مدیران خودروعصر اعتبار

موتورخانه ها، از منابع عمده آلودگی هوای کلانشهرها

عصر ساختمان:توجه نکردن به بهینه سازی موتورخانه ها، آنها را به یکی از منابع عمده تولید آلایندگی در کلانشهرهای کشور بدل کرده که هر واحد آن می تواند سالانه ٥۰ تن آلاینده تولید کند.

موتورخانه ها، از منابع عمده آلودگی هوای کلانشهرها
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از شانا، امروزه یکی از منابع تولید آلودگی هوا در کشور، منابع ثابت مثل موتورخانه های گرمایشی، بخاریها، آبگرمکنها و نیروگاهها هستند که متأسفانه چندان مورد توجه قرار نمی گیرند و متأسفانه در حالی که تجهیزات گرمایشی و سرمایشی از منابع مهم آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه تهران به شمار می روند، عمده تمرکز منتقدان به آلایندگی ناشی از خودروها معطوف شده است.

    مطابق ممیزیهای انرژی انجام شده، متوسط مصرف سالانه گاز در ساختمانهای اداری و تجاری معادل ٢٦ مترمکعب به ازای هر مترمربع است که با احتساب یکهزار مترمربع برای یک واحد اداری و تجاری، مصرف سالانه متوسط یک موتورخانه ساختمان معادل ٢٦ هزار مترمکعب گاز است؛ بنابراین میزان آلایندگی ناشی از فعالیت هر موتورخانه معادل ٥۰ تن در سال است که رقم قابل توجهی است.

    مطابق استاندارد ملی ١٦۰۰۰، میزان تولید *NO و CO نباید به ترتیب از ١٧۰ و یکصد میلی گرم به ازای هر کیلووات ساعت انرژی مصرفی تجاوز کند؛ در حالی که خروجی دودکش واحدهای اداری و تجاری بیش از ده برابر این مقادیر است. برآوردها نشان می دهد با بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها می توان میزان انتشار آلاینده ها را  ٣۰ تا ٥۰ درصد کاهش داد.

    با توجه به آن که برنامه های «کاهش مصرف انرژی» توأم با کاهش آلودگی زیست محیطی است، بنابراین اقدام شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به منظور افزایش کارآیی ٦۰۰ هزار موتورخانه کشور با توجه به استقرار بخش اعظم موتورخانه ها در کلانشهرها گامی مؤثر در کاهش آلودگی هوا به شمار می رود.

    اجرای کامل این طرح در ٥۰۰ هزار واحد موتورخانه ساختمانهای مسکونی و یکصدهزار واحد موتورخانه ساختمانهای اداری مصرف سالانه انرژی را در این واحدها  تا ٢٥۰۰ میلیون مترمکعب گازطبیعی کاهش می دهد و به تبع آن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را نیز تا ٤,٨ میلیون تن معادل کربن کاهش می دهد که کاهش ٥٤ میلیون دلاری هزینه های اجتماعی و بهداشتی را به دنبال خواهد داشت. آثار زیست محیطی این طرح بخصوص در ایام سرد سال به دلیل کاهش انتشار آلاینده ها و کاهش وارونگی هوا در کلانشهرها بویژه در تهران مبرهن است.

    با مشارکت اجتماعی در طرح افزایش کارآیی موتورخانه های کشور که به صورت رایگان در ساختمانهای پرمصرف اجرا خواهد شد، می توان نقش مؤثری در کاهش آلاینده های زیست محیطی ایفا کرد.

    یکی از روشهای برون رفت از پدیده آلودگی هوا در کلانشهرها بویژه تهران، مشارکت اجتماعی در طرحهای بهینه سازی مصرف سوخت است که با مراجعه به سامانه www.behsama.ir و ثبت نام ساختمان می توان گام نخست را برداشت. بی شک مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری در طرح افزایش کارآیی موتورخانه های کشور می تواند زمینه انتقال تکنولوژی و ساماندهی و بهسازی موتورخانه های کشور را فراهم آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو