مدیران خودروعصر اعتبار

قلعه ای تاریخی در ملک خصوصی

میرناصرخان در معرض تخریب قرار گرفت

عصر ساختمان- شاید تاکنون کسی نشنیده که یک قلعه تاریخی بزرگ در حصار ملکی خصوصی قرار گرفته و از دسترس مردم دور باشد اما قلعه میرناصرخان در شهر دوساری در جنوب کرمان این چنین است.

قلعه ای تاریخی در ملک خصوصی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، شاید اگر مردم دوساری و دوستداران میراث فرهنگی در این شهر از وجود قلعه ای تاریخی در حصار یک ملک شخصی سخن نمی گفتند کمتر کسی می دانست که قلعه ای تاریخی با مجموعه ای کامل از ارکان بناهای کهن تاریخی در شهر خوش آب و هوای دوساری در نزدیکی شهر عنبرآباد در جنوب کرمان قرار دارد.

    نکته جالب توجه اینکه از هر یک از مردم و مسئولان شهر دوساری در جنوب کرمان که از قدمت این بنا پرسیدیم کسی اطلاع دقیقی از این قلعه تاریخی ندارد.

    قلعه ای تاریخی از دوران صفوی که هیچ شناسنامه ای در میراث ندارد

    اما سوالی که پیش می آید این است که چه زمانی و چگونه این قلعه تاریخی فروخته شده است و چرا تاکنون کسی در خصوص ثبت ملی این قلعه تاریخی اقدامی انجام نداده است.

    پیگیری های خبرگزاری مهر از مسئولان محلی و کارشناسان میراث فرهنگی در خصوص قدمت دقیق این قلعه بی پاسخ ماند اما گفته می شود این بنا از دوران صفوی به جای مانده است و اشاره هایی نیز در کتاب های تاریخی به وجود این قلعه شده است.

    اما در این میان تعدادی از مردم دوساری تصمیم گرفته اند رسانه های استان را برای ساماندهی این بنا در جریان قرار دهند تا از تخریب احتمالی قلعه، جلوگیری شود و قلعه میرناصرخان مراحل ثبت ملی در راستای حفاظت و جلوگیری از تخریب را طی کند.

    سالهاست این بنا در یک ملک خصوصی قرار گرفته است و درب های آن به روی مردم بسته است و گردشگران هم از وجود این بنا خبر ندارند

    اسماعیلی یکی از ساکنان شهر دوساری است که در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سالهاست این بنا در یک ملک خصوصی قرار گرفته است و درب های آن به روی مردم بسته است و گردشگران هم از وجود این بنا خبر ندارند.

    وی ادامه داد: بارها مردم شهر تصمیم گرفتند مسئولان را در جریان سرنوشت این بنا قرار دهند و به همین دلیل با میراث فرهنگی تماس گرفتیم اما تنها اقدامی که انجام شد این بود یک گروه از کارشناسان از بنا بازدید کردند و رفتند و هیچ اتفاقی نیفتاد.

    این شهروند جنوب استان کرمان گفت: این بنا هر سال بیشتر در معرض تخریب قرار می گیرد و بخش های مختلف بنا در حال تخریب قرار دارد.

    وی افزود: این قلعه شامل برج و بارو، آب انبار و مدرسه بوده است که هم اکنون دسترسی به این مجموعه امکان پذیر نیست.

    زهرا محمدی دیگر شهروند دوساری است که به خبرنگار مهر می گوید: این شهر از نظر مناظر طبیعی یکی از زیباترین مناطق استان کرمان است و آبشار دوساری و دریاچه زیر این آبشار و نخلستان های اطراف از جمله این داشته ها است اما این مکان تنها اثر گردشگری منطقه نیست.

    قلعه میر ناصرخان در حال تخریب است

    وی دوساری را منطقه ای محروم با مردمانی با صفا معرفی کرد و افزود: استحقاق مردم دوساری توسعه گردشگری است و یکی از این جاذبه ها قلعه میرناصرخان است که در صورت مرمت و ثبت ملی می تواند به مکانی قابل توجه برای گردشگران تبدیل شود.

    وی همچنین دوساری را مکانی مناسب برای بوگردی دانست و افزود: مردم منطقه بعد از خشکسالی و ضربه ای که به کشاورزی وارد شده است می توانند گردشگری را جایگزین کنند و در این مسیر باید مسئولان میراث فرهنگی با ما همکاری کنند.

    محمدی افزود: قلعه در یک ملک تجاری که دور آن دیوار کشی شده قرار دارد و باید مسئولان وارد گود شوند و این بنای تاریخی را تعیین تکلیف کنند تا این میراث تاریخی شهر دوساری رونق گیرد.

    وی گفت: بنا در حال تخریب است و در صورت ادامه سکوت میراث فرهنگی شاهد از بین رفتن این سرمایه ملی خواهیم بود.

    متاسفانه در حالیکه بناهای با مولفه های معماری بسیار ضعیف تر در مناطق دیگر استان ثبت ملی است اما قلعه دوساری نه تنها ثبت ملی نشده بلکه تاریخچه آن مستند سازی نشده است

    وی با اشاره به نوع خاص و بافت معماری این قلعه تاریخی افزود: این قلعه بزرگ در گذشته هسته اصلی دوساری و مشتمل بر بخش های متعددی بوده است که نشان از تمدن غنی دوساری دارد.

    وی خواستار تعیین قدمت دقیق این قلعه تاریخی توسط میراث فرهنگی شد و گفت: متاسفانه در حالیکه بناهای با مولفه های معماری بسیار ضعیف تر در مناطق دیگر استان ثبت ملی است اما قلعه دوساری نه تنها ثبت ملی نشده بلکه قدمت آن نیز مستند سازی نشده است اما مردم محلی نسل در نسل حکایت های فراوانی از این قلعه بازگو می کنند.

    شهردار دوساری نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: به هر صورت این قلعه جزو بناهای تاریخی منطقه است و ساماندهی این بنا از اهمیت بالایی برخوردار است.

    مجید داوری افزود: با توجه به مخاطراتی که این بنا را تهدید می کنند باید میراث فرهنگی اقدام لازم برای جلوگیری از فرسایش، مخروبه شدن و در نهایت ویرانه شدن بنا را انجام دهند.

    وی گفت: با درخواست مردم محلی پیگیری های لازم صورت گرفته است و مکاتبات با میراث فرهنگی انجام شده و منتظر اقدام میراث فرهنگی در خصوص ساماندهی قلعه هستیم.

    داوری افزود: مرمت و بازسازی بنا از ضروری ترین اقداماتی است که باید انجام شود و شهرداری نیز آماده همکاری در این زمینه است.

    وی با دعوت از بخش خصوصی برای همکاری در راستای ساماندهی این بنا گفت: به سادگی می توان این قلعه را به یکی از مراکز گردشگری و جذب توریست و ایجاد درآمد برای مردم منطقه تبدیل کرد.

    قلعه باید ثبت ملی و در نهایت مرمت شود

    مسئول میراث فرهنگی جیرفت اما در خصوص وضعیت این بنا می گوید: تلاش ما در ابتدا ثبت ملی این بنای تاریخی است.

    محمد سالاری گفت: اجرای مطالعات علمی در خصوص این بنا از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود.

    وی گفت: در صورت ثبت ملی بنا می توان در خصوص جذب اعتبار برای بازسازی این قلعه تاریخی اقدام لازم را انجام داد.

    به گفته مردم محلی این قلعه تا چند سال قبل نیز محل زندگی خان های این منطقه بوده است و به نوعی نقش کلیدی در زندگی مردم بازی می کرده است که به مرور زمان و بعد از تخلیه شدن رفته رفته به سمت ویرانی گام برداشته است.

    به نظر می رسد در صورت مرمت و بازسازی این بنا با توجه به وجود آبشار دوساری که یکی از جاذبه های طبیعی جنوب کرمان محسوب می شود این قلعه می تواند برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه محروم دوساری جاذبه ای دو چندان ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو