنامه تجارت آمریکای شمالی (NAFTA) و مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP) کنار گذاشته شود‌ بلکه انتظار می‌رود با شرکای تجاری خود مذاکراتی سنگینی داشته باشد چون رویه مثبت صادرات خالص می‌تواند در محاسبات و افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کند‌. سیاست‌های تجاری باید به جای مدیریت و تنظیم تجارت آزاد و منصفانه‌، بر اساس مزیت نسبی تدوین و اجرا شود‌.
    آخرین طرح ترامپ برای ایجاد حساب بانکی مراقبت از کودکان بدون کسر مالیات‌ است که اجازه می‌دهد خانواده‌ها شرایط مالی بهتری داشته باشند‌. این طرح پول بیشتری را برای مصرف ایجاد می‌کند و باعث افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود‌. حتی قوانین مهاجرت سختگیرانه‌تر که قریب‌الوقوع هستند‌، در کوتاه‌مدت، می‌تواند هزینه مصرف را در معادله تولید ناخالص داخلی ملی با جابه‌جایی جمعیت کاهش دهد و امکانات بازار آپارتمان برای مهاجران اجاره‌نشین را دو برابر کند و مهاجران مالک را کاهش دهد‌.
    با این همه در جای خود، انتظار می‌رود از سال 2017 تا 2020 به طور متوسط رشد تولید ناخالص داخلی 5/2 درصد افزایش یابد، که از یک شوک غیرمنتظره به اقتصاد جلوگیری می‌کند‌. احتمالا 3/10 میلیون شغل با رشد متوسط سالانه 7/1 درصد می‌تواند تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی ایجاد شود‌ که دقیقا معادل نرخ اکتبر 2016‌ است.
    نکته قابل توجه این است که چرخه اقتصادی ضربات خود را می‌زند و برایش مهم نیست که رییس‌جمهور چه کسی است‌. توسعه اقتصادی کنونی بیش از هفت سال به طول انجامیده و طولانی‌ترین دوره گسترش در سابقه اقتصادی ایالات متحده 10 سال اخیر بوده است‌. با باقی ماندن سیاست‌های کنونی چرخه کسب و کار در آینده‌ای نه چندان دور به سمت رکود پیش می‌رود‌.
    اگر سیاست‌های اقتصادی ترامپ تصویب شود، می‌تواند اقتصاد را از رکود دور کند‌. در نتیجه کارشناسان مسکن پیش‌بینی می‌کنند که بازار آپارتمان ایالات متحده به خوبی در دوره اول ترامپ رشد کند، یعنی از سال 2017 تا 2020 با صاحبخانه شدن متوسط سالانه نزدیک به 95 درصد و رشد اجاره بیش از سه درصدروبه‌رو شویم‌. در همین مدت زمان انتظار می‌رود هر سال به‌طور متوسط 330 هزار واحد آپارتمان عرضه شود‌. اما با تحقق پیش‌بینی ترامپ درخصوص تولید ناخالص ملی و افزایش اشتغال می‌توانیم شاهد رشد اجاره‌بها و افزایش مالکان خانه بین 50 تا 100 واحد باشیم‌.
    به عبارت دیگر، این انتظار وجود دارد که بازار مسکن - و به تبع آن اقتصاد آمریکا - به طور کلی در چهار سال آینده، بهبود یابد هرچند یک شوک خارجی و غیرمنتظره می‌تواند همه چیز را به هم بریزد‌

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو